شهرکرد؛

ممنوعیت برداشت غیر مجاز سقز از درختان بنه

عملیات شیره گیری و برداشت غیر مجاز سقز از درختان بنه استان چهارمحال و بختیاری ممنوع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، با اشاره به آغاز برداشت سقز از درختان به استان، گفت: عملیات شیره گیری و برداشت سقز تا زمانی که مجوز لازم صادر نشود، ممنوع است و با متخلفان برخورد جدی صورت می گیرد.

علی محمدی مقدم با بیان اینکه عملیات شیره گیری از درختان و گیاهان دارویی و خوراکی همچون بنه شامل کاسه گذاری، کت زدن، خراش پوست و تنه درختان می باشد افزود: این ممنوعیت برای حفظ سلامت درختان و رویشگاه های آنها اعمال می شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت موافقت با صدور مجوز برای برداشت سقز در استان هم اولویت برداشت با مجوز با بهره برداران محلی است که با رعایت اصول فنی و زیر نظر این اداره کل صورت می گیرد.

محمدی مقدم، از مردم و جوامع محلی خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف در برداشت غیر مجاز سقز، مراتب را به ادارات منابع طبیعی استان اطلاع رسانی کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 30 هزار هکتار از مساحت جنگل های چهارمحال و بختیاری را بنه زارها تشکیل می دهد که بیشترین آن در شهرستان لردگان است.

گفتنی است: «پسته وحشی» یا «بنه» درختی مقاوم و دیر زیست با نام علمی Pistaciaatlantica در جنگل های رشته کوه زاگرس می باشد که در شرایط مناسب تا 300 سال و یا حتی بیشتر عمر می کند.

درخت بنه منبع تولید شیره سقز است که از آن به‌عنوان آدامس کوهی نیز یاد می‌کنند.

سقز، صمغی به رنگ سبز خیلی روشن، غلیظ و بسیار چسبنده با استفاده دارویی فراوان است که به عنوان یک ملین قوی در درمان ناراحتی های گوارشی و یبوست کاربرد دارد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار