اصفهان؛

روحانیت شیعه در همه زمینه‌ها پیشگام بوده‌ است

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان گفت: یکی از افتخارات شیعه این است که رهبران آن همواره به آنچه که گفته‌اند عمل کرده و همواره در آن پیشگام و الگوی مردم بوده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در نشست خبری به مناسبت برگزاری کنگره شهدای روحانی با اشاره به برگزاری این کنگره توسط حوزه‌ علمیه اصفهان اظهار داشت: قرار است امسال این کنگره در مدرسه ‌علمیه امام صادق(ع) چهارباغ که خود دارای یکصد و 45 شهید است برگزار شود.
وی با اشاره به اصل زنده بودن شهدا که در قرآن بارها به آن تأکید شده است افزود: انسان دارای 3 نوع حیات از جمله حیات نباتی، حیات حیوانی و حیات انسانی است که هریک از این حیات‌ها اثر مخصوصی دارد، اثر حیات نباتی رشد و نمو است، همانگونه که گیاهان رشد می‌کنند انسان‌ها نیز رشد می‌کنند، اثر حیات حیوانی نیاز‌ها و خواسته‌هایی است که انسان دارد، مانند نیاز به غذا، نیاز به آب، نیاز به تولید مثل وغیره.
امام جمعه اصفهان ادامه داد: حیات انسانی نیز اثر مخصوص به خود را دارد که این اثر حرکت در راه خدا و نیز حرکت دادن دیگران در راه خدا است، هرکس و به هر میزانی این 2 شاخصه را دارا باشد به همان میزان دارای حیات انسانی است.
وی خاطرنشان کرد: برخی افراد تنها در راه خدا حرکت کرده ولی دیگران را در این مسیر دعوت نمی‌کنند مانند عابدان، ولی برخی افراد هم خود در مسیر الهی حرکت می‌کنند و هم دیگران را در این مسیر حرکت می‌دهند مانند عالمان، در روایات داریم که یک عالم برتر از هزار عابد است و دلیل آن نیز همین موضوع است، به عبارتی دیگر عابد تنها نصف انسانیت را دارد.
آیت‌الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه شهیدان پس از شهادت، 2 نوع حیات یعنی حیات نباتی و حیات حیوانی را از دست می‌دهند ولی حیات انسانی خود را حفظ می‌کنند، افزود: یعنی آنان پس از شهادت نیز هم در مسیر خدا حرکت می‌کنند و هم دیگران را در این مسیر حرکت می‌دهد.
وی ادامه داد: مانند حضرت سیدالشهدا که با وجود آنکه قرن‌ها از شهادت آن حضرت می‌گذرد ولی همچنان راه، یاد، مزار مقدس ایشان، عاشورا و محرم همچنان هدایتگر انسان‌ها است.
نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان درباره هدف از برگزاری بزرگداشت شهدا اظهار داشت: هدف از برگزاری یادبود‌ها و بزرگداشت‌ها برای شهدا زنده نگه داشتن یاد آنها و استفاده بیشتر از حیات انسانی شهدا و هدایت‌های معنوی ایشان است.
وی افزود: آنان نیازی به این‌گونه بزرگداشت‌ها ندارند و این مراسم‌ها خاصیت چندانی برای ایشان ندارد بلکه این ما هستیم که به شهدا و هدایت‌های آنان نیازمندیم و نباید اجازه بدهیم یاد شهدا از ذهن‌های ما پاک شود.
آیت‌الله طباطبایی نژاد با اشاره به برگزاری کنگره شهدای روحانی ادامه داد: یکی‌ از ویژگی‌هایی که این کنگره را از دیگر بزرگداشت‌ها متمایز می‌کند این است که همه متوجه شوند روحانیت شیعه بر خلاف رهبران دیگر مسالک که مردم را موعظه کرده ولی خود به آن عمل نمی‌کنند، همواره به هرچه که گفته عمل کرده و در همه زمینه‌ها پیشگام بوده است.
وی خاطرنشان کرد: این افتخاری برای شیعه است که روحانیت آن به حضرت علی(ع) اقتدا کرده‌اند، امام علی (ع) نیز در همین راستا فرموده‌اند«هرگز مردم را از کاری نهی نمی‌کنم مگرآنکه خودم پیش از همه آنرا ترک کرده باشم و به هیچ کاری امر نمی‌کنم مگر آنکه خودم پیش از همه به آن عمل می‌کنم.




انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.