اگر قصد خرید ظروف و اشيای نقره را دارید مطالب زیر را از دست ندهید

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان :نقره یکی از فلزات گرانبها و محبوب پس از طلاست که اکثر ما زیورآلات٬ مجسمه و آینه شمعدان یا ظروفی از این جنس درخانه داریم.

اشيا و ظروفی که امروزه بيش از سابق مخاطب وخواهان پيدا کرده است و به همين دليل در هر نقرهفروشی مدلهای گوناگونی از ظرف و ظروف از نمکدان و کارد و چنگال گرفته یا سرویسهای چایخوری و... پشت ویترین جلوه گری کرده و دل از تماشاچيان پشت ویترین می برند. 

در این نوشتار ضمن اشاره به برخی از مواردی که هنگام خرید ظروف و اشيا نقره باید مدنظر قرار داد٬ به ارائه برخی اطلاعات در مورد این کالا پرداخته ایم. اگر به این موضوع علاقه مندید٬ ادامه مطلب را بخوانيد.

نکات مهم برای خرید ظروف و اشيای نقره

1 ­بودجه خود را مشخص کنيد:

همانطور که می دانيد نقره فلزی گرانبهاست که حتی یک گرم اضافه وزن می تواند هزینه ای بيش از آنچه در نظر دارید٬ روی دستتان بگذارد. پس بهتر است قبل از خرید حتما حداقل بودجه خود را به فروشنده اعلام کنيد تا کالایی مطابق بودجه شما به شما ارائه شود.

2 ­در مورد نوسانات نرخ نقره در روزهای آینده تحقيق کنيد:

همانطور که میدانيد نقزه فلزی گرانبهاست که قيمت آن مانند طلا ممکن است در روز بارها تغيير کند؛ به همين دليل بهتر است قبل از اینکه اقدام به خرید ظروف یا اشياء نقره کنيد٬ از نوسانات نرخ این فلز در روزهای آتی اطلاعاتی هر چند تخمينی کسب کنيد.

3 ­ظرف نقره را سفارشی خریداری نکنيد:

به دليل نوسانات نرخ قيمت نقره بهتر است ظرف یا شیء نقرهای مورد نظر را در همان روز خرید از فروشنده دریافت کرده و از خرید سفارشی خود داری کنيد؛ زیرا ممکن است فروشنده روز بعد قيمت نقره را با نرخ روز سنجيده و شما متضرر شوید.

4 ­در صورت خرید سفارشی در مورد قيمت کالا با فروشنده به توافق برسيد:

بسياری از خریداران نقره به ویژه آنهایی که به ظروف کریستالی نقره کوب علاقه مند هستند٬ ترجيح می دهند ظروف کریستالی را خریداری کرده و با سليقه خود سفارش تزیين آن با نقره را بدهند. در این صورت بهتر است درمورد قيمت نقره به کاررفته روی ظروف با فروشنده به توافق برسيد. برخی از فروشندگان با مشتری توافق میکنند که کالا را با قيمت روزی که سفارش کالا داده می شود به وی تحویل دهند و این موضوع در فاکتور قيد میشود؛ البته ممکن است در این صورت به دليل کاهش نرخ نقره در روزهای آتی خریدار متضرر شود.

5 ­حتما از فروشنده فاکتور خرید و شناسنامه بخواهيد:

برخی از افراد سودجو با سوءاستفاده از بی اطلاعی خریداران اقدام به عرضه ظرف یا شیء نقرهای با عيار کم کرده و در مقابل پول ظرفی با عيار بالا را از خریدار دریافت می کنند. بهتر است برای جلوگيری از این اتفاق حداقل با یک فرد آشنا با نقره برای خرید اقدام کرده یا اینکه از فروشنده فاکتور فروش و شناسنامه ظرف یا شیء نقره را دریافت کنيد. لازم است که از فروشند بخواهيد وزن و عيار نقره را کاملا مشخص روی فاکتور بنویسد.

6 ­نقره اصل بخرید:

هنگام خرید نقره مواظب باشيد ظروف مسی یا برنجی را با آبکاری نقره به شما به اسم ظرف نقره نفروشند.

7 ­در مورد نقره از فروشنده اطلاعات کامل بگيرید:

نقره های اصفهان به دليل ریزهکاریهای خاص طراحی و... قيمتی متفاوت با نقره های دیگر دارند. بهتر است قبل از هر چيزی در مورد نوع و محلی که ظرف یا شیء در آنجا ساخته شده است٬ از فروشنده اطلاعات کامل بگيرید.

8 ­مواظب سنگهای تزیينی روی ظروف نقره باشيد:

اگر قرار است از ميان نمونه هایی که با سنگهای قيمتی تزئين شده اند یک ظرف یا شیء خریداری کنيد بهتر است در مورد سنگهای به کار رفته در ظرف کمی وسواس به خرج دهيد. برخی از سنگهای بی کيفيت به جای فيروزه یا زمرد روی نقره استفاده می کنند که باید خریداران در این زمينه توجه ویژه ای داشته باشند.

