مشاور اوباما: آمریکا بر جلوگیری از توسعه برنامه موشکی ایران متمرکز شده است

استیون مال اعلام کرد هدف کنونی واشینگتن، جلوگیری از برنامه موشکی ایران است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مشاور رئیس جمهور آمریکا در حوزه تحریمهای ایران در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه هدف واشینگتن از توافق هسته ای حفظ منافع کشورش بوده تصریح کرد جلوگیری از توسعه برنامه موشکی ایران، نقطه کانونی تمرکز واشنگتن در حال حاضر است.

استیون مال (Stephen Mull)  هماهنگ کننده اصلی روند اجرای توافق هسته ای در وزارت امورخارجه آمریکا که قبلا سفیر آمریکا در لهستان و لیتوانی بوده و زمانی هم معاون وزیرامورخارجه آمریکا و مشاور ارشد ویلیام برنز معاون سابق  وزیر خارجه آمریکا بوده است در  نشستی با عنوان "فرصتها و چالشها در اجرای توافق هسته ای ایران" در اندیشکده آمریکایی در واشنگتن گفت: "در اینجا می خواهم به تهدید موشکی ایران نیز بپردازم. این مسئله از نظر فنی، بخشی از توافق هسته ای نیست. اما می دانم که این مسئله، ذهن بسیاری را به خود مشغول  کرده است .

 
مهمترین نکته برای ما ، همواره این بوده است که ایران نتواند کلاهک هسته ای را روی موشک بالستیک سوار کند.  ایران درحال حاضر به علت برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) نمی تواند این کار را انجام بدهد. توافق هسته ای سبب شده است فوری ترین و خطرناک ترین تهدید متوجه ما و متحدانمان درمنطقه از بین برود. با وجود این، ما به شدت نگران برنامه موشکی ایران هستیم ازجمله آزمایشهای اخیر موشکی این کشور و به همین علت است که تأکید کرده ایم قطعنامه2231  شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و مفاد آن مبنی بر انتقال فناوری های ممنوع شده به ایران همچنان باقی بماند. باید با صراحت بگویم، با امضای برجام، برخی از کشورها از جمله برخی از شرکای ما در مذاکرات، طرفدار آن بودند که همه این محدودیت ها درباره ایران برداشته شود. اما ما تأکید داشتیم که این کار، شدنی نیست. ما  تلاشهایی در این زمینه صورت دادیم و درحالیکه برخی از متحدان ما می گفتند هیچ محدودیتی نباید درباره این فعالیتهای ایران وجود داشته باشد. توانستیم درنهایت در شورای امنیت سازمان ملل متحد به این اجماع برسیم که انتقال موشک و تسلیحات به ایران یا از این کشور به کشورهای دیگر، همچنان ممنوع باقی بماند."


مشاور اوباما در حوزه تحریمهای ایران  افزود: آنچه ما در حال حاضر بر آن تمرکز داریم، استمرار تلاش به منظور جلوگیری از توسعه برنامه موشکی ایران با استفاده از ابزارهای مختلفی است که در اختیار داریم؛ ازجمله برنامه های قوی رهگیری و تحریمهایمان و اقداماتمان را در این خصوص از نزدیک، با متحدانمان در سراسر جهان، هماهنگ می کنیم.  در جمع بندی باید عرض کنم ما هرکاری که بتوانیم انجام می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم ایران به تعهداتش عمل کند. این مسئله، مهمترین دغدغه هر روز بنده است و اینکه حداکثر تلاش خود را صورت بدهیم و بر پایبندی ایران به توافق هسته ای متمرکز باشیم. همانطور که تا حالا اینطور بوده است.  من تقریباً هر روز با همتای ایرانی ام در این خصوص رایزنی می کنم. همانطور که کارشناسان دیگر در اداره تحت مسئولیت بنده نیز همین کار را درباره اجرای توافق هسته ای انجام می دهند. این خطوط ارتباط بسیار مهم هستند زیرا راهی برای بحث درباره مسائل مطرح در اجرای این توافق بسیار پیچیده وجود دارد. البته درمواقعی، داشتن این روابط و این کانالهای ارتباطی ، از نظر سیاسی در هر دو کشور مشکل است.  با وجود این، بنده معتقدم گفتگو با افرادی که ممکن است با آنها اختلاف داشته باشیم، نشانه ضعف نیست بلکه راه مهمی برای حفظ منافع امریکاست و فکر می کنم توافق هسته ای این کار را انجام داده است.

استیون مال، هماهنگ کننده ارشد وزارت خارجه آمریکا در اجرای توافق هسته ای هرچند معتقد است که وجود فساد و عدم شفافیت در ایران عاملی برای کم بودن اثر برداشتن تحریم های هسته ای شده، اما تاکید دارد تنها شش ماه اجرای این توافق گذشته و زمان می برد تا تاثیرات برجام بر زندگی مردم ظاهر شود.

استیون مال همچنین تصریح کرد: از وضعیت اجرای توافق راضی است و دو کشور ایران و آمریکا اگر مشکلی در اجرای جزئیات آن باشد، با مذاکره آن را رفع می کنند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۵ تير ۱۳۹۵
يه روزي از همين روز از موشك قاره پيما هم رونمايي مي كنيم تا چشمتون دربياد...
Pakistan
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۴ تير ۱۳۹۵
این آقاهه چرا داره ذوق مرگ می شه ؟ خبری بهش دادید؟ گفتید باشه برنامۀ موشکیمان را به خاطر شما کنار می گذاریم ؟
آخرین اخبار