نماینده مردم اهواز گفت: تنهاراه حل ممکن برای مهار آتش سوزی تخلیه مخازن از طریق خط‌های انتقال است.

اهواز

علی ساری عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهار آتش سوزی پتروشیمی بوعلی ماهشهر گفت: آتش سوزی پتروشیمی بوعلی را می‌توان در دو بخشِ آتش گرفتن تاور منطقه که بزرگترین تاور در خاورمیانه است و بخش  آتش گرفتن مخزن نفت بیان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مخازن نفت در مجاورت تاور به فاصله چند متر قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: در نزدیکی مخازن نفت نیز به فاصله چند متر مخازن کروی گازهای تحت فشار قرار گرفتند که خوشبختانه تاور دیروز خاموش شد اما بعد از اتمام عملیات خاموش سازی تاور مخازن نفت‌ها آتش گرفت.

 ساری با اشاره به اینکه در حالت اول قبل از آتش سوزی چون مسئولین در حال آماده سازی برای استارت بودند ظرفیت تمامی مخازن پر بوده  ادامه داد: بنابراین بدترین شرایط ممکن برای آتش سوزی آنجا فراهم بوده و هم اکنون که مخازن نفت‌ها پر و از بالا در حال اشتعال هستند، تنها چاره این است که این مخازن از طریق خط‌های انتقال  تخلیه شوند.

نماینده مردم اهواز خاطر نشان کرد: تخلیه مخازن نفت از طریق دو خط انتقال 12 اینچی و 4 اینچی در حال انجام است و 400 تن در ساعت از مخازن نفت تخلیه می‌شود ولی چون مخازن پر هستند این عملیات طولانی مدت خواهد بود.

ساری با ابراز نگرانی از وجود مخازن گاز در نزدیکی مخازن نفت تصریح کرد: این مخازن خطر بالقوه‌ای را در منطقه ایجاد کرده‌اند و اگر آتش به این مخازن سرایت کند در منطقه فاجعه ایجاد می‌شود خوشبختانه فعلا با اقدامات انجام شده آتش‌سوزی مهار شده است.

وی با بیان اینکه در منطقه دو ستاد بحران تشکیل شده،  ادامه داد: یکی از ستادها در منطقه و برای مدیریت آتش سوزی ایجاد شده و ستاد دیگری در استانداری توسط شرکت‌های مختلف تشکیل شده است و تنها راه حلی که اکنون متصور است تخلیه و کنترل آتش برای جلوگیری از سرایت آن به سایر مخازن می‌باشد.

نماینده مردم اهواز با بیان اینکه گروه‌های امدادی به دنبال آب آتش خاموش کن و جلوگیری از سرایت آتش به تجهیزات برق هستند خاطر نشان کرد: از طرف UTLIT ( آب و برق) مشکلی وجود ندارد اما خنگ سازی خط هایی که انتقال مواد را انجام می‌دهند باید به خوبی انجام شود و خنک سازی مخازن کروی گازها نیز هم‌زمان با آن تا زمان اتمام سوخت ها انجام شود.

وی درباره زمان پایان یافتن عملیات خاموش‌سازی اظهار داشت: نمی‌توان زمان دقیقی را اعلام کرد اما مخازن با یک مقدار ثابت 400 تن در ساعت در حال تخلیه است و امیدواریم که امشب یا فردا صبح مخازن تخلیه شوند.

ساری با بیان اینکه مسئله مهمی برای نگرانی مردم وجود ندارد گفت: وزیر نفت، استاندار اهواز و نماینده ماهشهر امروز از منطقه دیدار کردند. 

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون تلفات جانی نداشته‌ایم گفت: شرایط تحت کنترل است و امیدواریم که سرعت باد افزایش نیابد و درباره دلایل ایجاد این اتفاق هم اکنون زمان مناسبی برای بیان آن نیست و تمامی تلاش مجموعه معطوف به مهار آتش است تا آتش به مناطق دیگری سرایت نکند اما دلایلی که دیروز در ستاد مهار آتش بیان شد دلایل فنی و کارشناسی نبوده و می شد بهتر از این‌ها نیز آتش سوزی را مهار کرد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار