نیوزویک: چرا اوباما نقض مفاد توافق هسته‌ای را از سوی ایران نادیده می‌گیرد؟

یک هفته‌نامه آمریکایی در مطلبی با اشاره به گزارش اخیر سرویس اطلاعاتی آلمان، ادعا کرد ایران مفاد توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

نیوزویک: چرا اوباما نقض مفاد توافق هسته‌ای را از سوی ایران نادیده می‌گیرد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: گزارش جدید سرویس اطلاعاتی آلمان ثابت می‌کند ایران عمداً مفاد توافق هسته‌ای را نقض می‌کند. از زمان امضای توافق‌نامه هسته‌ای در تابستان گذشته، همواره احتمال نقض مفاد آن از سوی ایران وجود داشته است.  

نگارنده مطلب در ادامه مدعی شده است ایران با استفاده از امتیازهای موجود در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، با سرعت بیشتری نسبت به گذشته به سوی ساخت سلاح هسته‌ای پیش می‌رود. در این گزارش همچنین از دولت «اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، به‌دلیل آنچه سکوت در برابر تقلب ایران درخصوص مفاد برجام خوانده شده، به شدت انتقاد کشده است. 

در این گزارش همچنین آمده است: با نگاهی به تاریخ توافق‌نامه‌های کنترل تسلیحاتی می‌توان فهمید مذاکره‌کنندگانی که باعث تحقق چنین توافق‌هایی شده‌اند همواره درصدد دفاع از آن‌ها برآمده‌اند. با این وجود، این افراد پس از 6 ماه، یک سال و یا حداکثر چند سال، به ناکارآمدی چنین پیمان‌هایی پی برده‌ و به بی‌اثر بودن آن‌ها اذعان می‌کنند. 
  
«سازمان امنیت داخلی فدرال آلمان» چندی پیش و پس از گذشت یک‌سال از حصول توافق هسته‌ای، در گزارشی مدعی شد ایران همچنان سخت در تلاش برای تأمین مواد مورد نیاز برای توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود است.

در گزارش سالیانه «اداره فدرال نگهبانی از قانون اساسی» (بی‌اِف‌وی) آمده است ایران تلاش می‌کند کالاهایی را –بویژه موادی که می‌تواند در زمینه فناوری هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد- به طور غیرقانونی در آلمان خریداری کند. در این گزارش همچنین ادعا شده است تهران در دیگر کشورها نیز از تلاش برای دست‌یابی به مواد مورد نیاز برای توسعه برنامه‌ هسته‌ای خود، دست بر نداشته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار