یک استاد خوشنویس در گفتگو با باشکاه باشگاه خبرنگاران جوان

هنر خوشنویسی عروس هنرهاست

خوشنویسی 800 سال است که با یک اصالت و با مسئولیت بسیار سنگین که بردوشش است، ایستاده و از هنر این کشور دفاع می کند.

محمد علی سبزه کار استاد خوشنویس کشور که نزدیک به 4 دهه است در این حرفه فعالیت دارد، در مورد این رشته هنری در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: نزدیک به چهار هزار سال است که انسان با خط بازی می‌کند ولی از زمانی که خط دارای هجا شد، هنر خوشنویسی نیز با آن ادغام شد و قدمت این هنر به 2 تا 3 هزار سال می‌رسد. می‌توان اذعان کرد که بعد از شعر خوشنویسی، ایرانی ترین هنر این آب و خاک است که ارزش آن برهیچ کس پوشیده نیست.

این استاد خوشنویس در مورد اینکه چرا به این هنر توجه کمتری می شود و با اقبال عمومی همراه نیست، اظهار داشت: مسائل ارزشی جامعه چندان قابلیت عمومی شدن را ندارند. به عنوان مثال همه از خواندن شعر لذت نمی برند. خوشنویسی نیز هنری فوق العاده خاص و ویژه است و به عنوان روح جامعه مطرح می شود. اینکه انتظار داشته باشیم، این هنر در جامعه فراگیر شود انتظار زیادی است اما مردم و مسئولان باید به آن توجه بیشتری کنند. 

وی افزود: اگر هنر خوشنویسی از کشورهای غربی وارد کشور ما شده بود، ایرانی ها آن وقت به آن توجه بیشتری می‌کردند و این موضوع جای بسی تاسف دارد. مثلا به هنر نقاشی توجه بیشتری می‌شود؛ چون که ریشه در فرهنگ غرب دارد. در حالی که خوشنویسی 800 سال است که با یک اصالت و با مسئولیت بسیار سنگین که بردوشش است، ایستاده و از هنر این کشور دفاع می‌کند. هنر خوشنویسی به اذعان هنرمندان واقع بین خارجی، عروس هنرهای دنیاست اما خود ما به آن توجه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: مردم کشور ما صاحب هنر و اندیشه هستند و اگر بازتعریف درستی از خوشنویسی بین خانواده ها انجام شود،  به طور حتم به توسعه این هنر کمک خواهد شد.

سبزه کار در انتها در خصوص افول این رشته هنری در کشور ابراز داشت: با تمام کم توجهی ها، این هنر هیچ گاه به سمت افول حرکت نمی کند.  به دلیل اینکه با زبان شعر، ادبیات و متون قرآنی سر و کار دارد. به هر حال باید به این هنر توجه بیش از پیش شود.



انتهای پیام/


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار