سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از فیش حقوقی ایوبی تا محدودیت سنی برای نمایش «لانتوری»

سینما در هفته پایانی تیرماه شاهد وقایع و رویدادهای گوناگونی بود که مهم ترین آنها را با هم مرور می کنیم.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینما در هفته پایانی تیرماه شاهد وقایع و رویدادهای گوناگونی بود که مهم ترین آنها را با هم مرور می کنیم:

اعلام فیش حقوقی رئیس سازمان سینمایی 
حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی طی نگارش و انتشار یک متن مبلغ حقوق خود را اعلام کرد. بخشی از این متن را می‌خوانید:
 «به این دوستان می‌گویم نگران نباشید. خیالتان راحت در سازمان سینمایی هیچ مدیری در دو سال و ده ماه (یک میلیارد و چهارصد  شصت و نه میلیون و نه صد و هشتاد وشش هزار و نه صد و چهل و هفت تومان) نمی‌گیرد (تقیسم بر هزار کنید می شود معادل دلاری). 

حالا در این فیش بازار سیاست، بگذارید فیش حقوقی رئیس سازمان سینمایی را همه بدانند. حقوق پایه دانشیار دانشگاه تهران به علاوه چهارمیلیون و هشتصد هزار تومان بدون کسورات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌شود فیش حقوقی رئیس سازمان سینمایی.»

شاهسواری مدیرعامل جدید خانه سینما شد
  
آتیلا پسیانی، سخنگوی هئیت مدیره خانه سینما اعلام کرد: «در پی استعفای سید رضا میرکریمی که از اواخر سال گذشته طرح شده بود، هیات مدیره با قدردانی از تلاش‌های صادقانه و فعالیت‌های موثر ایشان در امور اجرایی خانه سینما، با استعفای ایشان از مدیرعاملی خانه سینما موافقت و پس از بررسی‌های همه جانبه، آقای منوچهر شاهسواری را به مقام مدیر عاملی خانه سینما منصوب کرد.»

تشکیل کمیسیون رسیدگی به پرونده پزشکی کیارستمی

جلسه‌ای با دعوت زالی، رییس سازمان نظام پزشکی و با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، بهمن کیارستمی، محمد بزرگ‌نیا رییس کانون کارگردانان، فتاحی دادستان انتظامی نظام پزشکی، پایدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پی گیری معالجات مرحوم عباس کیارستمی، ناصری مشاور فرهنگی سازمان نظام پزشکی و شجاعی پزشک مورد اعتماد مرحوم کیارستمی 26 تیر در محل سازمان نظام پزشکی تشکیل شد. 

در این جلسه شرحی از اقدامات انجام شده در کارگروه تخصصی و دادسرای نظام پزشکی ارائه شد. زالی رییس سازمان نظام پزشکی از عزم جدی سازمان نظام پزشکی و وزرای بهداشت بر اطلاع رسانی دقیق و بررسی کارشناسانه موضوع خبر داد. 
نشست دوم هیأت بررسی چهارشنبه هفته آینده با حضور بهمن کیارستمی، شجاعی و رئیس سازمان سینمایی برگزار خواهد شد. 

برگزاری نخستین نشست رسمی هجدهمین جشن خانه سینما 
نخستین نشست دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران با روسای اصناف خانه سینما برگزار شد. اولین جلسه رسمی دبیر هجدهمین جشن خانه سینما با روسای اصناف سینمایی روز شنبه ۲۶ تیر ماه در تالار زنده یاد سیف الله داد  خانه سینما برگزار شد.در این جلسه که به احترام عباس کیارستمی با یک دقیقه سکوت آغاز شد، کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن خانه سینما، محمدرضا مویینی نایب رییس هیئت مدیره خانه سینما، بیژن میرباقری مدیر اجرایی جشن و روسای تشکل های جامعه اصناف سینمای ایران حضور داشتند.  

در این نشست آیین نامه تدوین شده برای این جشن و نحوه انتخاب و داوری ها که قرار است به شیوه آکادمی برگزار شود، بررسی شد و حاضران نقطه نظرات خود را درباره انتخاب آثار با دبیر جشنواره در میان گذاشتند.  

هجدهمین جشن سینمای ایران مانند دوره های پیشین ۲۱ شهریور ماه مصادف با روز ملی سینما برگزار می شود.

هیات انتخاب فیلم‌های جشنواره مقاومت مشخص شدند

31 عنوان فیلم سینمایی در این دوره جشنواره شرکت کردند که هیات پنج نفره‌ای متشکل از  بهروز اثباتی، پرویز شیخ‌طادی، حبیب‌الله کاسه‌ساز، علی غفاری و مهدی سجاده‌چی قرار است فیلم‌های واجد شرایط برای رقابت در بخش مسابقه را انتخاب کنند. 
 
در بخش مسابقه سینمای ایران پنج عنوان جایزه تخصصی به این ترتیب پیش‌بینی شده است: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار، به همراه جایزه برای بهترین فیلم/ تندیس جشنواره و دیپلم افتخار، به همراه جایزه برای بهترین کارگردانی/ تندیس جشنواره و دیپلم افتخار، به همراه جایزه برای بهترین فیلمنامه / تندیس جشنواره و دیپلم افتخار، به همراه جایزه برای بهترین بازیگر / تندیس جشنواره و دیپلم افتخار، به همراه جایزه برای بهترین جلوه-های ویژه
 
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 2 تا 9 مهرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

در مراسم جمشید ارجمند چه گذشت؟

پیکر جمشید ارجمند، منتقد پیشکسوت سینمای ایران از محل خانه سینما تشییع شد و در آرامگاه ابدی‌اش جای گرفت.
فریدون جیرانی، جهانگیر الماسی، جهانگیر کوثری، رخشان بنی اعتماد، رضا میرکریمی، مازیار میری، مصطفی احمدی، محمد متوسلانی، امیر عابدی، بیژن امکانیان، هوشنگ گلمکانی، جواد طوسی، حبیب رضایی و غیره از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.
جمشید ارجمند از دهه 30 فعالیت نوشتاری‌اش را آغاز کرد و در مجله «ستاره سینما» و سایر مجلات نقد فیلم مطلب می‌نوشت و با منتقدانی همچون پرویز دوائی همدوره بود. او چندین کتاب مهم – نزدیک به 20 عنوان - را از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرده و در زمینه ویرایش هم فعالیت داشته است. دوره دوجلدی درباره چند سینماگر، درباره سینما، فیلم‌ ساختن، سینماگر، دستور خط و نگارش، دست‌نامه‌ شیوه نگارش، گربه روی شیروانی داغ و ۲۱ فیلم-قصه دیگر از آثار جمشید ارجمند است.

18 کارگردان جدید به سینما اضافه شدند

اسامی متقاضیان ساخت فیلم اول که با کارگردانی آنان موافقت شده، به این شرح است: 
مهرداد حسنی،امید عبداللهی، نیما عباسپور،امیر حسین ندایی،سوگل رضوانی،مجتبی قاسمی،مریم نراقی،علی درخشنده،حمید ابراهیمی،مریم نجفی،لاله برزگر،ندا آصف،حسن جوانبخت،امیر راست بین،امیر عربی،محمد اسماعیلی،مریم اسمی خانی،رحیم طوفان. 
لازم به ذکر است؛ در فصل بهار 128 نفر متقاضی کارگردانی فیلم اول، تقاضای خود را در دبیرخانه شورای پروانه ساخت معاونت ارزشیابی و نظارت به ثبت رسانیده اند. 
تأیید صلاحیت متقاضیان براساس نمونه فیلم های ارائه شده، سوابق دستیاری حرفه ای، تحصیلات سینمایی، حضور و کسب جوایز داخلی و خارجی و دیگر  فعالیت های فرهنگی و هنری بوده است.

جدیدترین مصوبات شورای صنفی نمایش
به گفته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش هنوز انجمن سینماداران و تهیه‌کنندگان هیچ اظهار نظری و اطلاعیه‌ای در خصوص  طرح سینما آنلاین اعلام نکرده‌اند اما گزارش‌های رسیده مبنی بر مخالفت با این طرح است.
سرگروه‌های کورش، ماندانا، استقلال، آزادی، آفریقا تا هفته آینده باید قرارداد فیلم‌هایی که به زودی قرار است اکران شود را ثبت کنند.
در جلسه امروز قرارداد فیلم «شرفناز» در گروه آزاد از دهم آذر سال 95 ثبت شد و نیز «دزد و پری» قرار است از چهارشنبه در گروه آزاد اکران شود.

نخستین جلسه شوراي بازبيني فيلم سينمايي برگزار شد

در اين جلسه حجت الله ايوبي با تقدير از تلاش هاي خوب اعضاي پيشين شورا از اعضاي جديد براي پذيرش اين مسوليت مهم تشكر و براي او آرزوي موفقيت كرد. 
در ادامه ضمن معارفه اعضاي جديد و اهداي احكام صادره  از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي توسط حجت الله ایوبی به افراد، نقطه نظرات و ديدگاه هاي اعضاء مطرح و بحث و تبادل نظر شد. 
رئیس سازمان سینمایی در این جلسه تاکید کرد: شورای بازبینی تنها مرجع اصلی قضاوت است و همه باید به تصمیمات شورا احترام بگذارند.

فراخوان ششمین دوره جایزه کتاب سال سینمای ایران اعلام شد

ششمین دوره جایزه كتاب سال سينماي ايران با رياست اکبر نبوی آغاز به كار كرد. هدف از برگزاري اين آيين ارج نهادن به تلاش های شوق آفرین و پیشبرنده ی نویسندگان و مترجمان حوزه فرهنگ مکتوب سینمای ایران که سهمی شایسته در رشد و ارتقای سینمای کشور دارند و نیز، برای کمک به جریان سازی در زمینه ی تألیف ، ترجمه و نشر ادبیات مکتوب سینمایی است.  
شايان ذكر است، گاه شمار اين آيين به اين شرح است: 
31  شهریورماه آخرين مهلت تكميل نمون برگ شركت و ارسال 3 نسخه از كتاب به دبيرخانه  
5   بهمن ماه، اعلام نامزدهاي جايزه ي كتاب سال سينماي ايران  
5  اسفند  ماه زمان برگزاری آيين جشن كتاب سال سينماي ايران و اعلام برندگان و اعطاي جوايز 
 
متن فراخوان و ضوابط شركت در اين جشن به اين شرح است:
هیئت داوري: يك گروه 7 نفره داوري متشكل از نويسندگان،‌مولفان ، اندیشمندان سینمایی و فرهنگی و هنری  اين عرصه به رياست اکبر نبوی مجموعه آثار رسيده را بررسي و ارزيابي كرده و جوايز زير را اهدا مي كنند. 
نكوداشت : 
دبيرخانه جايزه كتاب سال سينماي ايران براي قدرداني از همت كوشندگان عرصه مكتوب سينماي ايران،‌جايزه با نام "دستاورد فعاليت هاي علمي"  خود را به يك نفر از مولفان،‌مترجمان و پژوهشگران تقديم خواهد كرد.

مصوبات شورای پروانه نمایش خانگی
بر اساس جلسه 27 تیر شورای پروانه نمایش خانگی، با ساخت فیلم نامه های «اجباری» به تهیه کنندگی رضا درخشان و کارگردانی سید حمید رضا رفائی ، «نفس های آرام» به تهیه کنندگی علی مصفا و کارگردانی میثم هاشمی طبا و «سرقت نحس» به تهیه کنندگی علی ابدالی و کارگردانی علیرضا جوان موافقت به عمل آمد.

محدودیت سنی برای «لانتوری»
فیلم سینمایی « لانتوری» تازه‌ترین فیلم رضا درمیشیان با محدودیت سنی بالای 16 سال به نمایش درخواهد آمد. نمایش «لانتوری» در مرداد ماه به سرگروهی سینما آفریقا آغاز خواهد شد. «لانتوری» سومین فیلم رضا درمیشیان پس از فیلم‌های «عصبانی نیستم!» و «بغض» است.
این فیلم که برنده بهترین فیلم از سومین جشنواره‌های فیلم‌های ایرانی زوریخ است تا کنون در سه فستیوال  جهانی الف شصت و ششمین دوره جشنواره برلین ، پنجاه و یکمن جشنواره کارلووی‌واری و نوردهمین جشنواره بین المللی فیلم شانگهای به نمایش درآمده است.
لانتوری» داستانی عاشقانه است که در آن باران کوثری، نوید محمدزاده ، مهدی کوشکی و بهرام افشاری نقش اعضای گروه «لانتوری» را ایفا کرده‌اند.
مریم پالیزبان، رضا بهبودی، بهناز جعفری، فاطمه نقوی، پریوش نظریه، نادر فلاح، اردشیر رستمی، حسین پاکدل، بهرنگ علوی ، ستاره پسیانی، سیاوش چراغی پور، کاظم سیاحی ، سجاد تابش، یسنا میرطهماسب ، وحید قاضی زاهدی، هادی احمدی، شهریار فرد، امیر حسین طاهری ، امیر رضا رنجبران، میثم نوروزی، علیرضا خاتمی، رضا رباط جزی و غیره از بازیگران «لانتوری» هستند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار