روزشمار: ۲۷ تیر؛

درگذشت «شيخ بهایی» از علمای بزرگ شيعه و از افتخارات جهان اسلام

امروز روز درگذشت شيخ بهاءالدين محمد بن عزالدين حسين بن عبدالصمد حارثی هَمْدانی معروف به شيخ بهايى است.

 به گزارش خبرنگار گروه اخبار داغ فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی، حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری که در دانش‌ فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت. در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی، هنر و فیزیک بر جای مانده است. به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو در سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم بود، نام وی را در لیست مفاخر ایران ثبت
کرد.

درگذشت «شيخ بهایی» از علمای بزرگ شيعه و از افتخارات جهان اسلام

شیخ بهایی در سال ۹۵۳ قمری در بعلبک لبنان به دنيا آمد. وی در طول حيات پربار خويش مسافرت‏‌های زيادی به نقاط مختلف جهان داشت و از محضر اساتيدی برجسته در رشته‌های گوناگون استفاده کرد. شيخ بهايى در اين سفرها توانست در بسياری از علوم، مانند هيئت و نجوم، رياضيات، تفسير قرآن، فقه و اصول، علم حديث، ادبيات فارسی و عربی و طب و مهندسی متبحّر گردد و در تمامی آن‏ها كتبی را به رشته‌ی تحرير درآورد. وی نخستين كسی است كه یک دوره‏‌ی فقه غيراستدلالی به زبان فارسی نوشت.

درگذشت «شيخ بهایی» از علمای بزرگ شيعه و از افتخارات جهان اسلام


وی از نوادگان حارث همدانی یکی از یاران با وفای امیرالمؤمنین است. دوران کودکی را در جبل عامل، از نواحی شام، در روستایی به نام «جبع» یا «جباع» زیست. خاندان او از خانواده‌های معروف جبل عامل در سده‌های دهم و یازدهم خورشیدی بوده‌اند. پدر او از شاگردان برجسته شهید ثانی بوده است.

ملاصدرا، ملامحمدتقی مجلسی اوّل، محقق سبزواری، ملاحسنعلی تُستَری، ميرزا رفيعا نايينی، سيد ماجد بحرانی، ملامحسن فيض كاشانی، ملامحمدصالح مازندرانی و ده‌‏ها دانشمند و فاضل ديگر از شاگردان شيخ بهايى می‌‏باشند. كشكول، اسرارالبلاغه، اثنی عشريات، خمس اربعين حديثاً، جامع عباسی، عين الحيوة و بحرالحساب و ده‌‏ها اثر ديگر از جمله آثار اوست. آثار علمی و مهندسی وی را می‌توان در جای جای اصفهان مشاهده نمود.

درگذشت «شيخ بهایی» از علمای بزرگ شيعه و از افتخارات جهان اسلام

سرانجام، شيخ بهایی، اين دانشمند كامل و جامع در ۷۷ سالگی در اصفهان پايتخت سلسله‌ صفويان بدرود حيات گفت و طبق وصيتش در مشهد مقدس و در نزدیکی مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) مدفون شد.

در همین روز:
اعلام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت از سوی ایران
رحلت «شيخ بهایی» عالم كم نظير و دانشمند بزرگ عهد صفوی (۱۰۳۰ قمری)
روز ملی و انقلاب «عراق»
وقوع ماجرای كشتار ميدان مشق در پاريس در جريان انقلاب فرانسه (۱۷۹۱ میلادی)
انجام اولين عكس‏برداری از ستارگان آسمان در انگلستان (۱۸۵۰ میلادی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار