المانیتور: چرا ایران به حمایت از ترکیه برخاست؟

پایگاه تحلیلی المانیتور در گزارشی به دلایل حمایت ایران از ترکیه در جریان کودتای نافرجام این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: ساعات پایانی روز 15 ژوئیه (جمعه 25 تیر) در ایران بود که "محمدجواد ظریف،" وزیر امور خارجه ایران، تماس تلفنی فوری با "مولود چاووش‌اوغلو،" همتای ترکیه‌ای خود، برقرار کرد. ترکیه در معرض تهدید جدی سرنگونی دولت به دلیل کودتای ارتش این کشور قرار داشت و ظریف اولین دیپلماتی بود که این کودتا را محکوم کرد. در حالیکه ظریف و چاووش‌اغلو در حال تحلیل آخرین اخبار کودتا بودند، "علی شمخانی،"  دبیر شورای امنیت ملی ایران، نیز با مقامات ارشد امنیتی در آنکارا تماس تلفنی برقرار کرده و مشغول رایزنی با آنها بود.

المانیتور در ادامه مدعی شد، "سردار "قاسم سلیمانی،" فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، به سرعت تمام سناریو‌های محتمل درباره موفقیت کودتا در ترکیه را مورد بررسی قرار داده و در حال رصد آخرین اخبار از آنکارا و استانبول بود.

یک مقام ایرانی که نامش فاش نشده است به المانیتور گفت: این یک ماجرای مخفی نیست. ظریف، شمخانی و سلیمانی هر سه در حال انجام دستورات رده‌های بالاتر کشور بودند. کل نظام جمهوری اسلامی درباره کودتای ترکیه نگران بود. ترکیه همسایه ایران است و "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه، و دولت وی یکی از حامیان مهم ایران هستند. ایران و ترکیه روابط برادری نزدیکی با یکدیگر دارند، بنابر این نشان دادن حمایت و ارائه پینهاد کمک به این کشور حداقل کاری بود که ایران می‌توانست برای همسایه خود انجام دهد.

در همان ساعات اولیه وقوع کودتا در ترکیه، شورای عالی امنیت ملی ایران جلسه‌ای فوری برای بحث و تبادل نظر درمورد آخرین تحولات ترکیه تشکیل داد. "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، ریاست این جلسه را برعهده داشت و شمخانی ضمن محکوم کردن طرح کودتا در ترکیه به رسانه‌ها گفت: ما از دولت قانونی ترکیه حمایت و طرح کودتا را محکوم می‌کنیم. سرنوشت ترکیه را اراده ملت این کشور و هشیاری احزاب سیاسی مختلف تعیین می‌کند. هیمن گروه‌ها هستند که کودتا را خنثی خواهند کرد.

شمخانی در ادامه افزود: حمایت ما منحصر به ترکیه نیست. ما از دولت قانونی ترکیه نیز به همین نحو حمایت می‌کنیم.موضع ما در برابر تمام کشورهای منطقه همواره بر این اساس استوار بوده که رای مردم از هر خواست دیگری بالاتر است و در مقابل میراث دولت‌ها ارجحیت دارد و این همان دموکراسی است. 

یک مقام دیگر ایرانی به المانیتور گفت: کودتا در ترکیه موضوعی نبود که ایران بتواند آن را تحمل کند. درست است که اختلاف نظراتی پیرامون روسیه و بعضی مواقع درباره عراق وجود دارد؛ اما هیچ مدرکی دال بر اینکه مشکل مستقیمی میان ایران و ترکیه وجود داشته باشد در دست نیست. برعکس، همیشه روابط دو کشور به گونه‌ای بوده که چشم به آینده و توسعه همکاری‌ها داشته است. در کنار این موضوع، ایران همواره مخالف با تغییراتی با توسل به زور بوده است، به ویژه آنکه موضوع به دولتی مربوط شود که با انتخابات مردمی روی کار آمده باشد.

بسیاری از مقامات ارشد دیپلماتیک ایران نیز ضمن محکوم کردن طرح کودتا در ترکیه، این موضوع را به سوریه تعمیم دادند. "علی اکبر ولایتی،" مشاور سیاست خارجی رهبر معظم ایران، در این باره گفت: امیدواریم دولت ترکیه با تجربه این واقعه، احترام بیشتری برای رای و نظر مردم سوریه قائل شود و به آنها اجازه دهد خود برای کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

المانیتور در ادامه گزارش نوشت: چرا کودتا در ترکیه موجب نگرانی ایران شد؟

نگارنده گزارش در پاسخ به این سوال نوشت: اگر کودتای ترکیه موفقیت‌آمیز بود، ثبات و آرامش منطقه به کلی مورد تهدید قرار می‌گرفت. ترکیه یکی از بازیگران کلیدی در معادلات منطقه‌ای است و حتی ممکن بود موفقیت کودتا به بروز درگیری‌های داخلی نیز کمک کند. تجربه 5 سال گذشته درمورد سوریه نشان داد، تکرار چنین حادثه‌ای برای ترکیه می‌تواند منطقه را به دردسر اندازد. گروه‌های مذهبی زیادی در ترکیه حضور دارند و در صورت موفقیت کودتا، هریک علیه دیگری قیام می‌کردند و بروز نزاع مذهبی میان آنها دور از ذهن نبود.

ایران و ترکیه پس از اجرایی شدن برجام برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی به توافق دست یافتند و قرار شد ارزش مبادلات تجاری دو کشور 3 برابر افزایش یابد و به 30 میلیارد دلار برسد. 

برخی سیاستمداران ایرانی که نام آنها ذکر نشده است اظهار داشتند: کودتای نافرجام ترکیه نیز همانند کودتای 28 مرداد 1332 ایران بود و بدون شک دست‌های عمال خارجی در ان نقش داشت. کودتای اول – به ظاهر- با شکست مواجه می‌شود؛ اما در مدت زمان کوتاهی کودتای دوم شکل می‌گیرد و ضربات سنگینی بر دولت وارد خواهد کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۳۱ تير ۱۳۹۵
من 1ایرانیم و اصالت آذری دارم.هموطنان عزیزم توجه داشته باشید این آقای اردوغان یا به اصطلاح صحیح تر ار دوون در زبان ترکی معنی واقعی کلمه یعنی شوهر زن یا شوهر کش.این آقای به اصطلاح شوهرزن یا شوهر کش بهمراه آل سعود خائن و قطر مفت خور بینید چه بر سر مردم مظلوم و کشور سوریه و حاکمان برحق و نظام مورد تایید مردم سوریه آوردن.حالا هم حتما نوبت مردم خودش این آقای شوهر کش یا شوهر زن سادیسمی پدر اونها رو هم در بیاره و خود زنی کنه.ظاهرا در موضع گیریهای سیاسی و بین المللی هم تعادل روحی نداره این آقای شوهر زن یا شوهر کش....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۳۱ تير ۱۳۹۵
بیاییم واقع نگر باشیم و 1لحظه خود را جای مردم بیچاره و بدبخت سوریه قرار دهیم که هر روز تروریستها از خاک ترکیه آزادانه در حال تردد به سوریه هستند در آن صورت چه احساسی نسبت به اردوغان خواهیم داشت آیا بازهم احساسی همراه با حمایت بی چون و چرا ازین مرد خواهیم داشت؟یا احساس انزجار و تنفر؟خوب فکر کنید.در شب کودتای ترکیه در دمشق پایتخت سوریه مردم جشن گر فتند و آتش بازی بر اه انداختند این به چه معناست؟بسیار واضح و آشکار است تنفر سوریها از اردوغان و ترکیه.در طول تاریخ ترکیه بجای اینکه باایران همسایه باشد از لحاظ مذهبی و ایدولوژیک همیشه برای ایران 1 رقیب سنتی بوده ازهمان زمان پادشاهان صفوی تا بحال نه 1همسایه واقعی.جنگهای بسیاری هم بین ایران و ترکیه،عثمانی سابق در گرفته است.. .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۳۰ تير ۱۳۹۵
ایران باید از فتح الله گولن حمایت میکرد........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۳۰ تير ۱۳۹۵
اینکودتاها می افته،البته با مصلحت مقامات بالا،یعنی دست خودشون در کار است تا بتوانند مخالفان خودرا قتل و عام کنند تا صدای مخالفان در نیاد،بعداسمش میذارن دموکراسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۳۰ تير ۱۳۹۵
کودتا کار خوده اردغان بود تا همه مخالفاشو نابود کنه تا بیشتر بتونه ب سیاست غلطش ادامه بده با خیال راحت اینطوری کرد تا بین مردمم عزیز شه شاید اولش شک داشتم ولی با اقدامات بعد کودتا که کودتا نبود ک واقعا نمایش بود یقین دارم بیبین چ نقشهایی داره واسه آینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۳۰ تير ۱۳۹۵
ما باید با یکی از کشور اصلی مسلمان سنی (مصر-عربستان و ترکیه) رابطه استراتژیک داشته باشیم و بهترین آن ترکیه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۳۰ تير ۱۳۹۵
سلام.خدمت اون دوستمون که فرموده بودن اردغان فردی پاک وبه دور از اختلاص باید عرض کنم که اولااگه مردم ترکیه نمی خواستن هرگز ترکیه به این کشور کنونی تبدیل نمیشد.دوما ترکیه قید خیلی چیزها رو زده تا به موقعیت کنوی برسه .هنوز بی احترامی که به مقامات ایرانی کرد بخاطر افشای رابطه پسرش با داعش به وسیله رسانه های ایران یادمان نرفته.اگر ایران میخواس مثل ترکیه به یک کشور پیشرفته تبدیل بشه سال ها قبل این اتفاق افتاده بود واصلا کشورهایی مثل ترکیه وعربستان فرصتی برای خودنمایی پیدا نمی کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۳۰ تير ۱۳۹۵
ایرانی همیشه راستگو و صادقانه برخورد میکند،اردوغان باید قدر ایران را بداند و با امریکا قطع رابطه کند،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۳۰ تير ۱۳۹۵
باید میان بد و بدتر بد را انتخاب کنیم اگه کودتا گران به رهبری فتح اله گولن پیروز میشد برا کشور ما فاجعه بود چون ایشون دست پرورده سیا . دشمن شیعه و ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۳۰ تير ۱۳۹۵
فکر میکنم این شبه کودتا را باید برنامه ریزی از پیش تعیین شده حاکمیت ترکیه بمنظور ابقای بی درد و سر حزب حاکم و صد البته اردوغان و دار و دسته اش تلقی کرد و یک چرخش مهم در سیاست داخلی و شاید گردشی در سیاست خارجی آن تلقی کرد. حال که اردوغان با دستگیری و کنار گذاشتن بیش از 6 هزار نفر دست بازتری در اعمال سیاست هایش پیدا کرده باید منتظر بلبل زبانی های نه چندان دورش در قبال ایران باشیم. این فرد کسی است که سودای امپراطوری عثمانی را در سر دارد و بطور بالقوه خطرناک است و نباید فریب ظاهر و حرفهای خوش آهنگش را خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۳۰ تير ۱۳۹۵
آخرش نفهمیدیم ترکیه حامی تروریسته یا دوست ایران !!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۳۰ تير ۱۳۹۵
فعلا به اردوغان نیازه و لازمه باشه تا جریان عراق و سوریه را فیصله بدیم بعد ببینم اردوغان کیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۳۰ تير ۱۳۹۵
همیشه پای عربستان درمیان است
اینا بخاطر حفظ رژیم فسیل شده خودشون اگه دستشون برسه هر جا اسم رییس جمهوری و انتخابات باشه را به آتش میکشن
خدا دنیا را از شر این خاندان خلاص کنه
عین کاری که در مصر عراق سوریه یمن بحرین و بصورت ناموفق در سال ۸۸در ایران کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۳۰ تير ۱۳۹۵
بچه ها برید در مورد شخصیت آقای اردوغان مطالعه کنید وی قبلاً شهردار استانبول بود و فردی پاک و به دور از اختلاس و فساد مالی تا الان بوده به همین خاطر بیش از 50 درصد مردم ترکیه طرفدار وی هستن همین آقا ظرف این چند سال توانسته ترکیه به رشد بسیار بالای اقتصادی برسانه کاش دولتمردان ما هم کسی مثل اردوغان داشتن تا به داد بیکاری و مردم برسه. .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۳۰ تير ۱۳۹۵
حقیقت جمهوری اسلامی ایران امنیت را برای این جامعه رقم زد ان هم در شرایطی که ابر قدرت های مدعی چون فرانسه با ناامنی روبرو هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۳۰ تير ۱۳۹۵
دولت تركيه ثابت كرد كه براي منافع نامشروع خود حتي حاضر است با اسرائيل اين دشمن قسم خورده اسلام و ملل آزاده و حامييان جنايتكارشان آمريكا و انگليس و فرانسه دست دوستي بدهد و ملت هاي مظلوم جون عراق و سوريه و لبنان را به خاك و خون بكشد و صدها خيانت به ايران اسلامي نمايد و پايگاه هوائي و زميني و اطلاعاتي در اختيار دشمنان اين مرز و بوم قرار دهد چرا بايستي او را برادر ناميد ولي بخاطر مصالح اسلام و مسلمين و برادران شيعه و سني و ملت بزرگ تركيه اين اقدام مسئولين درست بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۳۰ تير ۱۳۹۵
این ترکیه همون کشوریه که با حمایت از گروه های تروریستی جوان های حزب الهی ما رو تو سوریه ذبح میکنند
Germany
ناشناس
۱۳:۰۵ ۳۰ تير ۱۳۹۵
سلام
اگراردغان سقوط کند گرههای افراطی به مراتب خطرناکتر در ترکیه حاکم می شوند وجود نا امنی وخشونت درکشور همسایه ما به هیچ وجه برای ما سود مند نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۵
ناشناس عزیز کاملا حق مطلب رد ادا کردن "بالاخره این حقوق های نجومی در یک کشوری گردشگری باید خرج بشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ "
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۳۰ تير ۱۳۹۵
اخه به ما چه خب البته از ترسمون بوده خب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۳۰ تير ۱۳۹۵
توروکیه وارد ناتو نشود ،عضو ناتو شوی همیشه جوانان خد را باید برای جنگ هایی که باعث مردم بی گناه جهان می شود بفرستی نوجوانان توروکیه کشته شوند شهید نمی شوند .
ناتو، جز آنکه همیشه فریب حزب های سوسیالیستی کومونیست صهیونیست یهودیان نازی مجاهدین خلق منافقان جهان را خورده باشد و مخصوصن فرب حزب های شیطان آمریکا را خورده باشد.
آمریکا به فیلیپین ،ژاپن،لایوس،ویتنام کامنوج کره افغانستان عراق حمله های بی دانش بی علم کاری کرده بود و امروز جز پشیمانی چیزی ندارد .ولی اشتباه سیاسیون شان باعث مرگ خیلی ها شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۳۰ تير ۱۳۹۵
یعنی ترکیه دیگه راه رو براداعشی ها باز نمیکنه که وارد سوریه بشن تا هست ونیستی مردم سوریه روساقط کنن،دیگه اینکار و نمیکنه به نظر شما هموطن عزیز،پس جواب خونریزیهارو کی باید پس بده،لازم بود این خشم شب،یا به نوعی کودتا،تاترکیه چشماشوباز کنه ودوست ودشمن خودشو بشناسه،فکر نکنه رفته باعربستان واسراییل نشسته ووووخبریه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۳۰ تير ۱۳۹۵
نمیدونم چرا کشوری که داره با اسرائیل روابط عادی سازیش رو انجام میده از طرف دیگه مرز هاشو برای داعش ها باز گذاشته
تمام تجهیزات داعش رو تامین میکنه
انوقت باید از اردوغان حمایت کرد؟
4 روز دیگه همین میشه دشمن اصلی ایران
(عشق وطن)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۳۰ تير ۱۳۹۵
سیاست دوست و دشمن نمیشناسه ، متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۳۰ تير ۱۳۹۵
بدون شک انتخاب مردم بهتر از افرادی هست که با قدرت تانک و موشک حکومت رو بدست بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۳۰ تير ۱۳۹۵
کشور برادر ترکیه همین تازگیها روابطش رو با اسراییل عادی کرده وحامی اصلی داعشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۳۰ تير ۱۳۹۵
باید به این ترکیه هم درس عبرتی داد البته با زیرکی خاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۳۰ تير ۱۳۹۵
بلاخره این حقوق های نجومی در یک کشوری گردشگری باید خرج بشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۳۰ تير ۱۳۹۵
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۳۰ تير ۱۳۹۵
ترکیه یکی از نزدیک ترین کشور ها به ایران و یکی از بزرگترین شرکای تجاری ماست و فرهنگ و تاریخ دو کشور هم به هم گره خورده است و حتی زبان مردم ناحیه ی وسعی از ایران نیز ترکی است پس همیشه و در هر شرایط پشت کشور برادرمون هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۳۰ تير ۱۳۹۵
راست و دروغ را قاطی می کنند کودتا کار خودشون بوده!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۳۰ تير ۱۳۹۵
30 میلیارد دلار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۳۰ تير ۱۳۹۵
اگرترکیه به تاریخ 100گذشته امریکا وکشورهای اروپای مثل انگلیس و فرانسه نگاه کند می فهمد این کشورها به مردم کشور خود خیانت می کنند برای منافع اسرائیل پس به این نتیجه میرسدسیاست برادری نمی شناسد
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۶ ۳۰ تير ۱۳۹۵
300میلیارد دلار ؟؟؟؟؟؟ مگه میشه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۲۵ ۳۰ تير ۱۳۹۵
30 میلیارد دلار نه 300 میلیارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۳۰ تير ۱۳۹۵
همیشه مردم عزیز ایران با مردم ترکیه برادر بودند و دوستشان داشتند این ترکیه است که گاهی از اوقات کم لطفی می کند البته این مسئله نیز تحت تاثیر غرب است با این حال ترکیه باید برادری خود را ثابت کند و یقین داشته باشد که به هیچ عنوان ضرر نخواهد کرد چون ایران دست برادری به هر کس بدهد امکان ندارد خلاف آن عمل نماید مگر از طرف مقابل کم لطفی بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۳۰ تير ۱۳۹۵
داداش کم لطفی؟ یا به نوعی خیانت ودور زدن ایران
کم به ما بد عهدی کردن وما خویشتن داری کردیم
البته این ذات ایران اسلامیه ودرسته که خویشتن دار باشه که دنیا واخرت رو داره ولی خداییش چهره ترکیه رو زیاد تطهیر نکن
آخرین اخبار