واشینگتن پست: کسب حمایت دوحزبی از لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران دشوار است

کنگره آمریکا لایحه ضد ایرانی دیگری را پیشنهاد داده است که برای تصویب آن راه درازی در پیش است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از واشینگتن پست، پس از ماه‌ها مذاکره، "باب کورکر" – رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا – لایحه جدیدی پیشنهاد کرده است تا به موجب آن تحریم های تازه‌ای علیه ایران وضع شود. جمهوری‌خواهان در آمریکا معتقدند توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران یک اشتباه خطرناک بوده است. این در حالی است که تنها دو دموکرات از این لایحه حمایت کرده اند.

کورکر مدعی شد دلایلش برای پیشنهاد این لایحه، برنامه موشکی ایران، تهدیدهای سایبری و تلاش‌های جاسوسی این کشور بوده اند. این لایحه همچنین تاریخ انقضای قانون تحریم‌های ایران (آی‌اس‌اِی) را تمدید خواهد کرد. در ادامه، به موجب این لایحه موسسات مالی ایران از استفاده از دلار برای معامله با بانک‌های خارجی منع خواهند شد.

کورکر گفت: "ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم هیچ رئیس جمهوری از آمریکا بدون مشورت با کنگره، با ایران توافقی بین‌المللی به امضا نخواهد رساند. بسیاری از دموکرات‌ها نیز موافقند که یک رئیس جمهور نباید چنین اختیاراتی داشته باشد."

این در حالی است که اکثر دموکرات‌ها – با اینکه برخی از آن‌ها با توافق هسته‌ای ایران موافق نیستند -- هنوز از این لایحه حمایت نکرده اند. به همین دلیل، کورکر از اعضای کمیته روابط خارجی کنگره و نیز مارکو روبیو برای تصویب این لایحه کمک گرفته است.

کورکر همچنین امیدوار است تا آخر تابستان، دموکرات‌های بیشتری از این لایحه حمایت کنند. وی برای به تصویب رساندن این لایحه به حمایت دوحزبی نیاز دارد. اما ایجاد حمایت دوحزبی در مسئله حساسی مانند این – به خصوص در فصل انتخابات کنگره -- کار دشواری است.

"باب منندز" – رئیس کمیته روابط خارجی کنگره – گفت 3 یا 4 ماه گذشته، پیش‌نویس این قانون را به کورکر تحویل داد و اظهار کرد پاسخ‌هایی که از اعضای کابینه اوباما درباره توافق هسته‌ای ایران دریافت کرده است برای وی قانع کننده نبودند. وی گفت: "دولت اوباما به طور کلی در برابر کنگره موضع می‌گیرد و می‌پندارد ما مخالف تمام مسائل هستیم. آن‌ها (مقامات دولت آمریکا) تمام پیشنهادهای کنگره را نفی کرده اند. آن‌ها آرزوی انحلال کنگره را دارند." وی همچنین افزود مقامات دولت حتی به پرسش درباره قانون تحریم‌های ایران – که در کنگره طرفداران زیادی دارد – پاسخ نمی‌دهند.

کورکر اعلام کرده است در صورتی که این لایحه به تصویب نرسد، برای ارائه پیشنهاد دوباره به کنگره برنامه دیگری نخواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار