رویترز: تروریست‌های جدید عربستان آموزش کافی ندیده‌اند، ولی متوقف نخواهند شد

رویترز در مطلبی به نفوذ داعش در عربستان و سیاست این گروه تروریستی برای انجام عملیات در این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، عملکرد غیرحرفه‌ای 3 بمب‌گذار انتحاری، شمار تلفات این حملات را به حداقل رسانده است. اما هماهنگی بین بمب‌گذاران نشان می‌دهد عناصر تروریستی توانایی ادامه حملات را دارند.

روز دوشنبه، 3 جوان عربستانی جلیقه‌های انفجاری خود را نزدیک به یک مسجد شیعه در شهر قطیف منفجر کردند. در این حملات تنها مهاجمان کشته شدند. این در حالی است که حمله دیگری به وسیله یک بمب‌گذار انتحاری در مسجدالنبی در شهر مدینه، جان 4 نیروی پلیس را گرفت.

در همان روز، یک مرد 34 ساله پاکستانی خود را در یک خودرو نزدیک به کنسولگری آمریکا در شهر جده منفجر کرد. در این حمله نیز تنها 2 مامور نگهبان زخمی شدند.

یکی از کارشناسان نزدیک به وزارت کشور عربستان در اینباره گفت: "معمولا اینگونه افراد فقیر هستند. این‌ها نه تنها گرفتار فقر مالی هستند، بلکه فقر روان‌شناختی نیز دارند. از 5 بمب‌گذار انتحاری، 4 نفر آن‌ها بدون رسیدن به هیچ هدفی خود را کشتند."

با این حال، این 5 نفر موفق به ساخت جلیقه‌های انفجاری شده بودند و توانایی هماهنگی برای انجام عملیات را داشتند. تحلیلگران مسائل امنیتی معقتدند این مسئله تهدیدی جدی برای عربستان به شمار می‌رود.

با اینکه هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است، دولت عربستان پس از دستگیری 19 نفر که با 5 مهاجم انتحاری مرتبط بوده اند، اعلام کرده داعش مسئول این بمب‌گذاری ها است.

هماهنگی و در عین حال، آموزش دیدن ضعیف این افراد می‌تواند نشانه‌ای از عضوگیری داعش در عربستان باشد. در این صورت داعش به وسیله اینترنت به جمع آوری عناصر دست می‌زند و از راه دور به طرح ریزی حملات می‌پردازد. به این ترتیب عناصر داعش با پایین‌ترین سطح آموزش دست به اقدامات تروریستی خواهند زد.

با عضوگیری داعش در عربستان، نیاز برای کمک عناصر دیگری که در عراق و سوریه دست به حملات تروریستی می‌زنند برای این گروه تروریستی احساس می‌شود. اما عناصر جدید داعش در عربستان از راه دور چگونگی ساختن بمب را می‌آموزند. حال، این برنامه‌ریزی های از راه دور، کار را برای نیروهای امنیتی به منظور کشف این عناصر پیش از انجام حملات بسیار دشوار می‌کند. همچنین سرمایه‌گذاری اندک داعش برای آموزش عناصر خود در عربستان به این معنی است که اگر یک عملیات با موفقیت انجام نشود، داعش افراد مهمی را از دست نخواهد داد.

بر خلاف القاعده، عناصر داعش در یک شبکه متصل به وسیله یک رهبری مرکزی وجود ندارند. همین امر باعث شده است مقامات امنیتی توانایی نفوذ و یا حمله به این گروه تروریستی را نداشته باشند.

یکی از ماموران ارشد امنیتی سعودی گفت: "آن‌ها (داعش) از جوانان می‌خواهند در خاک عربستان باقی مانده و سلول‌هایی مخفی را تشکیل دهند. این امر بسیار خطرناک است. زیرا نمی‌توان به قطع گفت چه کسی در این سلول‌ها مخفی شده است و چه کسی قصد حمله دارد."

آثاری از نیتروگلیسیرین در مناطق بمب‌گذاری شده در جریان انفجارات هفته گذشته عربستان کشف شد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این نوع از نیتروگلیسیرین تنها در ارتش از آن‌ها استفاده می‌شود. پلیس همچنین اعلام کرده است این مواد منفجره همگی از یک منبع به دست آمده اند.

موفقیت عربستان در سرکوب القاعده در سال‌های 2003 تا 2006 موجب شده داعش سیاست "کنترل از راه دور" را برای حمله در این کشور در نظر گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار