منصوری در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

طرح تأسیس مدارس تخصصی در راه مجلس/ تحریم‌ها نعمت بود/ مقابل زورگویی غرب می‌ایستیم

نماینده مردم ساوه درباره وضعیت صنعت، برجام، طرح تاسیس مدارس تخصصی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «باید وابستگی کشور به نفت محدود شود» این اظهارات محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی است. وی عضو دو کمیسیون صنایع و معادن و اصل نود مجلس است.

منصوری در یکی از روزهای گرم تابستان میهمان باشگاه خبرنگارن جوان بود که در ادامه متن گفت و گوی ما با وی را می خوانید.

**باید به سمت تربیت نیروی کارآفرین برویم

**از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، طرف غربی و آمریکایی ها وفاداری خود را در معاهدات نسبت به جمهوری اسلامی ثابت نکنند

**امروز دانش هسته‌ای، چراغ راه همه ملت‌ها است

** وابستگی کشور به نفت باید محدود شود

**قطعا با پیگیری‎های کمیسیون اصل نود تمام حقوق‎های نامتعارف استرداد خواهد شد


شجاعیان/ابراهیمی


باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به حضور جنابعالی در کمیسیون صنایع این کمیسیون در ابتدای شروع به کار خود چه برنامه‌ای را در دستور کار قرار داده است؟ 

بخش صنعت از مهمترین ستون های اقتصادی کشور است لذا کمیسیون صنایع و معادن در سالی که از سوی رهبری "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری شده است، باید در زمینه توسعه صنعت و تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه قدم بردارد. این کمیسیون باید برنامه‌هایی تدوین کند تا شاهد رونق کسب و کار مردم باشیم. کمیسیون صنایع با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت در کمیته های خود درصدد بهبود معیشت مردم است.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما حال تولید ملی کشور چطور است و تاکنون در این عرصه چه توفیقاتی داشته‌ایم؟

مشکلی که امروز در بحث تولید وجود دارد به نحوه سیستم آموزشی ما برمی‌گردد. جوانان ما کتاب‌ها، درس‌ها و تخصص‌هایی را فرا گرفته‌اند که این تخصص‌ها شرایط کارآفرینی فراهم نمی‌کند البته کمیسیون صنایع و معادن مجلس به جد با ارائه طرحی به دنبال تأسیس مدارس تخصصی است که در این طرح دانش آموز براساس علاقه و استعداد خود در رشته های مختلف آموزش می بینند.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر می رسد زیر ساخت‌های این طرح هزینه بر است، فکر می کنید این طرح در مجلس تصویب می شود و یا اینکه پس از تصویب شورای نگهبان با آن موفقت خواهد کرد؟

 اولا این طرح هزینه خیلی زیادی دربر نخواهد داشت. نام این طرح،توانمندسازی جوانان با آموزش و پرورش تخصصی است. به طور مثال در حال حاضر توانایی مطلوبی در صنعت پتروشیمی داریم و از این جهت می‌توان در صنایع پتروشیمی پایین دستی سرمایه گذاری کنیم.

شجاعیان/ابراهیمی

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر می‌رسد این طرح در پی آموزش الفبای صنعت در سطوح پایین تحصیلی است، به نظر شما ما الفبای صنعت را بلد نیستیم؟

 من همیشه دید مثبتی به موضوعات دارم، البته ما می‌توانیم موفق‌تر از آنچه که هستیم باشیم. هنوز مدیران دولتی ما حاضر به اجرای اصل 44 نیستند. بسیاری از شرکت‌های دولتی در حال حاضر زیان ده هستند. چنانچه پرت هزینه‌ها در شرکت‌های دولتی وجود نداشته باشد، وضعیت بهتر خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: به موضوع پرتی در صنایع اشاره داشتید، رفع این گونه معایب نیازمند قوانینی است. مشخصا تحلیل شما از قوانین موجود در صنعت چیست؟ خیلی‌ها بر این عقیده‌اند قوانین دست و پاگیر همچنان رمق صنعت را گرفته است. اساسا چرا به اصل 44 و خصوصی‌سازی توجهی نمی‌شود؟

فقط بحث قوانین نیست، بحث اراده دولت است. معمولا دولت‌های مختلف با مدیرانی کار می‌کنند که تمایلی به تحقق این امر ندارند. چنانچه یک واحد تولیدی پس از ارزیابی‌های کارشناسی به مناقصه و مزایده گذاشته شود و از سراسر کشور امکان حضور در آن را داشته باشند دیگر بحثی در آن نخواهد بود، این موقع است که حقوق کارگر و کارفرما حفظ خواهد شد و در این حالت ما بهره‌وری را مشاهده خواهیم نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان: همانطور که مستحضرید موضوعات معطوف به برجام گسترده است،رویکرد شما نسبت به برجام و تعهدات طرف غربی در توافق هسته ای چیست؟

از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، طرف غربی و آمریکایی ها وفاداری خود را در معاهدات نسبت به جمهوری اسلامی ثابت نکنند. همواره این بحث مطرح بود که؛ آنها ممکن است در ظاهر مطالبی را عنوان کنند که خوشایند مردم باشد اما در عمل کار دیگری کنند، البته بنده همیشه گفتم غرب و آمریکا چندان قابل اعتماد نیستند.

 "مقام معظم رهبری" هم پیش‌تر اعلام  فرموده بودند که؛ دو طرف باید برابر و به یکباره به اجرای تعهدات عمل کنند. به هر حال این توافق همراه با دستاوردهایی بوده است. همان گونه که رهبری انقلاب فرمودند: موضوع برجام را نباید خیلی خوب توصیف کرده و یا نه به طور کلی کتمان کرد.


شجاعیان/ابراهیمی

باشگاه خبرنگاران جوان: پیرامون پیگیری اجرای برجام و کارشکنی های صورت گرفته، راهکار مجلس در مواجهه با این موضوع چیست؟

در راستای توانمندسازی کشور باید اقتصاد وابسته به نفت محدود شود. باور کنیم که تحریمها یک نعمت است. بالاخره مردم پی به این موضوع بردند که نفت یک زمانی تمام خواهد شد. از این جهت جلوی اسراف‌ها و هزینه‌ها و سوء مدیریت گرفته می‌شود.

 بنابراین وقتی کسی زور می‌گوید باید در مقابل آن ایستاد. وقتی در یک قرارداد بین‌المللی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، ما به عنوان نمایندگان مردم متعهد هستیم از طریق مراجع قانونی در کل دنیا این موضوع را پیگیری کنیم. بعلاوه باید قوانینی وضع کنیم که با این گونه تهدید‌ها به خوبی مقابله شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: کمی درباره فعالیت های خود در کمیسیون اصل 90 بگویید؟

اولین موضوع مهم در کمیسیون اصل نود؛ پیگیری حقوق‌های نامتعارفی بود که در پی آن طرحی تدوین و نهایتا نمایندگان به یک فوریت آن رای دادند. بنابراین خواست نمایندگان مجلس استرداد کل وجوه دریافتی نامتعارف است و همچنین برخورد با مدیران متخلف. متاسفانه باید بپذیریم در شرایط تحریم در پی سواستفاده برخی در عرصه اقتصادی اتفاقات خوبی رخ نداد.

باشگاه خبرنگاران جوان: در پایان از شما برای حضور در این گفت‎وگو سپاسگزارم.

منصوری: بنده هم از شما سپاسگزارم.

گفت‎وگو از محمدرضا شجاعیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار