سلیمانی در کنفرانس خبری:

مسئولیت نباید به عنوان لقمه تلقی شود/ راهکار اصلی نظام، پیروی از اقتصاد مقاومتی است

کنفرانس خبری با عنوان "وصله ناجور با موضوع مطالبه مردمی پیرامون شفافیت در اقتصاد" برگزار شد.

مسئولیت نباید به عنوان لقمه تلقی شود/ راهکار اصلی نظام، پیروی از اقتصاد مقاومتی استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد سلیمانی نماینده سابق تهران در کنفرانسی خبری با عنوان "وصله ناجور با موضوع مطالبه مردمی پیرامون شفافیت در اقتصاد"، اظهار داشت: بحث اقتصاد به حدی اهمیت دارد که چندین سال است مقام معظم رهبری روی این موضوع تاکید دارند و هر سال را با موضوعات اقتصادی نام گذاری کردند.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به نام‌گذاری امسال به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: راهکار اصلی نظام، پیروی از اقتصاد مقاومتی است اما برای رسیدن به این مهم باید یکسری بایدها و نباید‌ها مد نظر قرار داد.

وی با اشاره به این مسئله که تاکنون به باید‌های رسیدن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پرداخته شده است، ادامه داد: از جمله این موارد می‌توان به تکیه بر تولید ملی، هدایت سرمایه‌ها و نقدینگی کشور به سمت تولید، ایجاد کارآفرینی و همچنین جلوگیری از فروش نفت خام و به کل نیز خام‌فروشی و تبدیل به ارزش‌های افزوده‌ اشاره کرد.

سلیمانی با تاکید بر اینکه کشوری که می‌خواهد اقتصاد مقاومتی را نسخه اختصاصی خود بداند باید به شفافیت اقتصادی و زیرساخت‌های آن توجه کند، افزود: در این راستا لازم است بانک ها تمام تراکنش‌های مالی را کنترل کنند تا به یک نظام جامع اطلاعات مالی دست پیدا کنیم.

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر لزوم رصد اقتصاد کشور گفت: جامعه‌ای که در حال ساخت و ساز و پیشرفت است، رانت‌خواری و ریخت‌ و پاش امکان‌پذیر است پس نباید سرمایه‌ها را در اختیار افرادی خاص قرار داد.

سلیمانی با اشاره به لزوم تفکیک فاصله دولت از بخش خصوصی اظهار داشت: متاسفانه الان بخش‌های خصوصی دولتی خلط شدند و متاسفانه مسئولان دولتی وارد بخش‌های خصوصی شدند و باید مکانیزمی ایجاد شود تا ورود مسئولان دولتی به حوزه اقتصاد شخصی ممنوع شود.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت جهادی تصریح کرد: یک مدیر جهادی نه رانت‌خوار خواهد بود نه حقوق نجومی دریافت می‌کند و نه از بیت‌المال مطالبه‌ای می‌کند.

سلیمانی با بیان اینکه نباید مسئولیت به عنوان لقمه و بیت‌المال به عنوان طعمه تلقی شود اظهار داشت: متاسفانه ما رگه‌هایی از این دو رفتار را در اقتصادمان مشاهده می‌کنیم و باید با آن به صورت جدی مبارزه شود.

سلیمانی در ادامه افزود: بحث نفت در کشور ما مهم است، زیرا 50 درصد از درآمد کشور به طور مستقیم و 50 درصد دیگر آن غیرمستقیم از نفت تامین می‌شود و قراردادها باید براساس مزایده و مناقصه باشد، به هیچ وجه این قراردادها محرمانه نیستند و این که دولت ترک مناقصه می‌کند کار خطرناکی است زیرا ترک مناقصه به استقلال کشور آسیب می‌رساند.

نماینده سابق مجلس در ادامه بیان کرد: دولت یازدهم به این موضوع نمی‌پردازد و شفاف‌سازی در رابطه با این قراردادهای نفتی انجام نمی‌دهد در قرارداد تیپ مفادش باید مشخص باشد و بعد به مناقصه برسد اما دولت این موضوع را نمی‌پذیرد و از زیر ان درمی‌رود.

وی تصریح کرد: سازمان حسابرسی یک سازمان دولتی است و باید تمام پرداخت‌ها و دریافت‌ها و مصوبه هیئت رئیسه و ... را مشخص کند اما اکنون در سازمان حسابرسی افراد با رانت انتخابات می‌شوند و در رابطه با این موارد گزارشی اعلام نمی‌کنند و اگر سازمان حسابرسی به این موضوع‌ها بپردازد دیگر این مسائل و مشکلات بوجود نمی‌آید.

سلیمانی در پایان گفت: هیچ یک از قراردادها در هیئت‌ها و شرکت ها مهر محرمانه‌ ندارد و به دلیل نداشتن این مهر باید این قراردادها در اختیار آحاد مردم قرار گیرد و مناقصه و مزایده صورت گرفته و همچنین قراردادهای مزبور باید بر روی سایت قرار گیرد تا همه افراد از انها اطلاع پیدا کرده و ترک مناقصه صورت نگیرد چراکه موجب بوجود آمدن بسیاری از اتفاقات می‌شود.

گفتنی است؛ این کنفرانس به همت پاتوق رسانه انقلاب اسلامی برگزار شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: بیت‌المال ، لقمه ، طعمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار