آیا ماجرای افشای اطلاعات مشترکین در اپراتورهای مجازی تکرار می شود؟

به گفته مسئولان از اواخر مهر ماه جاری اپراتورهای مجازی با ارائه سیم کارت رسما فعال خواهند شد.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اواسط تیر ماه جاری ربات تلگرامی اطلاعات گروهی از مشترکان ایرانسل را فاش کرد، این موضوع واکنش های متعددی را در پی داشت و همگان را در تکاپو انداخت که این اطلاعات با وجود سیستم های امنیتی و همچنین تاکید مسئولان بر مصون ماندن اطلاعات مشترکین توسط اپراتورها، چگونه منتشر شده است.

اخبار منتشر شده از این اتفاق اطلاعات متعددی را در خصوص چرایی این رخداد نشان می داد؛ وزیر ارتباطات پیرامون این موضوع اشاره داشت ایرانسل اطلاعات گروهی از مشترکان خود را در اختیار نهادی قرار داده و شخص متخلفی این اطلاعات را به فروش رسانده است، اما ایرانسل زیر بار افشای اطلاعات نرفت.

پنج روز بعد از افشای اطلاعات، در یک فیلم ایرانسل سکوت خود را شکست اما زیر بار افشای اطلاعات نرفت و رقبای خود را در همزمانی این اتفاق با اجرای طرح ملی جابه جایی اپراتور بدون تغییر شماره تلفن همراه (ترابرد پذیری) متهم کرد.

طرحی که در آن مشترکان هر سه اپراتور فعال کشور می توانند با حفظ شماره تلفن همراه فعلی خود در شرایطی از خدمات دیگر اپراتورهای کشور استفاده کنند و یقینا این امر رقابت پذیری بین اپراتورها را برای حفظ مشترکان فعلی و جذب مشترک جدید بیش از پیش پررنگ می کند.

در کنار اجرای طرح ترابرد پذیری، طرح فعالیت اپراتورهای مجازی تلفن همراه نیز از سوی سازمان تنظیم مقررات قرار است از مهر ماه جاری به اجرا درآید که در آن به گفته مسئولان اپراتوری حرفه ای با ارائه خدمات با کیفیت تر و با هزینه کمتر بین مردم و اپراتورهای فعال کشور شکل می گیرد.

اپراتورهای مجازی از فرکانس سه اپراتور فعال در کشور استفاده می کنند و با عقد قرارداد با آنها علاوه بر ارائه خدمات عادی اپراتورها، خدماتی تخصصی در حوزه های مختلف ارائه خواهند داد. اما شکل گیری تعداد زیادی از اپراتورهای مجازی در کنار سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل و اتفاقات اخیر افشای اطلاعات مشترکین ایرانسل توسط ربات تلگرامی این سوال را در ذهن متبادر می سازد که آیا امینت اطلاعات در این اپراتورها تامین می شود؟ چه تضمینی وجود دارد که این اتفاق از سوی اپراتورهای مجازی تکرار نشود؟

امنیت اطلاعات مردم تامین می شود

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که امنیت اطلاعات مردم در اپراتورهای مجازی چگونه تامین می شود؟ تاکید کرد: هر اپراتوری که از سازمان تنظیم مقررات پروانه فعالیت دریافت کند اعم از اپراتورهای موجود یا اپراتورهای مجازی تعهدات یکسانی را به لحاظ قانون متقبل خواهند شد و در قبال حریم خصوصی، اطلاعات مردم و امنیت آنها مسئولیت خواهند داشت.

صادق عباسی شاهکوه گفت: اطلاعات مردم سرمایه کشور است و اپراتورها نیز به دلیل اینکه اعتماد مردم به آنها برایشان اهمیت بسیاری دارد، خود نیز بر امر حفاظت از اطلاعات مردم اهتمام ویژه دارند.

وی افزود: اگر در این امر از سوی اپراتورهای مجازی مشکلی به وجود آید روال قانونی رسیدگی به آن همانند اپراتورهای فعلی دنبال می‌شود.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پایان اظهار داشت: اپراتورهای مجازی شبکه های تلفن همراه دارای پیش شماره‌ای خاص خواهند بود و پیش شماره ها به گونه ای طراحی شده اند که وابستگی آنها به اپراتورهای مجازی مشخص است.

گفتنی است؛ از سال گذشته تا کنون 51 تقاضا برای راه اندازی اپراتورهای مجازی گرفته که تاکنون19  متقاضی موفق به اخذ موافقت های اصولی شده اند و متقاضیان باید با یکی از اپراتورهای فعلی کشور برای فعالیت قرارداد بسته و به آنها به مدت شش ماه فرصت داده شده است که این امر صورت گیرد.

همچنین به گفته مسئولان پیش بینی می شود سیم کارت های جدید اپراتورهای مجازی از اواخر مهر ماه جاری روانه بازار شود.

گزارش از عاطفه بیات

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۳ تير ۱۳۹۵
اگرکیفیت آن مثل تلگرام باشد و رایگان باشد مردم استقبال می کنند در غیر این صورت این طرح با شکست مواجه می شود.
آخرین اخبار