محمد سعید شریفیان:

سازهای محلی باید به روز شوند

اهمیت گذاشتن به قومیت‌ها و سازهای موسیقی، ارزش نهادن به یکدیگر است.

محمد سعید شریفیان، آهنگساز و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به نظر من آنچه که اهمیت دارد و به شرایط امروز موسیقی ما کمک خواهد کرد، به روز کردن خیلی از مسائل است. استفاده از انواع سازها در ژانرهای دیگر یک نوآوری محسوب می شود تا از جایگاه‌های سنتی خارج شویم. این کار باعث می‌شود موسیقی برای ما و غیر ایرانی‌ها جذاب تر شود. البته در حد حرکت و تغییر فرم دادن، نه اینکه زیربنای آن را دگرگون کنیم.    

وی در خصوص فعالیت‌های اخیر خود پیرامون سمفونی «ارمیا»، اظهار داشت: کشور ایران از اقوام مختلفی تشکیل شده است و در این زمینه کم کاری شده که امیدوارم اولین و آخرین بار نباشد و برای نزدیکی انسانها اتفاق‌های بیشتری را شاهد باشیم. ما الان در یک دوران پست مدرنیسم هستیم و شاید مدرن ترین تفکری که در بحث فرهنگی و فرامدرنیته وجود دارد، نزدیکی انسانها به یکدیگر در تمام دنیاست. 

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران عنوان کرد: ما در تمام کشور دارای قومیت های مختلف هستیم. بنابراین این اهمیت گذاشتن به قومیت‌ها و سازهای موسیقی، ارزش نهادن به یکدیگر است. همین که در یک کار سمفونیک از سازهای محلی که ارزشی برای کسی نداشته، در یک فضای هنری و با تفکر موسیقیایی مدرن و با زبان بین المللی استفاده می شود، اتفاق بسیار خوبی است.

شریفیان در خصوص استفاده نکردن از سازهای محلی اظهار داشت: تا به حال هرکسی بیشتر در چهارچوب منطقه خودش این کار را انجام داده است و فقط در بحث عمومی جشنواره های موسیقی مقامی بوده که این شرایط را ایجاد شده است. 
 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار