قزوین؛

آغاز دست و دلبازی تاک ها ، لذت مسافران از آبغوره گیری

دست و دلبازی بوته های تاک به مرحله آبغوره های ترش رسید.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ اغلب درختان میوه معمولاً فقط یکبار در فصل خواصی قابلیت برداشت میوه در یک حالت را دارد اما بوته های تاک از ابتدای سبز شدن برگ تا اواخر زمستان هرکس که به آن سر بزند دست خالی برنمی‌گرداند.


با برگهای سبزترد و تازه دوستاران دلمه برگ مو به باغات میروندو از برگهای تاک می چینند و این دست و دلبازی تاک هامرحله به مرحله از آبغوره  تاانگور، کشمش و شیره ادامه دارد.

دست و دلبازی بوته های تاک به مرحله آبغوره های ترش رسید

و اما در این روزها ی گرم ، بازار آبغوره گیری در تاکستان هم حسابی گرم است.

آبغوره گیری از اواخر تیر ماه آغاز میشود و تا اواسط مرداد بسته به ذائقه افراد که آبغوره ترش یا ملس دوست دارندادامه دارد ، در این فصل باغداران غوره های آبدار را از باغات چیده و آب آن را میگیرند.

دست و دلبازی بوته های تاک به مرحله آبغوره های ترش رسید


این آبغوره ها مختص مصرف خود باغداران نیست و آنها به شکرانه این نعمت الهی از آن به عنوان سوغاتی استفاده میکنند و دوستان و آشنايان خود را در دیگر شهرها از این سخاوت باغات بهره مند میکنند. 

غوره های تاکستان به دلیل طعم و آبدار بودن مشتریان خود در دیگر شهرها را هم پیدا کرده اند تا جایی که این محصول در استانهای البرز، گیلان،تهران و همدان هم به فروش میرسد. 

دستگاه های آبغوره گیری هرچند کار آبگیری غوره را راحت کرده اند اما آن را از حالت سنتی و  محلی خارج کرده اند.

دست و دلبازی بوته های تاک به مرحله آبغوره های ترش رسید

به گفته رحمانی مدیر کمپین احیای گردشگری تاکستان قبل از آمدن این دستگاه ها اهالی تاکستان غوره ها را چیده و بعد از شستن توسط سنگین وزن ترین فرد خانواده له میکردند و در ادامه زنان که به دور هم جمع شده بودند غوره های له شده را میکوبیدند تا آب آن به طور کامل گرفته شود. 

رحمانی ادامه داد :اما در این روزها حتی تماشای همین حالت مدرن هم برای برخی افراد جذابیت دارد،تا جایی که خیابان عاشورای تاکستان یا همان در اصطلاح محلی سر خنداق به محل بازدید افرادی که برای تماشای حیات وحش غنی و آثار تاریخی به این شهر آمده آمده اند تبدیل شده است.

دست و دلبازی بوته های تاک به مرحله آبغوره های ترش رسید

با وجود قدمت طولانی مراسماتی چون آبغوره گیری و پختن شیره ی انگور هنوز اقدام خاصی در راستای ثبت این مراسم اتفاق نیفتاده است.

تاکستان25 هزار هکتار باغ انگور دارد که در میان انگورها و غوره های متنوع غوره های عسگری و فرخی بیشترین طرفدار را برای آبغوره دارد.

گزارشگر : امیرحسین رحمانی

انتهای پیام/





برچسب ها: بوته ، تاک ، مرحله ، آبغوره ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
سلام خسته نباشی به تموم زحمت کشان باغدادان تاکستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
سلام خسته نباشی به تموم زحمت کشان باغدادان تاکستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
عرض سلام و خسته نباشيد خدمت استاد مهران رحماني كه با راه اندازي بزرگترين كمپين گردشگري در ايران ، جاذبه ها و اثار تاريخي شهرستان تاكستان را به همه ايرانيان و تاكستاني ها و حتي جهانيان شناسانده و قدمهاي بسيار موثري در احياي گردشگري و صنعت توريسم در منطقه تاكستان برداشته است كه مزاياي بسيار زيادي براي تاكستان حاصل خواهد شد.
آخرین اخبار