پولیتیکو: احتمال موفقیت طرح ناکام گذاشتن توافق هسته‌ای ایران

پولیتیکو در مطلبی نوشت: جنگ علیه توافق‌نامه هسته‌ای ایران یک‌سال پس از امضای آن، همچنان با قوت ادامه دارد.

پلیتیکو: احتمال موفقیت طرح ناکام گذاشتن توافق هسته‌ای ایرانبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پولیتیکو با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: یک‌سال از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی -بزرگترین دستاورد سیاسی «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا- می‌گذرد. با این وجود، مخالفان این توافق همچنان با شدت و حدت تمام به مبارزه علیه آن ادامه می‌دهند. در این گزارش همچنین احتمال پیروزی مخالفان برجام در این مبارزه تمام‌عیار رد نشده است. 

در این گزارش، از «مارک دوبوتیز،» مدیر اجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی» و دیگر اعضای این نهاد صهیونیستی به عنوان دشمنان قسم‌خورده ایران نام برده شده است که از روز امضای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) از هیچ اقدامی برای برای ناکام گذاشتن این توافق فروگذار نکرده‌اند. 

دوبوتیز و همکارانش درست روز اعلام حصول توافق هسته‌ای در تابستان گذشته –که نگارنده گزارش آن را روزی تلخ برای آن‌ها می‌خواند- در حال مذاکره و طراحی فاز بعدی حملات خود علیه این توافق بودند. 

در ادامه گزارش آمده است: دولت «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، در طی دو ماه پس از دستیابی به توافق هسته‌ای تلاش کرد کنگره و شهروندان این کشور را به پذیرش آن متقاعد کنند. کاخ‌سفید در نهایت موفق شد -علی‌رغم مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های دوبوتیز و امثال وی- از رد شدن توافق مذکور در  کنگره جلوگیری کند. طبق این توافق‌نامه، ایران متعهد شد در ازای لغو بخشی از تحریم‌های بین‌المللی این کشور، برنامه‌های هسته‌ای خود را محدود کند. اکنون و یک سال پس از جشن دستیابی به توافق هسته‌ای در «وین» اتریش، به نظر می‌رسد دوبوتیز، قانونگذاران، گروه‌های فشار و لابی‌های صهیونیستی همچنان مبارزه خود را با شدت و حدت هر چه تمام‌تر ادامه می‌دهند؛ اما، این‌بار بر خلاف سال گذشته، اقدامات آن‌ها کمتر در معرض دید رسانه‌ها بوده است.

مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی، 20 کارشناس تحریم‌، چندین مشاور هسته‌ای، محققان حقوق‌بشر و کارشناسان تروریسم -در «اتاق فکرِ» ساختمان خاکستری که 6 بلوک آنطرف‌تر از کاخ‌سفید قرار دارد- در حال بررسی تمامی راه‌های ممکن برای نابودی توافق هسته‌ای هستند. با این حال، نوع مبارزه آن‌ها با سال گذشته و پیش از حصول توافق هسته‌ای، متفاوت است. این بار بر خلاف سال گذشته، دیگر از مباحثی از قبیل سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم خبری نیست، بلکه این گروه اکنون اقدامات خود را بر روی جلوگیری از بازگشت ایران به صحنه معاملات تجاری و دستیابی این کشور به منافع اقتصادی حاصل از لغو تحریم‌های هسته‌ای متمرکز کرده است. 

اکنون برخی از حامیان توافق هسته‌ای نیز درخصوص پیامدهای طولانی مدت آن نگران شده‌اند و کسانی را که برای تحقق چنین توافقی تلاش کردند به لابی‌گری با برخی از شرکت‌های آمریکایی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار ایران –از قبیل بوئینگ- متهم می‌کنند. به طوری که، نمایندگان کنگره چندین لایحه را برای برای جلوگیری از امضای قرارداد 25 میلیارد دلاری فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به «ایران ایر» تصویب کردند. 

در ادامه گزارش آمده است: اوباما تهدید کرده است قوانین کنگره را که ضد توافق هسته‌ای باشد، وتو خواهد کرد. با در نظر گرفتن اینکه جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها از هم‌اکنون مخالفت خود را با این توافق آشکارا اعلام می‌کنند، به نظر نمی‌رسد این تهدید اوباما آنچنان مؤثر واقع شود. 

مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی در گزارش پنج‌شنبه خود به کمیته‌های سنا و کنگره، 16 نوع تحریم غیرهسته‌ای را علیه ایران پیشنهاد داده است. دوبوتیز در 8 سال گذشته، هر روز ساعت‌ها وقت خود را صرف ملاقات‌های حضوری، گفتگوهای تلفنی و فرستادن ایمیل به مشاوران نزدیک کلینتون کرده است. وی می‌گوید گروه همکارانش در حال حاضر به هر دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درخصوص بازنگری توافق هسته‌ای و دستیابی به توافقی بهتر مشاوره می‌دهند. 

بنیاد دفاع از دموکراسی یک اندیشکده نومحافظه کار مستقر در «واشینگتن دی‌سی» است. این نهاد خواهان اعمال تحریم‌ها علیه ایران در بخش انرژی، بانکداری و سوئیفت بوده است. بیشتر بودجه این بنیاد از سوی اهدا کنندگان حامی رژیم صهیونیستی، تأمین می‌شود. حمایت فزاینده‌ی این بنیاد از مداخله‌ی نظامی آمریکا در خاور میانه، مواضع خصمانه‌ی آن علیه ایران و دفاع از جنایت‌های رژیم صهیونیستی، همسو با سیاست‌های لابی‌‌های این رژیم است.  



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۷ تير ۱۳۹۵
مگه بعدازتوافق برجام کاری هم برای ایران کردندوبه عهدخودوفاکردندکه حالابخواهندجلوگیری کنند،برجام راهمان روزاول نقض کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
مرگ بر امریکای دزد و مرگ بر اسرائیل غارتگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
از برجام چی مانده که نقض نکرده باشند
امید واهی و بی پایه اساس به آمریکا و صهیونیسم سم پیشرفت است
آخرین اخبار