9 ­از فروشنده بخواهيد مزد ساخت را مشخص کند:

برخی از فروشندگان بابت ساخت ظرف یا شیء نقره کوب مزد زیادی از خریدار اخذ می کنند. بهتر است از فروشنده بخواهيد در این مورد به شما اطلاعات دقيقی بدهد.

10 ­در مرود روشهای نگهداری نقره از فروشنده سوال کنيد:

حتما از فروشنده در مورد روش های نگهداری و تميز کردن ظروف و اشيای نقره سوال کنيد؛ زیرا استفاده از برخی از پاک کننده ها نقره را نابود می کند.

ظروف نقره و جواهرات را چگونه تميز کنيم؟

وسایل و ظروف نقره٬ یکی از مهمترین دارایی های هر خانه ای است؛ داراییهایی که معمولا سالها با ما زندگی می کنند و مرور زمان باعث تيرگی و کدری رنگ آنها می شود. برای حل این مشکل و پاک کردن رنگ زمان از ظروف نقره و حتی ظرفهای استيل٬ راه حل ها را بخوانيد و این راهها را امتحان کنيد...

اگر در ظروف نقره خود غذا سرو میکنيد بهتر است بلافاصله بعد از صرف غذا٬ باقیمانده غذا را از ظرف خارج کنيد. در صورتی که امکان شستوشو کامل وجود ندارد٬ آن را سریع زیر آب گرفته تا غذایی روی ظرف باقی نماند ،سپس خشک کنيد.

ظرفها را با آب ولرم بشویيد. همچنين برای شستوشوی ظروف نقرهای که چرب شده است بهتر است از یک شوینده ملایم و اسفنج ابری و نرم استفاده کنيد.

همه جای ظرف را با یک حوله نرم خشک کنيد

نقره را از نظر خط و خش بررسی کنيد.

روی خطوط و خشها را با لایهای نازک از خمير دندان بپوشانيد. ظرف را زیر آب گرم بگيرید و با دست خود خميردندان را تا زمانی که کف کند٬ روی خشها بماليد. در صورت نرفتن خطوط٬ از یک مسواک نرم استفاده کنيد و با استفاده از مسواک به آرامی خمير دندان را روی خط و خش ها بماليد. ظرف را مجددا با یک حوله نرم خشک کنيد. آن را داخل یک پارچه فلانل نرم پيچيده٬ در جای مطمئن و ترجيحا بدون منفذ تا استفاده بعدی نگهداری کنيد.

اگر قرار است در ظرف نقره غذا سرو کنيد در قسمت داخلی ظرف از فویل آلومينيومی استفاده کنيد؛ اما به جز این٬ از این فویلها میتوان در نقش شفاف کننده نقره هم استفاده کرد. کافی است در یک ليتر آب٬ یک قاشق غذاخوری جوش شيرین و یک تکه فویل آلومينيومی بيندازید. محلول پاک کننده آماده است٬ ظروف نقره و استيل را در محلول بریزید و برای چند دقيقه منتظر بمانيد (اگر ظروف خيلی سياه شدهاند٬ این زمان را بيشتر کنيد). بعد از بيرون آوردن ظروف از محلول٬ آنها را با اسفنج نرم پاک کنيد.

از پودر رختشویی نيز میتوانيد برای براق کردن ظروف نقره استفاده کنيد. کافی است یک ليتر آب داغ با یک قاشق غذاخوری پودر رخت شویی مخلوط کنيد.سپس ظرف نقره را در این محلول گذاشته و بعد از مدتی با آب خالی بشویيد و خشک کنيد.

برخی میگویند سس گوجه فرنگی درمان تمام خط و خشهای روی نقره جات است. توصيه این دسته از افراد این است که با یک دستمال کاغذی٬ سس گوجه را روی خطوط و خشها بکشيد و اگر این خطها عميق است٬ ۱۵ دقيقه به سس گوجه و خشها وقت بدهيد. بعد از این٬ تمام خشها محو میشوند.

مایعها و ژلهای ضدعفونی کننده٬ نه تنها به درد مبارزه با جرمها و ميکروبها میخورند٬ بلکه حتی میتوانند٬ برق زیبای نقره را به آنها بازگردانند. کافی است٬ این مایع را روی ظروف نقره بریزید و با دستمال آن را پاک کنيد.

نوشابه های گازدار ليمویی بدون شکر٬ برای یک ساعت میتوانند تمام ظروف نقره٬ استيل٬ جواهرات و... را در آغوش بگيرند و بعد آنها را شفاف و براق تحویلتان بدهند.

اگر نقره شما اصل و خالص باشد٬ شيشه پاک کن ها بهترین راه حل هستند. مانند پاک کردن یک شيشه معمولی٬ نقره را با شيشه پاککن تميز کنيد.

اگر میخواهيد هيچ خط و خشی روی نقره باقی نماند٬ نرم کننده مو را از قفسه شامپوهای حمام بيرون بياورید و شستشوی نقره را با آن امتحان کنيد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار