امیر فرید :

«ایستاده در غبار» سرشار از خلاقیت بود/ مستندسازی مقوله پیچیده‌ای نیست

«ایستاده در غبار» به لحاظ ساختار، ابداعات و خلاقیت‌ به شدت منحصر به فرد بود.

امیر فرید، مستندساز در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مستند سازی مقوله دشواری نیست و متوجه برخی از برخوردهای دوستان در این حرفه نمی شوم که نسبت به نوع کار زبان به اعتراض می گشایند، هرکاری سختی های خودش را دارد اما اگر به آن مسیر ایمان  داشته باشیم بی شک به موفقیت می رسیم.

وی افزود: یک مستندساز با درک مخاطب همراه است و باید با توجه به آن دست به تولید بزند. ساخت یک مستند امکان دارد در دمای صفر و یا بالای پنجاه درجه باشد که همه این ها اگر در کنار ذوق و انگیزه سازنده قرار گیرد سختی به همراه نخواهد داشت.

فرید عنوان کرد: سینمای مستند با سینمای داستانی هیچ تفاوتی ندارد و اگر دست اندرکاران سینما هم به جای هیجان و ساخت آثار تجاری به درک مخاطبان بیاندیشند، به رشد این هنر کمک خواهند کرد.

وی ادامه داد: فیلم های عام و خاص تفاوتی با یکدیگر ندارند. هر فیلمی که به شعور و شخصیت مخاطب احترام بذارد، یک فیلم قابل احترام   بوده و نیازمند صبوری از سوی سازنده کار است.

فرید در خصوص درک و هوش مخاطب اظهار داشت: آثار تولید شده در عرصه هنر باید با توجه به درک و شعور مخاطب باشد تا ماندگار شود. در غیر اینصورت نه تنها نفعی رای جامعه ندارد، بلکه در کمترین زمان به فراموشی سپرده خواهد شد.

این مستندساز عنوان کرد: مستند هایی که تاکنون ساخته ام بی ربط به سینما نبوده، فعالیت بیشترم در این حوزه به خاطر نزدیک بودن دغدغه هایم به فضای مستند است چرا که برخی از سوژه ها به دلیل گستردگی تحقیق و پژوهش و مدت زمان آن در حوزه سینما نمی گنجد.

وی در ادامه به فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» اشاره کرد و گفت: «ایستاده در غبار» به لحاظ ساختار، ابداعات و خلاقیت به شدت منحصر به فرد بود، به خصوص از ابزار های رایج در عناصر فیلم برداری و صداگذاری های درخشان و همچنین استفاده از بازیگران ناآشنا در کار به خوبی بر جذابیت های دیداری کار افزود و نگاه مخاطب را به خود جلب کرد.

فرید در پایان درخصوص اهمیت صدا در ساخت مستند خاطرنشان کرد: جایگاه همه اجزا چه در مستند و چه در فیلم های سینمایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما در برخی از آثار صدا زمینه ساز تولید آن مستند است که اگر نباشد به کلیت کار آسیب می زند. صدا قابلیت اثرگذاری روی روح و جسم مخاطبان دارد که مستندسازان باید به آن توجه کنند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار