آیت‌الله خاتمی:

واژه نظارت در قانون اساسی وجود ندارد/تقویت جایگاه ولی فقیه وظیفه اصلی مجلس خبرگان است

نشست خبری آیت الله سیداحمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان برگزار شد.

واژه نظارت در قانون اساسی وجود ندارد/تقویت جایگاه ولی فقیه وظیفه اصلی مجلس خبرگان استبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت‌الله احمد خاتمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها و عملکرد کمیسیونهای شش گانه مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم گفت: در دروه چهارم کمیسیون بررسی راههای حراست و پاسداری از ولایت فقیه 42 جلسه؛ کمیسیون تحقیق 60 جلسه؛ کمیسیون اصل 107 و 109، 9 جلسه؛ کمیسیون آیین نامه 24 جلسه؛ کمیسیون سیاسی _ اجتماعی 62 جلسه و کمیسیون امور مالی و اداری 11جلسه داشته اند. آیت الله خاتمی از عزم  جدی این مجلس و کمسیونهای آن برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری که در دیدار اخیر نمایندگان خبرگان با ایشان صورت گرفت، خبر داد.

وی با اشاره به جلسه هیئت رئیسه و کمیسیونهای مجلس خبرگان رهبری که در تاریخ 31 تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد گفت:  مجلس خبرگان تصمیم دارد در دوره جدید با افزایش تعداد جلسات هیئت رئیسه و همچنین کمیسیونها در راستای فعال تر شدن مجلس خبرگان اقدام نموده و با رصد دقیق مسائل داخلی و بین المللی، وظایف  این مجلس و نیز مطالبات مقام معظم  رهبری را به صورت جدی پیگیری نماید.

آیت الله خاتمی در ادامه و در پاسخ به سؤالات برخی از خبرنگاران حاضر در این نشست افزود: اولین اقدام مجلس خبرگان در دوره پنجم سامان دادن به آیین نامه انتخابات این مجلس خواهد بود تا از بروز برخی مشکلات در انتخابات اخیر شاهد آن بودیم جلوگیری صورت گیرد. ایشان تأکید کرد مجلس خبرگان تا کنون انقلابی بوده و همچنان انقلابی خواهد ماند و از عمق جان برای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی خواهد کوشید و همانگونه که امام راحل فرمودند که مجلس خبرگان، تقویت رهبری است به جرأت می گویم حتی یک نفر از اعضای خبرگان نه با ولایت فقیه و نه با شخص ولی فقیه زاویه ندارد و تمام اعضای خبرگان با همدلی و همزبانی در راستای تقویت جایگاه ولایت فقیه و ولی فقیه می کوشند.

وی افزود: در انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس خبرگان شاهد آن بودیم که همه نمایندگان محترم با خردورزی و به دور از احساسات و عواطف با عنایت به جایگاه مهم هیئت رئیسه ترکیب هیئت رئیسه را مشخص کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان در پاسخ یکی از خبرنگاران تأکید کرد: نطق های پیش از دستور نمایندگان در اجلاسیه های رسمی مجلس خبرگان جنبه سخنرانی تشریفاتی نداشته و بلکه بیان مشکلات و مطالبت مردمی است که در پایان هر اجلاسیه از سوی هیئت رئیسه و دبیرخانه خبرگان از مسؤولان و مقامات کشوری به طور جدی مورد پیگیری قرار می گیرد.

آیت الله خاتمی همچنین با اشاره به فعالیت های کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت برای تقویت این نهاد والا در نظام اسلامی خاطرنشان ساخت: هرچند پاسداری از ولایت فقیه، تنها بر عهده مجلس خبرگان نیست و تمام دلدادگان به نظام مقدس جمهوری اسلامی نسبت به تقویت این جایگاه وظیفه دارند، اما مجلس خبرگان با عنایت به اینکه چهار رکن اصلی که عبارتند از اسلامیت نظام، جمهوریت نظام، مذهب رسمی و ولایت فقیه، در قانون اساسی مورد تصریح قرار گرفته اند اعتقاد دارد تقویت و پاسداری از این رکن اساسی به عنوان یک قانون و نه یک تئوری، هم وظیفه خبرگان است و هم وظیفه تمام دستگاهها و نهادهای دیگر. وی به فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: این نشریه فاخر با انتشار 77 شماره یک نشریه کارشناسی برای معرفی و شناساندن حکومت اسلامی و ولایت فقیه تلاش می کند. این عضو هیئت رئیسه همچنین از برگزاری دروس ولایت فقیه در حوزه علمیه خبر داد و تأکید کرد مباحث ولایت فقیه باید در کتب درسی دانش آموزان و دانشجویان نیز به صورت پررنگ تری گنجانده شود.

آیت الله خاتمی از ارتباط خوب و سازنده نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با مراجع معظم تقلید گفت و افزود: حفظ حرمت و جایگاه مرجعیت و مراجع عظام تقلید همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و اعضای خبرگان نیز با توجه به این جایگاه برجسته در موارد مختلف و به حسب نیاز محضر مراجع معظم تقلید حاضر شده و ضمن ارائه گزارش از رهنمودهای ایشان بهره مند می شوند.

وی در پایان از سازوکارهای مراقبت از شرایط رهبری نظام سخن گفت و تصریح نمود: واژه نظارت در قانون اساسی وجود ندارد یعنی در زمان حیات حضرت امام(ره) که قانونگذار با توجه به جایگاه والای ایشان اصلاً متعرض این موضوع نشدند، اما در دوران رهبری مقام معظم رهبری معظم له ضمن استقبال از این مسأله، خواستار نظارت جدی مجلس خبرگان به نهاد رهبری شده و هم اکنون کمیسیون تحقیق ای امر را به خوبی انجام می دهد. منتها متأسفانه بعضاً از کلمه نظارت یا ناظر تفسیر درستی صورت نمی گیرد در حالی که نظارت به معنای مچ گیری نیست، بلکه ناظر باید صحنه را دقیق ببیند و با رصد اوضاع از لغزشها جلوگیری نماید و بنده به عنوان عضو کمیسیون تحقیق به صراحت اعلام می کنم که به اعتراف اکثریت نخبگان جامعه، بزرگی که بتواند کشور را به این خوبی اداره کند به جز حضرت آیت الله خامنه ای کسی نیست و لباس رهبری بر تن ایشان زیبنده است و توصیه می کنم آنهایی که نقد دارند نقد را با پاسخ آن ببینند چرا که خیلی از باصطلاح نقدها اصلاً نقد نیست.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار