کودتا و تاریخچه آن در ترکیه/ وقوع سه کودتا در سه دهه

کودتای شب گذشته ترکیه، واقعه ای چندان عجیب برای این کشور نیست و این رخداد در چند دهه گذشته سه بار تکرار شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت تایم؛ کودتای روز گذشته ترکیه، یادآور خاطراتی قدیمی برای شهروندان مسن تر این کشور است.

در حالی که جمهوری ترکیه کشوری جوان با تاریخی کمتر از 1 قرن است، توانسته در منطقه به عنوان کشوری تاثیر گذار و قدرتمند حاضر شود. این کشور در همین مدت زمان شاهد وقوع کودتاهای متعددی بوده است.

تعداد بالای کودتا و آشفتگی در ترکیه تصادفی نیست. در واقع یکی از دلایل اصلی کودتاها در این کشور به نظام دولتی آن باز می گردد. بر اساس قانون اساسی ترکیه، ارتش می تواند در زمان لازم به صورت مستقل در امور دولتی دخالت کند. سران ارتش ترکیه به سران سیاسی این کشور وابسته نیستند.

در کودتای 1960 ترکیه، ارتش این کشور با سلب قدرت از دولت وقت، اقدام به تشکیل دولت جدیدی کرد و از آن زمان تاکنون وضع کشور را از فاصله ای نزدیک تحت نظر داشته است.

تنها 11 سال پس از این کودتا، ارتش ترکیه بار دیگر با انتشار بیانیه ای از رادیو، کنترل کشور را به دست گرفت.

در سال 1980، پس از چندین ماه درگیری داخلی در دولت و تشدید اختلاف ها، ارتش ترکیه بار دیگر امور را در دست گرفت. در آن سال شورایی متشکل از شش ارتشبد، سران مخالف را بازداشت کرد و وعده داد پس از بازگشت امنیت به کشور، قدرت را به مردم بازگرداند. پس از گذشت سه سال، ارتش ترکیه به ظاهر از قدرت کنار کشید.

بازگشت دموکراسی پس از کودتای 1980 نگرانی های بسیاری را ایجاد کرد. دولت جدید ترکیه قدرت بسیاری در اختیار رئیس جمهور قرار داد و این تغییرات در نظر بسیاری تاثیراتی منفی به همراه داشته است.

اجرای دموکراسی بسیار دشوارتر از صحبت از آن است. در سال های بعد از دهه 80، ارتش کشور چندین بار دیگر در امور کشور وارد شد و اختلافات داخلی ترکیه ادامه یافت. این اختلافات همانگونه که مشخص است، تا به امروز ادامه دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
بذار به تقاص ناامن کردن و حمایت از تروریست هایی که دارن خون مردم بیگناه عراق سوریه یمن و .............. رو میریزن یکم طعم بی امنیتی رو بچشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
ترکیه هر جند سال یه دفعه خر تو خر میشه
آخرین اخبار