گزارش بیزنس‌لاین:

در وصف خط‌ آهنی که از روسیه تا ایران کشیده می‌شود/ هند بیشترین سود را می‌برد

وب‌سایت بیزنس‌لاین در گزارشی سودآوری کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب برای هند را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بیزنس‌لاین، کریدور حمل ونقل بین‌المللی شمال – جنوب که به امضای سه کشور ایران، روسیه و هند رسیده است، در بخش‌های دیپلماسی و تجارت بسیار مهم خواهد بود.

آغاز عملیات ساخت کریدور مذکور که بندرعباسِ ایران را به «سن‌پترزبورگِ» روسیه وصل می‌کند برای هند از اهمیت بالایی برخوردار است. این پروژه نه تنها دسترسی هند را به سطح جغرافیایی وسیعی فراهم می‌کند، موفقیت آن می‌تواند فشاری غیر مستقیم بر اسلام‌آباد وارد کند که به نفع هند است. پاکستان اجازه نمی‌دهد هند هیچ گونه ترانزیتی به افغانستان انجام دهد. کریدور مورد نظر با دور زدن پاکستان از اروپا شمالی و قفقاز تا آسیای مرکزی کشیده می‌شود.

محموله‌های کانتینری هند به مقصد سن‌پترزبورگ، احتمالاً از ماه اوت، دیگر مجبور به طی سفرهای 40 روزه در سراسر جهان و استفاده از کانال شلوغ و گران قیمت «سوئز» نیستند. بازرگانان می‌توانند مسیری کوتاه‌تر را تا بندرعباس طی کنند، سپس محموله‌ها از آنجا و از طریق جاده نزدیک به 1800 کیلومتر را تا آستارا در آذربایجان می‌پیمایند و پس از آن مسیری را تا باکو  در خزر و بندر «علیا» در دلتای «ولگا» طی می‌کنند.

این پروژه به شکلی طراحی شده است که سفر به کشورهای عضو اتحاد سابق جماهیر شوروی در اروپا و آسیای مرکزی را ممکن می‌سازد. قزاقستان و ازبکستان از جمله این کشورها هستند و هند در حال حاضر کمترین روابط تجاری را با آنها دارد.

گزارش‌ها حاکی از این است که روسیه قصد دارد تا سال 2017 تمام این 5 هزار کیلومتر را ریل‌کشی کند. این برنامه بوسیله روسیه آغاز شد و ریل بین ایران و هند در سال 2002  تا آذربایجان کشیده شد. بخش ایرانی پروژه به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی که به تازگی لغو شده‌اند، به تعویق افتاد. گزارشها‌ی اخیر از پیشرفت سریع عملیات حکایت دارد.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد فاصله بین سن‌پترزبورگ و «جی‌اِن‌پی‌تی بمبئی» به نصف، یعنی 20 روز کاهش خواهد یافت. این در حالیست که اگر ریل‌های درون قاره‌ای نیز ساخته شوند مدت زمان 40 روزه به 14 روز کاهش می‌یابد.

هزینه حمل و نقل برای یک کانتینر 40 فوتی 3 هزار دلار تخمین زده شده است. البته بهای واقعی زمان بهره‌برداری از کریدور و با توافق ملت‌هایی که در آن مشارکت می‌کنند، مشخص می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۹ ۲۴ تير ۱۳۹۵
ریل قطار بین کشورها راه اندازی می شود
United States of America
ناشناس
۰۱:۵۳ ۲۴ تير ۱۳۹۵
بله همیشه ی کشور دیگری غیر از ایران سود بیشتری میبرد . با توجه به تحریم ها و سرمایه گذاری ایرانیان در دبی ، الان دبی شده بهترین جا و سودش امارات برد ئ بعد بر علیه ایران بیانه صادر کند. در ترکیه چندین صد شرکت های ایرانی و پول های ایرانی و سود بازم ترکیه بیشتر و ن ایران واقعا چرا نباید سیاست گذاری اصولی و درستی باشه که نفع را مردم و کشور خودمان ببرنند و تا کی تحت فشار و گرانی باشند
آخرین اخبار