گروهی از دانشمندان هلندی با استفاده از اتم های منفرد، کوچکترین هارد دیسک جهان را با بیشترین حجم ذخیره سازی ساختند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت سیدنی مورنینگ هرالد، "یوهانس گوتنبرگ" با کشف صنعت چاپ توانست جهان را تغییر دهد. حالا گروهی از دانشمندان در هلند با استفاده از اتم های منفرد، کوچکترین هارد دیسک جهان را که به اندازه "تمبر پستی" است، طراحی کردند. با وجود اینکه این هارد دیسک بسیار کوچک است، می تواند اطلاعاتی به اندازه همه کتابهای جهان را در خود جای دهد.

"ساندر اوته،" پژوهشگر دانشگاه دلفت در هلند در این خصوص گفت: همانند این است که دستگاه چاپ در مقیاس اتمی اختراع شده باشد.

گروه پژوهش "ساندر اوته" با استفاده از میکروسکوپ تونلی روبشی، اتم های منفرد را کنار هم قرار داد و یک شبکه پایدار متشکل از 8000 اتم کلرین تشکیل داد. در نتیجه در هر سانتی متر مربع، تراکم ذخیره سازی 78 ترابیت (78000 گیگابایت) است. این حجم ذخیره سازی صدها برابر بهترین هارد دیسک های در دسترس جهان است.

شرکت فناوری آمریکایی "آی بی ام" اعلام کرد: انسانها روزانه حدود 2.5 میلیارد گیگابایت اطلاعات ایجاد می کنند. بنابراین ذخیره اطلاعات به بهترین شکل، یک چالش جهانی محسوب می شود.
محققان دانشگاه دلفت امیدوارند پژوهش آنها که هفته گذشته در مجله "نِیچر تکنولوژی" منتشر شد، گامی مهم برای مدیریت داده ها باشد.

اوته همچنین گفت: با این حجم ذخیره سازی می توان همه کتابهای موجود در سطح جهان را در یک هارد دیسک کوچک به اندازه تمبر پستی ذخیره کرد.

ساخت کوچکترین هارد دیسک جهان به اندازه یک تمبر پستی!ساخت کوچکترین هارد دیسک جهان به اندازه یک تمبر پستی!
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار