تابستان امسال، عراق و کویت، گرم‌ترین روزهای سال را در تاریخ خود تجربه کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشینگتن پست، روز پنجشنبه دمای هوا در منطقه «مطربه» در کویت به 54 درجه سانتی گراد رسید. روز جمعه نیز دمای هوا در بصره در عراق تا 53.9 درجه سانتی گراد افزایش یافت.

براساس داده ها، این دو دما، گرم ترین دمای ثبت شده در نیمکره شرقی تاکنون است. همچنین احتمال دارد دمای مطربه بیشترین دمای هوای ثبت شده در سراسر جهان باشد. به جز منطقه «دره مرگ» در آمریکا، این دو نقطه گرم ترین نقاط کره زمین گزارش شدند.

در حال حاضر، منطقه «دره مرگ» در ایالت کالیفرنیای آمریکا رکورد گرم ترین دمای ثبت شده در جهان (56.7 درجه سانتی گراد) را تاکنون به خود اختصاص داده است.

برخی کارشناسان معتقدند دمای ثبت شده در این منطقه مورد بحث است و احتمالا مطربه کویت، گرم ترین نقطه جهان باشد.

در این مناطق علاوه بر دمای بالا، رطوبت شدید نیز موجب شرجی شدن هوا شده است. این امر، گرمای هوا را طاقت فرسا کرده است. دمای هوای بالاتر از 38 درجه در کنار میزان رطوبت بالا، عامل اصلی نشان دهنده گرمای هوا و چگونگی احساس آن گرماست.

به عنوان مثال، روز پنجشنبه دمای هوای بندر ماهشهر در ایران به 41 درجه سانتی گراد رسید که انسان در چنین هوایی، در کنار دمای نقطه شبنم 30 درجه سانتی گرادی، دمایی معادل 60 درجه سانتی گراد را احساس خواهد کرد. نقطه شبنم دمایی است که آب موجود در هوا در فشار ثابت با همان سرعت تبخیر می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کویر گندم بریان لوت کرمان70درجه
آخرین اخبار