اصفهان؛

مدیریت مصرف شاه‌بیت احیای دائمی زاینده‌رود است

دبیرکل خانه کشاورزی ایران گفت: مدیریت مصرف شاه بیت نجات رودخانه زاینده رود است و باید باور داشته باشیم آب کارون و مازندران نمی‌تواند زاینده رود را نجات دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دبیر کل خانه کشاورز ایران در همایش «نجات زاینده رود از سراب تا تالاب» که به همت کمیسیون کشاورزی،‌ آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد با بیان اینکه در حال حاضر میانگین بارش در کشور ایران ۲۰۰ میلیمتر در سال است و این آمار در اروپا در حال حاضر ۸۰۰ میلیمتر است، اظهار داشت: با این شرایط کشور ایران در شرایط خشک قرار دارد و مسئولان باید این امر را باور کنند.

عیسی کلانتری با بیان اینکه طی ۴۰ سال گذشته منابع آبی استان کشور ۴۵ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است، افزود: این در حالی است که جمعیت کشور دو برابر شده است.

دبیر کل خانه کشاورز ایران و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه منابع آبی برگشت پذیر نخواهد بود، اضافه کرد: ما دیگر تنها در خواب میتوانیم ببینیم که ۱۳۲ میلیارد متر مکعب آب در کشور داریم و تنها با یک معجزه می توان این مشکل را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مدیریت کمبود آب در کشور باید در اولویت قرار گیرد، ابراز داشت: امروز کشاورز ما وقتی برای فکر کردن ندارد و باید در نوع بهره برداری و فعالیتی که دارند تجدید نظر کنند.

کلانتری در ادامه با بیان اینکه با خارج شدن مدیریت آب از دست مردم مشکلات این حوزه فراوان شده است، اضافه کرد: مردم باید توجه داشته باشند که خودشان بهترین مدیران اب هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مدارا کردن با کمبود آب باید در دستور کار ویژه باشد، اضافه کرد: برنامه ریزان کشور و مسئولان کم آبی را باور ندارند و از این رو هنوز برای برنامه ریزی مناسب در این راستا دغدغه ای از خود نشان نداده اند.

وی کاهش هشت تا ۱۰ درصدی مصرف آب در استان اصفهان برای احیای دائمی زاینده رود را کافی دانست و افزود: باید توجه داشته باشیم که این کاهش مصرف باید در همه جا یکسان صورت پذیرد و اینگونه نباشد که شرق خشک شود و غرب آب داشته باشد.

کلانتری در ادامه تشکیل ستاد احیای زاینده رود تا قبل از شهریور سال جاری را بهترین راهکار احیای دایمی رودخانه زاینده رود تا چهار سال آینده عنوان کرد و اضافه کرد: تشکیل این ستاد با اعلام درخواستی از سوی آیت‌الله مظاهری، آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، استاندار اصفهان و تعدادی از خانواده شهدای اصفهان از رئیس جمهور تا قبل از شهریور ماه به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که این ستاد به راحتی می تواند آب کشاورزان را با اعتبار تخصیص یافته خریداری کند و در کمتر از چهار سال در راستای احیای دایمی رودخانه زاینده رود اقدام کنند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار