کارنامه یک ساله برجام /11

"PMD" دروغ‌ترین پرونده‌ای که راویانش را رسوا کرد/ شورای حکام چگونه قعنامه نهایی را صادر کرد؟

"پی ام دی" پرونده دروغی که غرب علیه ایران به جریان انداخت تا بر اساس آن تحریم‌های ظالمانه به ایران روا دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  "پی ام دی" پرونده بی رحمانه و دروغی که غرب علیه ایران به جریان انداخت و بر اساس آن تحریم های ظالمانه خود را به پیش برد که با درایت مقام معظم رهبری و زحمات تیم مذاکره کننده این پرونده مختومه شد.

بر اساس آنچه رهبری انقلاب مبنی بر تایید مشروط برجام ابلاغ فرمودند اجرایی شدن اقدامات مربوط به ایران(برچیدن سانتریفیوژهای فعال، بازسازی اراک و ...) تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.بیشتر

طبق آنچه طرفین اعلام کردند 24 آذر روز بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران در شورای حکام بود که رای شورای حکام تماما به گزارش نهایی ایران که قرار بود در دهم آذر ماه منتشر شود بستگی داشت.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز چهارشنبه 11 آذر 94 در گزارشی بیست‌ صفحه‌ای ارزیابی خود درباره اجرای "نقشه راه" که به بررسی مسایل گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران یا آنچه آژانس آن را "ابعاد نظامی احتمالی" می‌نامد را منتشر کرد.

فع6غعبفلب

این گزارش در اختیار 35 عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت تا در نشست ویژه شورای حکام بررسی شود. همچنین کشورهای 1+5 نیز قرار بود بر اساس برجام پیش‌نویس قطعنامه‌ای را مبتنی بر بسته شدن موضوعات گذشته و حال در نشست شورای حکام ارایه کنند.بیشتر

پس از انتشار این گزارش ابتدا سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در برنامه زنده "تیتر امشب" که از شبکه خبر پخش شد، حضور پیدا کرد و درباره گزارش نهایی آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مسائل گذشته هسته ای ایران اظهار داشت: در این گزارش سعی شده تا نکات مثبت و منفی در کنار هم قرار گیرد و به قولی سیاه و سفید باشد. 

وی ادامه داد: اگر چه این گزارش نقاط ضعفی دارد اما یکی از نکات مثبت آن این است که جمع بندی نهایی آن به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران منتهی می شود.  

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان با اشاره به جمع بندی نهایی این گزارش افزود: برخلاف همه ادعاهایی که در 12 سال گذشته وجود داشته است شاهدیم که این جمع بندی شامل صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران می شود، همچنین این گزارش تصریح کرده که ارزیابی ما این است که تا قبل از سال 2003 یک سری فعالیت های مطالعاتی برای دست یابی به سلاح هسته ای در ایران انجام شده اما هیچ نشانه ای از وجود مواد هسته ای وجود ندارد.

عراقچی تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که مشخص است مجموعه مطالعاتی در کشورمان وجود داشته و مسائلی نیز نوشته شده اما این که آژانس در ارزیابی خود همه ادعاهای گذشته را انکار می کند و می گوید هیچ فعالیت نظامی هسته ای وجود ندارد خود نکته بسیار مثبتی است.
 
وی با بیان اینکه ما موضوع مطالعات در گذشته پیرامون فعالیت نظامی هسته ای را قبول نداریم، گفت: با وجود اینکه این ادعای حداقلی را رد می کنیم اما در مجموع جمع بندی این گزارش به سمت سفید است در نتیجه راه برای شورای حکام هموارتر شده تا بتواند این پرونده را ببندد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان با اشاره به نکته مثبت جدید در این گزارش اضافه کرد: این گزارش می گوید که ما هیچ نشانه ای از اینکه ایران یک چرخه سوخت اعلام نشده داشته باشد اعلام نکردیم که این خود نکته جدیدی است. 

فع6غعبفلب
 
عراقچی ادامه داد: این گزارش 85 پاراگراف دارد که از پاراگراف 20 به بعد آن 12 پرونده معروف را مورد ارزیابی قرار می دهد؛ به طور مثال این ادعا را رد می کند که خریدهای ایران در جهت خلاف بوده همچنین این موضوع که گفته شده بود ایران سازمان هایی برای تشکیلات نظامی هسته ای داشته است نیز نفی شده است.

عراقچی تاکید کرد: همان طور که ما خواسته بودیم در این گزارش اشاره ای به لفظ PMD نشده است همان طور که در اسنادی که تاکنون امضا شد ما تاکید داشتیم که در هیچ جا از PMD استفاده نشود.
 
وی افزود: پاراگراف 85 که بند نهایی این گزارش است به صراحت می گوید ابعاد نظامی احتمالی ایران در حد یک مطالعه بوده است و ما همین را نیز قبول نداریم و البته جواب آژانس را خواهیم داد.
 
مذاکره کننده ارشد کشورمان با اشاره به مهمترین نکته منفی این گزارش اظهار داشت: مهمترین نکته منفی همین مطالعاتی است که به آن اشاره شد.

عراقچی گفت: درباره پارچین هم آژانس با توجه به عکس های هوایی ادعا کرده که یک محفظه انفجاری در آنجا وجود داشته است که وجود ندارد و ما این را در بحث هایی که با آژانس داشتیم با عکس هایی که در سال 2000 گرفته شد ثابت کردیم که این موضوع صحت ندارد. در سال 2004 که آژانس از پارچین بازدید داشت وجود این محفظه را ادعا نکرد اما اکنون مشخص نیست که چگونه می شود پس از این سال ها عکس هایی به وجود آید که با استفاده از آن این محفظه را مدعی شوند.

وی تاکید کرد: اگر شورای حکام پرونده PMD را نبندد برجام بر اساس بیانات رهبر انقلاب متوقف خواهد شد چرا که دستور ایشان به عنوان یک شرط به طرف مقابل اعلام شده است.بیشتر

در تاریخ 17 آذر 1394 کشورهای چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با هدف ارزیابی نهایی از فعالیت‌های گذشته و حال موضوعات باقیمانده از برنامه هسته‌ای ایران PMD را به شورای حکام آژانس ارائه کردند.
 
 پیش‌نویش قطعنامه 1+5 شامل 3 صفحه است که در نشست 15 دسامبر شورای حکام (24 آذر) درباره آن تصمیم گرفته خواهد شد.(متن پیش نویس قعنامه را در اینجا بخوانید)

"رضا نجفی" سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به قطعنامه پیشنهادی 1+5 به شورای حکام آژانس برای بستن موضوع PMD گفت: 1+5 بر اساس بند 14 برجام پیش نویس قطعنامه‌ای را با هدف بستن موضوع PMD ارائه کردند که کلیدی‌ترین بندهای پیش نویس قطعنامه بندهای 9 ، 11 و 13 اجرایی می‌باشند.

فع6غعبفلب
 
وی افزود: طبق بند 9 ،شورای حکام به این امر توجه می‌کند که «تمام فعالیت‌ها در نقشه راه برای حل مسائل باقیمانده گذشته و حال در مورد برنامه هسته‌ای ایران (پی‌ام‌دی) بر اساس زمانبندی توافق شده اجرا شده‌اند و همینطور توجه می‌کند که این امر (یعنی اجرای فعالیت‌ها) بررسی شورا از موضوع (مسائل باقیمانده گذشته و حال) را خاتمه می‌دهد.»
 
نجفی اضافه کرد: در تکمیل خاتمه دادن مسائل باقیمانده گذشته و حال یا همان PMD شورا طبق بند 11، از روز اجرای برجام، تمامی 12 قطعنامه قبلی شورای حکام از جمله دو قطعنامه PMD یعنی نوامبر 2011 و سپتامبر 2012 را منقضی ( فسخ- terminate) می‌کند. فسخ قطعنامه‌های PMD شورای حکام که در آنها از مدیرکل خواسته بود در مورد PMD گزارش بدهد (بند 6 قطعنامه سپتامبر 2012) به این معنی است که مدیرکل دیگر در مورد PMD وظیفه‌ای ندارد. بیشتر

در نهایت 24  آذر فرا رسید و ابتدا نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای خاتمه دادن به موضوع مسایل گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران برگزار شد و پیش‌نویس پیشنهادی 1+5 درباره قطعنامه جدید در موضوع هسته‌ای ایران در شورای حکام به تصویب رسید.

فع6غعبفلب

لازم به توجه است که این قطعنامه نه فقط برای بستن پی ام دی، بلکه از آن مهم تر به منظور تدوین فصل نوینی برای پرونده هسته ای ایران در شورای حکام، در پرتو برجام و قطعنامه جدید شورای امنیت، طراحی شده و به همین دلیل است که تمامی قطعنامه های گذشته خود را لغو می نماید. مهم‌ترین محورهای این قطعنامه را در اینجا بخوانید.

-    در این قطعنامه برای اولین بار با لحنی مثبت در مورد همکاری ایران به منظور حل و فصل موضوعات هسته ای صحبت شده است، و هیچ نکته یا عبارت پردازی منفی همچون ابراز نگرانی و ... در آن وجود ندارد.

-    قطعنامه هیچ درخواستی از مدیرکل برای ادامه کار روی موضوعات گذشته ندارد. حتی قطعنامه های گذشته شورای حکام که در آنها از مدیرکل خواسته شده بود در مورد پی ام دی گزارش بدهد هم لغو شده اند. بدین ترتیب از نظر شورای حکام به عنوان رکن تصمیم گیری آژانس، مدیرکل دیگر در مورد پی ام دی وظیفه ای ندارد.

-    از این به بعد طبق بند 4 قطعنامه، مدیرکل تنها در خصوص اجرای برجام و یا بروز مشکلی خاص در اجرای برجام گزارش خواهد داد. در حقیقت مدیرکل منبعد فقط نگاه به آینده دارد.

در نهایت با بسته شدن PMD عراقچی اعلام کرد: در یک فاصله سه هفته‌ای می‌توانیم بقیه کارهایی را که موکول کرده بودیم به بعد از قطعنامه انجام دهیم و پس از ان وارد روز اجرای برجام شویم.

ادامه دارد...

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/


برچسب ها: برجام ، پی ام دی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار