قزوین؛

گرمابه راه ری در مالکیت بخش خصوصی

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: گرمابه تاریخی حاج میرزا علی اکبر (راه ری) برای مرمت در تصرف میراث فرهنگی نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ حضرتی ها گفت: این گرمابه مالک خصوصی دارد و میراث فرهنگی نه تنها محدودیتی برای مرمت این بنای تاریخی قائل نیست ، بلکه در صورت امضای تفاهم نامه با مالک در احیا و باززنده سازی این بنای ارزشمند تاریخی مشارکت خواهد کرد.

وی افزود: مرمت و احیای آثار ثبتی تحت مالکیت اشخاص دارای راهکار قانونی است و در صورت تنظیم تفاهم نامه حقوقی، سازمان میراث فرهنگی  50 درصد از هزینه‌های مربوط به باززنده سازی و مرمت آثار ثبتی تحت مالکیت اشخاص را به شرط حفاظت و احیاء و به صورت بلاعوض از ردیف اعتبارات ملی تامین می‌کند.

گرمابه حاج میرزا کریم مربوط به دوره قاجار است که به جهت برخورداری از الگوهای سنتی و ارزش‌های ملی در سال 1384 با شماره 12653 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و به همین دلیل طبق قوانین و مقررات سازمان میراث فرهنگی کشور، هرگونه تخریب و ساخت و ساز در حریم این بنای تاریخی از سوی مالکین ممنوع است.

 مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: میراث فرهنگی در سالهای گذشته اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای ساماندهی و جلوگیری از تخریب بنا انجام داده است ولی با سهل انگاری مالکین بنا و عدم مشارکت در مرمت و احیاء این اثر تاریخی، به مکانی برای تجمیع زباله و حضور افراد معتاد تبدیلشده است.

حضرتی ها گفت:  میراث فرهنگی از هرگونه اقدام سوداگرانه در قالب تخریب و ساخت و ساز ابنیه تاریخی ثبتی جلوگیری می‌کند اما خرید و فروش ملک و تغییر کاربری اثر توسط مالکین از سوی این سازمان بلامانع است.

مدیر کل میراث فرهنگی قزوین همچنین گفت: آثار و بناهای ارزشمند تاریخی بسیاری در شهر قزوین وجود دارد که به دلیل نبود اعتبار مورد نیاز در معرض تخریب قرار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.