وقایع فلسطین اشغالی را با زبان هنر بیان كنیم

جلال توكلی، نویسنده رمان «پایان یك نقش» و برگزیده جایزه قلم زرین بیان كرد: باید با موشك‌های فرهنگی‌مان از مردم مظلوم فلسطین دفاع كنیم.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلال توكلی كه رمانش به نام «پایان یك نقش» هفته گذشته در مراسم اختتامیه چهاردهمین جایزه قلم زرین تقدیر شد، گفت: موارد مهمی هستند كه در كتاب‌ها و فیلم‌ها به آنها توجه زیادی نمی‌شود. یكی از این موارد، پرداختن به موضوع مهم اسرائیل غاصب در قالب رمان و فیلم سینمایی و ... است. ما كارهای پژوهشی زیادی درباره فلسطین داریم ولی برای فهم بیشتر و راحت‌تر مردم نسبت به این موضوع،‌ باید از روش‌هایی هم استفاده كنیم كه با آنها راحت‌تر ارتباط برقرار كرده و مفاهیم را به مخاطبان انتقال دهیم.
 
این نویسنده با اشاره به این كه كتاب «پایان یك نقش» مضمونی درباره فلسطین اشغالی دارد، توضیح داد: عده‌ای تلاش دارند القا كنند كه فلسطین متعلق به بنی‌اسرائیل است و هیچ غصبی صورت نگرفته، ما نباید در مقابل اینگونه القائات بیكار بنشینیم، باید ماجرا را برای نسل جوان قابل فهم كنیم و من در این كتاب تلاش كردم در قالب رمان، این كار را انجام دهم.
 
توكلی ادامه داد: استفاده از قالب رمان می‌تواند در كنار این كه به مخاطب اطلاعات لازم را می‌دهد، زبان شیرینی داشته باشد كه او را جذب كند. من در این كتاب تلاش كردم از مباحث سیاسی سنگین پرهیز كنم در عین حال كه در پانوشت‌هایی كه وجود دارد، اطلاعاتی به مخاطب داده می‌شود كه او را با تاریخ سیاسی اشغال فلسطین آشنا كند.
 
وی همچنین گفت: در كشورهای دیگر از رمان، فیلم سینمایی،‌ انیمیشن و سایر روش‌های سرگرم‌كننده برای آموزش مفاهیم مهم تاریخی و سیاسی استفاده می‌شود ولی متاسفانه ما این نگاه را كم داریم و اغلب در قالب آثاری با زبان خشك به این موضوعات می‌پردازیم. به فیلم‌های سینمایی كه نگاه كنیم می‌بینیم تنها چند اثر درباره موضوع مهم فلسطین ساخته شده؛ بازمانده، شكارچی شنبه، هفت‌سنگ و چند فیلم انگشت‌شمار دیگر. این در حالی است كه از این قالب می‌توان استفاده‌های زیادی برای آشنایی اذهان عمومی با واقعیتهای موجود در پیرامونمان بهره برد.
 
توكلی با اشاره به این كه اقتباس یكی از راه‌های مفید برای ساخت اثر در این زمینه است، گفت: من در عین حال كه توانایی نوشتن فیلمنامه‌ای از روی رمان «پایان یك نقش» به عنوان نویسنده این اثر را دارم، آماده‌ام با هر نویسنده‌ای كه بخواهد این كتاب را به فیلمنامه تبدیل كند همكاری كاملی در ارائه اطلاعات داشته باشم و با كمال میل برای هر نوع كمك در این زمینه حاضرم زیرا این كار را وظیفه خودم به عنوان یك مسلمان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین می‌دانم.
 
نویسنده رمان «ریاح» ادامه داد: «ریاح» هم كه اولین رمان فارسی درباره فلسطین است، جنبه‌های تصویری زیادی دارد كه می‌تواند به یك اثر سینمایی تبدیل شود؛ اما متاسفانه این كتاب آنطور كه شایسته سود مورد توجه قرار نگرفت و جا دارد بیشتر از اینها در معرفی آن اطلاع‌رسانی شود.
 
جلال توكلی در پایان گفت: امیدوارم با توجه بیشتر به آثاری از این قبیل، همانطور كه شهید تهرانی‌مقدم با موشك‌هایش دشمن را به لرزه درمی‌آورد، ما هم بتوانیم با موشك‌های فرهنگی،‌ از مظلوم دفاع كنیم و جنایت‌های ظالمان را برای مردم افشا كنیم.
 
گفتنی است رمان‌های «ریاح» و «پایان یك نقش» از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر شده‌اند. در نخستین دوره جایزه قلم زرین از جلال توكلی برای كتاب «ریاح» تقدیر شده بود و در چهاردهمین جایزه قلم زرین نیز از این نویسنده داستان كوتاه و رمان برای نگارش رمان ضدصهیونیستی «پایان یك نقش» تقدیر شد. توكلی در رمان «پایان یك نقش» به مسائل و مشكلات درون‌سیستمی، زندان‌های رژیم اشغالگر قدس و بحران صهیونیسم اشاره می‌كند و معضلاتی را كه صهیونیست‌ها سعی در مخفی نگه‌داشتن آن دارند، آشكار می‌كند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار