کیفیت اسف‌بار یک ساندویچ پرمشتری در ایلام ؛

هر کس از راه می‌رسد فلافلی می‎‌زند

فلافل، این ساندویچ پرمشتری در ایلام در نبود نظارت رها شده و حال و روز خوبی ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛فلافل در ایلام مشتریان پر و پا قرصی دارد همچنان که در برخی استان‌های دیگر نظیر خوزستان این‌گونه است. این ساندویچ در اغلب محلات و خیابان‌های ایلام با کیفیت پایینی به دست مشتری می‌رسد، به جرات می‌توان گفت جز تعدادی فلافلی در مرکز استان، بقیه ساندویچی‌ها آن را به خوبی عرضه نمی‌کنند.

جدای از اینکه مواد اولیه آن نظیر نخود، سبزیجات، گوجه، خیار، کاهو و... چگونه تهیه می‌شوند و چه کیفیتی دارند، اغلب افراد شاغل در ساندویچی‌ها فاقد مهارت و سلیقه و سررشته در این کار هستند و برای پیچیدن یک ساندویچ معمولی، سلیقه کافی را ندارند.

آیا تا به حال کسی شنیده است که افراد شاغل در این ساندویچی‌ها یک دوره آموشی گذرانده‌اند؟ اگر نگاهی به درون فضای ساندویچی و ظاهر افراد شاغل و نحوه آماده کردن این غذا بیندازیم ضرورت این آموزش‌ها و نظارت بیشتر بر این مراکز را بیش از پیش متوجه می‌شویم.

مشتری هنگامی که ساندویچ خود را دریافت می‌کند چند سوال به ذهنش متبادر می‌شود: چه لزومی دارد روغن سرخ کردنی فلافل تا این حد داغ شود که دود فضا را پر کند؟ چرا مقدار خیلی کمی سالاد به ساندویچ اضافه شده و مواد سالاد کیفیت پایینی دارند؟ چرا یک تکه کاغذ خشک و خالی به ساندویچ پیچیده نشده است؟ چرا نه از ترشیجات خبری هست نه از سبزیجات؟

مردم با وجود اطلاع از کیفیت بد فلافل در ایلام می پرسند نمی دانیم نخود آن از کجا تهیه شده و چه کیفیتی دارد، روغن آن مانده است یا نه. نمیدانیم کیفیت گوجه و خیار و کاهوی استفاده شده چگونه است، از طرفی هم نمی دانیم نظارتی بر این واحدهای کسب انجام می شود یا نه، اما هر چه هست از همبرگر و کالباس و سوسیس اطمینانی تر است!

«جلال ولیانی» دارنده یک واحد اغذیه‌فروشی گفت: به صرفه‌ترین ساندویچ در ایلام برای مشتری، فلافل است و برخی واحدهای اغذیه‌فروشی که در آغاز، بنای کار خود را بر فروش ساندویچ‌های دیگری مانند همبرگر گذاشتند به این نتیجه رسیده‌اند که فلافل را هم در اختیار مشتریان قرار دهند.

وی گفت: در ایلام با وجود کیفیت پایین این ساندویچ، فست‌فودها هیچ‌گاه نتوانسته‌اند اشتیاق مشتریان فلافل را کم کنند.

« مهراب جوادی» شهروند ایلامی نیز گفت: برخی از فلافلی‌های شهر کارشان خیلی خوب است و فلافل دارای کیفیت به دست مشتریان می‌دهند اما اکثر آنها کیفیت مناسبی ندارند و بعضی به حدی کارشان بد است که باید تعطیل شوند.

این شهروند ایلامی ادامه داد: برخی فلافلی‌ها ابتکار به خرج داده‌اند که سالاد، ترشی، خیارشور و دیگر مخلفات مصرفی همراه این ساندویچ را به صورت سلف قرار داده تا مشتری به سلیقه‌ی خود این مخلفات را استفاده کند در حالی که ساندویچ را با همان قیمتی عرضه می‌کنند که بی‌کیفیت‌ها می‌فروشند! به نظر می‌رسد آنها باید از سوی بهداشت و اتحادیه تشویق شوند.

صاحب یکی از فلافل فروشی‌ها در ایلام گفت: بسیاری از صاحبان این کسب، این کاره نیستند و علاقه‌ای به کار خود ندارند که البته این افراد بیشتر ساندویچی‌های شهر را شامل می‌شوند.

وی افزود: مسئولان مربوط هیچ فرقی بین با کیفیت‌ها و بی‌کیفیت‌ها قائل نیستند و از نظارت و سرکشی خبری نیست، برخی افراد شاغل در فلافلی‌ها لباس مناسب و بهداشتی هم نمی‌پوشند.

«فتانه کاوری‌زاده» - مشاور تغذیه مرکز بهداشت استان ایلام در این زمینه گفت: ترکیب فلافل ترکیب سالمی است اما نحوه‌ی پخت آن در برخی موارد، آن را به ماده‌ی غذایی ناسالم و سرطان‌زا تبدیل کرده که علت آن استفاده از روغن‌ سوخته است چون برخی اغذیه فروشان برای صرفه‌ی اقتصادی خود روغن را دیر عوض می‌کنند.

مشاور تغذیه مرکز بهداشت ایلام افزود: متصدیان واحدهای فلافلی باید از سلامت سالاد همراه آن اطمینان داشته باشند و کاهو، گوجه و خیار را با دقت کامل بشویند تا مشکلی برای مصرف‌کنندگان به وجود نیاید.

کاوری‌زاده گفت: بهتر است خانواده‌ها برای اطمینان از جوانب بهداشتی، این ماده غذایی را در منزل آماده کنند.

«جاسم جمالی» - رییس اتحادیه اغذیه‌فروشان ایلام گفت: در مجموع 120 واحد اغذیه‌فروشی در ایلام فعالیت دارند که در بین آنها فلافل‌فروشان با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه هستند.

وی گفت: هر چند فلافل غذایی سالم است اما کیفیت تهیه مواد اولیه و رعایت اصول بهداشتی در تحویل یک غذای سالم به مشتری تاثیرگذار است و مشتریان می‌توانند مشکلات احتمالی را به اتحادیه گزارش کنند.

جمالی درباره تغییر قیمت این ساندویچ گفت: فعلا قیمت هر فلافل 1200 تومان است و هرگونه بالا بردن قیمت منوط به تصمیم اتحادیه و تایید اتاق اصناف است.

«یونس هواسیان» رییس اتاق اصناف ایلام نیز در گفت و گویی اظهار کرد: طبق قانون صدور پروانه کسب از طرف اتحادیه صورت می‌گیرد و قبل از انجام این فرآیند، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای متقاضیان در اتاق اصناف برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه متقاضیان این صنف تا مجوز بهداشت نداشته باشند نمی‌توانند واحد مورد نظر را راه‌اندازی کنند، اضافه کرد: صاحبان صنوف دارای کارت بهداشت هستند که از نظر سلامتی فردی و حتی سلامتی محیط کار نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

رییس اتاق اصناف ایلام اضافه کرد: کلاس‌های آموزشی با حضور کارشناسان بهداشت استان به صورت مداوم برگزار می‌شود و به تفاهم رسیده‌ایم که تیمی متشکل از کارشناسان بهداشت و اصناف نظارت‌های لازم را در این بخش انجام دهند.

هواسیان یادآور شد: با نظارت تیم‌های بازرسی، در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی از سوی یک واحد صنفی از جریمه تا ابطال پروانه برای آن واحد در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: اتاق اصناف آمادگی لازم را برای برگزاری دوره‌های آموزشی در صورت صلاحدید روسای اتحادیه‌های مختلف دارد.

با وجود این اظهارنظرها پاسخ به این سوال که چرا نظارت جدی بر این مراکز آن گونه که باید صورت گیرد ناقص است و روغن‌های سیاه هم‌چنان به فلافل‌های شهر طعم می‌دهند و ساندویچ‌ها با کج‌سلیقگی بسته می‌شوند

منبع: ایسنا

انتهای پیام/


برچسب ها: فلافل ، فلافلی ، ساندویچ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غلام زاده
۱۱:۴۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
سلام
من خیلی همه جاها فلافل خوردم. والا الان با وجود دستگاههای تمام اتوماتیک فلافل، دیگه نباید از غیر بهداشتی بودن فلافلی ها بنالیم. من دیدم یه شرکت خیلی معتبر تو اصفهان، داره انواع دستگاههای فلافل میزنه و حتی صادرات هم به اروپا میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۹ تير ۱۳۹۵
برادر خانم من مجید میگوید بهترین و ارزانترین ار جیگرکیه چون سرمایه نمیخواد و درآمدشم زیاده