ارومیه؛

انتشار کتاب نتایج اولین مطالعه جامع فضای کسب و کار در آذربایجان‌غربی

کتاب بررسی و پایش محیط کسب‌وکار آذربایجان‌غربی با محوریت سنجش و ارزیابی شاخص‌های کسب‌وکار استان منتشر شد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گفت: لازمه اقدام در هر محیط و بستر اقتصادی به منظور بهبود و ارتقاء شاخص‌ های اقتصادی، شناخت و ارزیابی درست از آن موضوع، محیط و مسایل پیرامون آن است بدین منظور و با توجه به وسعت و تنوع محیطی آذربایجان‌غربی از جمله تنوع محیط زیست و جغرافیای سیاسی استان در همسایگی با چندین کشور با نظام‌های سیاسی متفاوت، لازم بود بررسی و پایشی جامع و دقیق از فضای کسب و کار استان انجام شود.

داوود غفارپور افزود: این مطالعه علاوه بر بررسی و ارزیابی محیط کسب‌وکار آذربایجان‌غربی براساس شاخص‌های بانک جهانی و مؤلفه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، به شناسایی و تعیین عوامل مؤثر بر محیط کسب‌وکار استان آذربایجان‌غربی و ارزیابی میزان مانع بودن این عوامل در محیط کسب‌وکار استان پرداخته‌ و همچنین در آن، میزان رضایت‌مندی تشکل‌ها و فعالین اقتصادی استان از عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط، در محیط کسب‌وکار استان ارزیابی‌ شده است.

وی افزود: کسب‌وکارها، ناگریز از تعامل با پیرامون خود هستند و محیط اطراف یک فعالیت و فعال اقتصادی بر تصمیم‌ها، فعالیت‌ها و حتی میزان سود و زیان وی تأثیر بسزایی دارد. از آنجایی‌که محیط کسب‌وکار ناظر بر عوامل اثرگذار بر کسب‌وکارها اعم از عوامل درونی و بیرونی است و امروزه اهمیت آن بر هیچ‌یک از سیاست‌مداران و مسئولین و پژوهش‌گران پوشیده نیست از این‌رو به دلیل اهمیت و کارکرد محیط کسب‌وکار در پیشرفت کشورها، دولت‌ها عمدتاً درصدد هستند تا با مدیریت مجموعه عوامل مؤثر بر کسب‌وکارها در سطح ملی و بین‌المللی، محیط کسب‌وکار را بهبود بخشند، شرط توفیق در این عرصه، دسترسی کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی به محیط کسب‌وکار مناسب است.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با اشاره به یکی از اساسی‌ترین چالش‌ها در اقتصاد ایران که پدیده جهانی‌شدن است، افزود: در راستای بحث جهانی سازی، برخورداری از صنعت رقابت‌پذیر برای اقتصاد اجتناب‌ناپذیر است. به نظر می‌رسد از اقدامات مهم و اساسی کشور در دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز، بهبود فضای کسب‌وکار و رقابتی نمودن آن در کشور برای حضور واقعی سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه‌گذاری مستقیم است.

غفارپور با اشاره به گزارش بانک جهانی در مورد کسب‌وکار در سال ۲۰۱۶ مبنی بر صعود رتبه ایران، گفت: ایران با یک پله صعود نسبت به رتبه بازبینی ۲۰۱۵ در بین ۱۸۹ کشور مورد بررسی، به رتبه ۱۱۸ رسیده است. همچنین سه زیر‌شاخص «شروع کسب‌وکار»، «اخذ اعتبار» و «اجرای قراردادها» در ایران از وضعیت مناسب‌تری نسبت به منطقه برخوردارند، لکن ۷ زیرشاخص دیگر از متوسط منطقه منا پایین‌تر می‌باشند. اقتصاد ایران، علی‌رغم تلاش‌هایی که در این زمینه انجام می‌گیرد، همچنان درگیر دیوان‌سالاری و بوروکراسی در فضای کسب‌وکار بوده و امکان رشد و توسعه بخش خصوصی در این فضا متناسب با سرعت جهانی نیست.

این مقام مسؤل با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در پاییز ۱۳۹۴، افزود: استان آذربایجان‌غربی دارای وضعیت مناسبی با توجه به فرصت های زیاد موجود در استان نمی‌باشد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی آذربایجان‌غربی در رابطه با محتوای این کتاب گفت: در فصل اول تحقیق حاضر، کلیاتی درخصوص ضرورت انجام تحقیق و اهداف آن و روش تحقیق ارائه‌شده، در فصل دوم با عنوان ادبیات موضوعی به مواردی از قبیل تعریف فضای کسب‌وکار، عوامل مؤثر بر آن، روش­های ارزیابی محیط کسب‌وکار و همچنین پیشینه پژوهش پرداخته ‌شده است. نحوه گردآوری آمار و اطلاعات و روش تحلیل نتایج در فصل سوم تحت عنوان روش‌شناسی تحقیق آورده شده است.

نماینده وزیر اقتصاد در استان آذربایجان‌غربی افزود: در فصل چهارم تحقیق با عنوان بررسی وضعیت فضای کسب‌وکار ایران، ابتدا براساس شاخص‌های بانک جهانی به تحلیل و بررسی وضعیت کسب‌وکار کشور و مقایسه آن با کشورهای منطقه منا و همچنین کشورهای سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ پرداخته ‌شده و سپس وضعیت فضای کسب‌وکار کشور بر اساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی ‌شده است.

وی گفت: در فصل پنجم که اصلی‌ترین بخش گزارش می‌باشد، محیط کسب‌وکار استان با سه رویکرد مورد بررسی و ارزیابی قرارگرفته است. پس از مقدمه­ای کوتاه در خصوص ساختار این فصل، در بخش دوم، شاخص‌های بانک جهانی برای استان محاسبه و با مقادیر کشوری شاخص‌ها مقایسه گردیده است. بررسی وضعیت محیط کسب‌وکار استان بر اساس نتایج ارزیابی مؤلفه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در بخش سوم انجام ‌شده است. بخش­های چهارم و پنجم این فصل نیز به ترتیب به شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر محیط کسب‌وکار استان و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مؤثر در محیط کسب‌وکار استان پرداخته است. جمع‌بندی و تحلیل نتایج و همچنین ارائه راهکارهای سیاستی در فصل ششم آورده شده است.

غفارپور ابراز امیدواری نمود که نتایج پژوهش حاصل در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای استان، مفید فایده واقع گردیده و گره‌گشای مسائل و مشکلات کسب‌وکار استان باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به مطالعات و کارهای انجام‌گرفته، برنامه‌های جدید متناسب با محیط پیرامون استان تدوین و اجرا گردد.

لازم به ذکر است فعالان و پژوهشگران اقتصادی می‌توانند فایل کامل کتاب مزبور را از پورتال اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی به آدرس: "www.ag.mefa.ir " دریافت نمایند

انتهای پیام/س

برچسب ها: انتشار ، کتاب ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.