رکود دامن فرش را رها نمی کند/ صنعتی که حمایت نیاز اصلی آن است

فرش به عنوان یک از مهمترین منابع تأمین‌ ارزی کشور با مخاطرات جدی روبه‌رو شده و نیازمند تمهیدات و حمایت های لازم است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان سایه رکود و اقتصاد بیمار در کشور گریبانگیر زندگی مردم شده و وضعیت نابسامانی را در بخش های مختلف اقتصادی کشور بوجود آورده است و این امر به آنجایی رسیده که هنرهای سنتی و اصیل ایرانی به ویژه صنعت فرش آسیب های جبران ناپذیری را متحمل شده اند، صنعتی که روزگاری حرف نخست را در میان رقیبان خود در جهان می‌زند.

بروز برخی مشکلات در این صنعت باعث شده که یکی از مهمترین منابع تأمین‌ ارزی کشور با مخاطرات جدی روبه‌رو شود و چنانچه‌ تمهیدات لازم  برای مبارزه با معضلاتی‌ که موجب این رکود گردیده اتخاذ نشود، صنعت فرش نیز به وضعیت راکد و فراموش شده بسیاری از هنرهای‌ کهن ایرانی می‌پیوندد.

مالک اژدرحسینی رییس اتحادیه تولید کنندگان وبافندگان فرش اردبیل در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه  اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مشکلات صنعت فرش دستباف اردبیل گفت:بدلیل نبود شناخت کافی بازار از فرش اردبیل فرش هایی که بارج شمار بالا در  این استان تولید می شود به نام قم یا تبریز دربازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه از سال 92 رتبه ی هفتم صادرات کشور به این استان تعلق دارد،افزود: رکود دامن این صنعت را هم گرفته و با توجه به توافقات اخیر ایران نتوانسته ایم موفقیت قابل ملاحظه ای دربازارهای جهانی فرش دستباف کسب کنیم.

رییس اتحادیه تولید کنندگان وبافندگان فرش اردبیل درپایان بیان کرد: دولت با حمایت از این صنعت و تخصیص طرح های تشویقی به شاغلان آن گام موثری در رشد و توسعه فرش دستباف خواهد برداشت.

لزوم ساماندهی هنرمندان فرش بافی

محمد دهقان معاون بازرگانی وتوسعه تجارت سازمان صنعت معدن وتجارت استان آذربایجان غربی نیز درگفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم کشور در صنعت فرش دستباف به شمار می آید،گفت: طراحان و نقاشان متعددی در این حوزه فعالیت می کنند که به منظور ساماندهی فعالیتها وپیگیری هرچه بیشتر امور این بخش انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف آذربایجان‌غربی در سال 95 برای ایجاد پیگیری شد.

وی اذعان داشت: باتوجه به توانایی های ویژه طراحان ونقاشان استان آذربایجان غربی درحوزه قالیبافی ،این انجمن موظف است تا تمام هنرمندان فرش بافی را درکل استان به منظور ارتقاء جایگاه این هنر اصیل ایرانی ساماندهی کند.


 





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار