بندپی خبر داد

تولد سالانه 25 هزار كودك معلول در كشور/كمك 125 ميليارد تومانی مجلس به اعتبارات بهزيستی

رئيس سازمان بهزيستی كشور با بيان اينكه سالانه 25 هزار كودك معلول در كشور متولد می شود، گفت: سال94 ،450 سقط جنين كه منجر به تولد كودك معلول می شد، انجام شد.

تولد سالانه 25 هزار كودك معلول در كشور/كمك 125 ميليارد تومانی مجلس به اعتبارات بهزيستیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، انوشيروان محسنی بندپی رئيس سازمان بهزيستی كشور در نشست خبری كه امروز(سه شنبه) به مناسبت آغاز هفته به بهزيستی برگزار شد، اظهار داشت: تأسيس اين سازمان  به نام بهزيستی در تير ماه سال 59 با توجه به پيشنهاد شهيد فياض بخش به دولت وقت به تأييد رسيد.

وی افزود: بر اساس اين طرح مقرر شد تا افرادی كه از نابرابری و عدم بهره مندی از فرصت های كافی رنج می برند، اين سازمان تخصصی در كاهش آسيب های اجتماعی اقدامات موثری انجام دهد.

رئيس سازمان به بهزيستی كشور ادامه داد: به همين جهت ما در سازمان بهزيستی با كمك 22 هزار نيروی شاغل و همكاری سازمان های مردم نهاد و NGO ها اقدامات ارزشمندی در اين راستا انجام داده ايم.

محسنی بندپی به 3 هدف اصلی اين سازمان در دولت تدبير و اميد اشاره و مطرح كرد: نخستین گام ما در جهت رشد برنامه های علمی و كارشناسی جهت بروز و شيوع آسيب های اجتماعی و معلوليت ها است.

وی ادامه داد: تقویت و افزایش تیم های اجتماع محور در زمینه اعتیاد اولویت دومی است که در این سازمان پیگیری شده است که در این راستا ۵ هزار تیم در ۵ هزار محله مستقر شده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در استان های کرمان، مازندران و اصفهان آزمایش و مشاوره ژنتیک  به صورت پایلوت اجباری شده است، بیان کرد: همچنین پوشش ناشنوایی به بیش از ۹۰ درصد و در بخش تنبلی چشم نیز به ۸۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

محسنی بند پی در خصوص ایجاد مراکز روزانه و شبانه جهت توانمندسازی جامعه هدف اظهار داشت: ارائه خدمات علمی و توانبخشی کودکان اوتیسم در منازل، برخورداری معلولان از وسایل کمک توانبخشی، ارائه خدمات تکمیلی اعتیاد، خانه‌های میان راهی برای بهبودیافتگان و مداخلات اجتماعی برای کاهش آسیب های اجتماعی از دیگر اقدامات این سازمان است.

وی به یک میلیون و صد هزار تماس با خط مشاوره 1480 این سازمان اشاره و گفت:سال 94 ،به 600 هزار تماس از یک میلیون و صد هزار تماسی که با این خط برقرار شد پاسخ داده و سال گذشته 380 هزار تماس نیز با خط مشاوره اعتیاد (9628) برقرار شد که در نظر داریم این خطوط مشاوره را  ارتقاء دهیم. برای خط 9628 توسعه فیزیکی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

*لزوم مشاوره و آزمایش ژنتیک در برنامه ششم توسعه


رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به دیگر برنامه های این سازمان اشاره و مطرح کرد: در دو سال گذشته با مداخلات انجام شده و آزمایشات ژنتیکی از تولد 900 کودک معلول جلوگیری شد که با این اقدام 150 میلیارد تومان صرفه جویی صورت گرفت.

محسنی بندپی با بیان اینکه در حال حاضر 260 مرکز ژنتیک با سازمان بهزیستی همکاری می‌کنند، مطرح کرد: از این تعداد 240 مرکز خصوصی هستند و بر اساس برنامه ششم توسعه  لزوم مشاوره و انجام آزمایش ژنتیک مطرح شده است،همچنین ثبت ازدواج در دفاتر رسمی نیز منوط به داشتن گواهی آزمایش ژنتیک است که در حال حاضر تصویب برنامه ششم توسعه بر عهده مجلس دهم است.

*کمک 125 میلیاردی مجلس به اعتبارات سازمان بهزیستی

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت بودجه‌ای کشور ،سال گذشته رشد خوبی در این خصوص داشتیم و در سال 95 نیز نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی بودجه ی بیشتری در اختیار داشتیم که البته مجلس شورای اسلامی 125 میلیارد تومان به اعتبارات ما کمک کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از توسعه خیر جمعی به عنوان سومین هدف در سازمان بهزیستی نام برد و بیان کرد: 360 مرکز در کشور وجود دارد که که با سازمان همکاری می کنند و به عنوان شریک استراتژیک ما محسوب می شوند.

*کاهش 40 درصدی سوء تغذیه در کشور

محسنی بند پی به مجموعه اقدامات فرهنگی این سازمان اشاره و مطرح کرد: حفظ و قرائت قرآن کریم و توزیع یک وعده غذای گرم که منجر به کاهش 40 درصدی سوء< تغذیه در کشور شده است از جمله اقدامات فرهنگی ما در این سازمان می باشد.

وی به طرح تحول سلامت اشاره و گفت: بر اساس این طرح بسیاری از هزینه‌های درمان در مراکز دولتی کاهش یافته و همچنین هتلینگ بیمارستان‌ها ارتقاء یافت که توانستیم ارزش نسبی خدمات در بیمارستان‌ها را واقعی کنیم؛ در حال حاضر نیز این طرح از سلامت جسمی به بسته سلامت اجتماعی رسیده که تحقق آن در کشور زمانبر است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد:سالانه 18.5 درصد از آحاد جامعه به دلیل پرداخت هزینه‌های بیمارستانی دچار مشکل می‌شدند که این خود باعث فروش وسایل زندگی آنها و ورودشان به چرخه فقر می‌شد به همین جهت این مشکل با اجرای طرح تحول سلامت بهبود پیدا کرد.

محسنی بند پی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری کاهش آسیب‌های اجتماعی است، مطرح کرد: در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی جلسات مختلفی با سران سه قوه و دستگاه‌های مختلف برگزار شده که به لحاظ تخصص و تجربه سازمان بهزیستی کشور در این حوزه در 17 کارگروه تقسیم کار کشوری حضور پیدا کردیم و در این میان مسئله زنان سرپرست خانوار، اعتیاد و طلاق از جمله مباحثی است که برای مهار و کاهش آن سازمان مذکور در محور اقدامات قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در همین راستا کارگروهی در سازمان بهزیستی کشور تشکیل شده است و با توجه به آنکه متولی آسیب‌های اجتماعی در کشور بهزیستی است، برنامه‌ها و سیاست‌های روشنی را در این زمینه اتخاذ کرده‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص  رصد آسیب‌های اجتماعی توسط بهزیستی گفت: یک پیمایش ملی در خصوص اعتیاد انجام داده‌ایم که به زودی در صورت موافقت وزرای کشور و رفاه اجتماعی نتایج آن منتشر می شود.

محسنی بند پی ادامه داد : در حال حاضر دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی در بهزیستی راه اندازی و پیمایش عوامل خطر و محافظ آسیب‌های اجتماعی نیز آغاز شده است و علاوه بر آن چندین طرح مختلف با دستگاه‌های مرتبط نیز در دست اجرا است که همه آن ها در راستای رصد آسیب‌ها اقدام می‌کنند.

* 10 درصد مبتلایان به اختلال هویت جنسی، تغییر جنسیت می دهند

در ادامه این نشست محمد نفریه مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی با بیان اینکه تا زمان اجرای قانون واگذاری شیرخوارگاه ها به بخش خصوصی، تعداد یک سوم ساکنان مراکز شبه خانواده کاهش خواهد یافت و فقط کودکان دارای معلولیت شدید در آنها باقی خواهند ماند، گفت: به طور متوسط برای هر کودک قابل واگذاری در مراکز شبه خانواده، هفت و نیم زوج متقاضی وجود دارد.

وی با اشاره به روند واگذاری سرپرستی کودکان به خانواده های دارای شرایط بهتر گفت: خانواده ها حتی سرپرستی کودکان دارای معلولیت متوسط و مبتلا به بیماری های واگیر را نیز می پذیرند و بسیاری از افراد متقاضی سرپرستی کودکان در خارج کشور هستند و خانواده های دارای کودک نیز می توانند متقاضی سرپرستی کودک شوند.

*وجود 6 هزار کودک کار و خیابان در کشور

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی با اشاره به وجود 6 هزار کودک کار و خیابان درکشور گفت: در این زمینه دو برنامه را پیگیری می کنیم  که از سال 87 وارد حیطه ساماندهی کودکان کارشدیم که در آن سال ها اغلب این کودکان، بی سرپرست و بدسرپرست بودند اما طی سال های اخیر خانواده های این کودکان توان سرپرستی آنان را دارند اما کودکانشان را مورد سوء استفاده قرار می دهند.

نفریه افزود: سالانه چهار تا پنج هزارکودک خیابانی شناسایی شده که برخی از آن ها در بلند مدت وارد مراکز شبه خانواده می شوند اما اکنون سیاست ها تغییر کرده و قرار است به دامن خانواده خود بازگردانده شوند.

وی ادامه داد: در حال گسترش مراکز روزانه نگهداری کودکان کار و خیابان هستیم و با مشوق هایی همانند اهداء غذا و وسایل تفریحی کودکان را به این مراکز جذب کرده و سپس خدمات مددکاری مانند حرفه آموزی و سواد آموزی را به آن ها ارائه می دهیم.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی به موضوع اختلال هویت جنسی در کشور اشاره کرد و گفت: قرار بود 3 دستگاه وزارت بهداشت، وزارت کشور و  سازمان بهزیستی  متولی این امر باشند اما متاسفانه تنها سازمانی که به این مساله می پردازد، بهزیستی است.

نفریه افزود: برای رسیدگی به وضعیت افراد دارای هویت جنسی نیاز به حمایت های اجتماعی ، اعمال جراحی و قانون گذاری های خاصی برای مسائلی مانند معافیت از سربازی است.

وی ادامه داد: هم اکنون کمتر از 10 درصد مبتلایان به اختلال هویت جنسی به سمت تغییر جنسیت کشیده می شوند و بسیاری از آن ها تحت مشاوره و درمان قرار می گیرند، یک سوم این افراد کاملا درمان شده، یک سوم دیگر هیچگونه تغییری در وضعیت آن ها مشاهده نمی شود و یک سوم از آن ها نیز درجاتی از نامناسب تر شدن هویت جنسی را نشان می دهند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی، گفت: این سازمان با چند مرکز تخصصی در مورد مبتلایان با اختلال هویت طرف مشاوره است؛ این افراد نیاز به جراحی های چند مرحله ای داشته و بهزیستی با ارائه خدمات مددکاری روان شناسی و پرداخت بخشی از هزینه های جراحی از آن ها حمایت می کند.

*سال 94 بیمه تکمیلی معلولان  10 میلیون تومان بود

وی  به بیمه تکمیلی مددجویان سازمان بهزیستی اشاره و تصریح کرد: سال 94 اعتبار بیمه تکمیلی معلولان 10 میلیارد تومان بود و در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در حال حاضر در انتظار تصویب مجلس دهم است، سعی شد این نواقص را برطرف کنیم تا بتوانیم با توجه به نیازمندی‌های این افراد اعتبارات خوبی را در زمینه بیمه و پوشش بیمه تکمیلی آنها تخصیص دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  در مورد اهدای سبد کالا به معلولان گفت: معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمامی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را که تحت پوشش این دو نهاد حمایتی بوده و مشمول دریافت مستمری هستند را مشمول دریافت سبد کالا قرار داده است.

محسنی بند پی با بیان اینکه تمامی افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند مشمول دریافت سبد کالا نشده‌اند،گفت:تنها مستمری بگیران این سازمان سبد کالا را دریافت کردند که ارزش ریالی و تعداد مشمولین سبد غذایی وزارت رفاه نیز در سال 95 نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

*ابلاغ  پروتکل خودکشی در ماه های آینده


رئیس سازمان بهزیستی کشور   از تدوین پروتکل خودکشی خبر داد و مطرح کرد: این پروتکل توسط بهزیستی آماده و تدوین شده و به زودی در ماه‌های آینده ابلاغ خواهد شد.

محسنی بند پی گفت:سال گذشته حدود 4500 نفر که در آستانه اقدام به خودکشی بودند با اورژانس اجتماعی تماس گرفتند که با انجام مشاوره‌های لازم و انجام مداخلات کارشناسی از خودکشی آنها جلوگیری شد، از این تعداد 2880 نفر زن و 1100 نفر مرد بوده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار