گرایش به رشته ای خاص ،ملاک انتخاب دانش آموزان نیست

دبیر شورای برنامه ریزی و هدایت تحصیلی گفت: در بحث هدایت تحصیلی صرفا گرایش به رشته ای خاص ملاک انتخاب رشته دانش آموزان نیست و در انتخاب رشته باید توازن برقرار باشد.

مسعود شکوهی دبیر شورای برنامه ریزی و هدایت تحصیلی در گفت  گو با خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، درخصوص جزییات و علت گرایش دانش آموزان به رشته تجربی گفت: به دلایل خاصی که ریشه در تفکرات گذشته دارد گرایش به این رشته بسیار مورد توجه خانواده‌ها و دانش‌آموزان قرار گرفته است و تصور می‌کنند با تحصیل در این رشته بازار کار خوبی در انتظار فرد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در بحث هدایت تحصیلی صرفا علاقه و یا عملکرد تحصیلی دانش‌آموز ملاک انتخاب رشته نیست بلکه مجموعه‌ای از آزمون‌ها و شرایط که شامل رغبت، استعداد و توانایی، عملکرد تحصیلی می‌شود جزء فاکتورهای تعیین اولویت برای انتخاب رشته قرار می‌گیرد.

شکوهی با بیان اینکه در ثبت‌نام قطعی دانش‌آ‌موزان دو ملاک اصلی وجود دارد گفت: پس از آنکه اولویت‌های دانش‌آموز مشخص شد بایستی رتبه کسب شده فرد نسبت به سایر دانش‌‌آموزان هم منطقه‌ای و همچنین امکانات و ظرفیت منطقه نیز مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و هدایت تحصیلی عنوان کرد: بر اساس نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای که برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده انتخاب قطعی انجام می‌شود.

شکوهی یادآور شد: برای دانش‌آموزان 12 اولویت تعیین می‌شود لذا انتخاب یک اولویت نمی‌تواند تضمینی برای قطعی بودن ثبت‌نام باشد و رتبه دانش‌آموز پس از آنکه بین سایر دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گیرد تعیین تکلیف می‌شود.

وی بیان کرد: بنا بر بحث اولویت، ظرفیت و توزیع متوازن بین رشته‌ها تمامی دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع متوسطه نظری و رشته تجربی را دارند امکان تحقق آن وجود ندارد و به لحاظ سایر فاکتورهای مؤثر در امر انتخاب رشته می‌توانند دیگر اولویت های خود را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

دبیر شورای برنامه ریزی و هدایت تحصیلی اظهار کرد : با توجه به اهمیت انتخاب رشته برای دانش آموزان فرصت مشاوره 45 دقیقه ای در زمان ثبت نام در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.