اردبیل؛

شیروان دره‌سی ، یکی از یازده زیستگاه وحش سبلان + تصاویر

شیروان دره‌سی،یکی از یازده زیستگاه وحش سبلان می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیروان دره‌سی،یکی از یازده زیستگاه وحش سبلان می باشد. شیروان دره‌سی زیستگاهى است که در ۲۰ کیلومترى جنوب شرق مشگین‌شهر قرار دارد.

ارتفاع سطح آن ۲۲۰۰ متر و مساحت آن را ۷۵ کیلومترمربع برآورد کرده‌اند. این زیستگاه، با ویژگى‌هاى خود هر بیننده را به حیرت وا مى‌دارد.
 شیروان دره سی دره عمیق و عریض است که بریدگی‌های دیواره‌های صخره‌ای، چشم انداز ویژه‌ای به این منطقه بخشیده‌است وسنگ ها در آن به صورت تندیس‌هایی دیده می‌شوند که انسان فکر می‌کند هرکدام به دست هنرمندی با ذوق تراشیده شده‌است .

شیروان دره‌سی ، یکی از یازده زیستگاه وحش سبلان

این دره از قسمت جنوب به دامنه شمالی سبلان (هرم) از شرق به جاده لاهرود – شابیل، از غرب به هوشنگ میدانی و از شمال به زمین‌های روستای قلچقلو منتهی می‌شود. این پارک طبیعی به عنوان دومین ژنو پارک خاورمیانه مراحل ثبت خود را در سازمان یونسکو سپری می کند . این منطقه دارای ویژگی های منحصر به فرد جغرافیایی حیات گیاهی و جانوری می باشد.

شیروان دره‌سی ، یکی از یازده زیستگاه وحش سبلان


زیستگاه شیروان دره‌سی ، محل زندگى دائمى وحوش مانند کل و بز، خوک، روباه، گرگ، قوچ و میش ارمنى، خرگوش، کبک، کبک درى، قمرى، ‌ فاخته و شمارى از پرندگان مهاجر است . 

همچنین زیستگاه موویل گوشه ای دیگر از حیات وحش شیروان دره سی است که دربند موویل در جنوب مشگین شهر و در غرب کوه های هرم سبلان واقع شده است و ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا دارد؛ این زیستگاه، استراحتگاه قوچ و میش های است و قوچ و میش ارمنی، کل و بز از نوع سفید طوق دار، کبک دری، خرس قهوه ای و خاکستری، گرگ، خوک، خرگوش، انواع پرندگان شکاری و لاشخور هم زندگی می کنند.

شیروان دره‌سی ، یکی از یازده زیستگاه وحش سبلان


زیستگاه هوشنگ میدانی و قره گؤل این میدان، نیز گوشه دیگری از حیات وحش وصف نشدنی و بکر شهرستان مشگین شهر است که در دامنه شمال غربی سبلان و در ارتفاع ۲۷۲۵ متر واقع شده است و در دل این منطقه تالاب قره گؤل چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

شیروان دره‌سی ، یکی از یازده زیستگاه وحش سبلان


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.