بی محلی رکود به طرح کارت خرید کالا ؟!

کارشناسان معتقدند که افزایش اعتبار کارت خرید کالا در کوتاه مدت رضایت مشتریان را در بر دارد اما حل مشکل رکود در صنایع لوازم خانگی نیازمند برنامه ریزی جامع از سوی دولت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی است که مسئولان امر به دنبال راهکاری اساسی برای خروج اقتصاد از رکود و نجات صنایع داخلی هستند و تا کنون طرح های مختلفی به منظور ایجاد رونق در بازار اجرا نموده اند.

در این راستا از اواسط سال گذشته زمزمه‌های اجرای طرح توزیع کارت‌های اعتباری خرید با هدف حمایت از تولید داخل و کمک به افزایش توان خرید جامعه هدف شروع شد که به تازگی به مرحله اجرا رسیده و سقف اعتباری این کارتها نیز از 6 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش یافته است.

اما دراین میان برخی کارشناسان، افزایش اعتبار کارت خرید کالای ایرانی را دوای درد این مشکل نمی دانند چرا که معتقدند ارتقای کیفیت و افزایش قدرت رقابت با سایر کالاهای خارجی، عامل رونق بازار است

عطاء الله حکیمی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: افزایش اعتبار کارت خرید کالا در گرایش افراد به سمت  خرید کالای ایرانی مقطعی است، چرا که ریشه و درمان اساسی معضل رکود، حمایت از کارخانجات و پرداخت تسهیلات با سود کم بهره به تولیدکنندگان است.

وی افزود:این امر در کوتاه مدت رضایت مشتریان را در بر دارد اما حل مشکلات زیر بنایی اقتصاد نیازمند برنامه ریزی جامع از سوی دولت است. 

حکیمی ادامه داد: با پیوستن به سازمان تجارت جهانی، کالاهای با کیفیت خارجی بدون عوارض گمرکی به کشور وارد می شوند که در چنین شرایطی لازم است که تولیدکنندگان به رقابت با سایر رقبا بپردازند و در راستای بهبود کیفی محصولات خود تلاش کنند.

این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایط فعلی کالاهای داخلی به سبب کیفیت پایین، قدرت رقابت با کالاهای خارجی را ندارند از این رو لازم است که با بکارگیری تمهیدات مناسب تولیدکنندگان بتوانند کالاهای رقابت پذیر تولید کنند. 

*** کالای داخل توان رقابت با کالاهای خارجی را دارد؟

فرزاد هاشمی کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش اعتبار کارت خرید کالا اظهار داشت :با توجه به این اقدام باید تقاضای جامعه را نیز افزایش داد اما در حال حاضر کالای داخلی ،مقبولیت عمومی را به همراه ندارد این در حالی است که شاهد ورود کالاهای بی کیفیت از کشورهای دیگر ،به خصوص کشور چین هستیم و تصور عمومی بر این است که این کالاها از کیفیت بیشتر برخوردار هستند!

هاشمی تصریح کرد: عرضه کالا با قوانین و مقررات لازم ، رفع موانع موجود در بخش صنعت ،سهولت در اعطای تسهیلات بانکی و معافیت های مالیاتی در  فعالیت هایی که بر عرضه کالا داخلی تاثیر گذار هستند، قادر است جامعه را به سوی خرید و استفاده از کالای ایرانی سوق دهد.

وی با اشاره به اینکه تولیدات با کیفیت پایین مشمول طرح کارت خرید کالای داخلی نمی شوند، اضافه کرد :در حال حاضر با افزایش شارژ کارت های اعتباری نمی توان اشخاص را مجبور به خرید کالای داخلی کرد اما می توان با بهبود کیفیت و رقابت با کالای خارجی ، بازار را از رکود خارج کرد .


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
سلام. راستش من 6 ماه یخچال ندارم و دارم از یک دستگاه 5 فوت استفاده میکنم.....منتظرم پولم جور شه یخچال و فریزر کره ای بخرم......واقعیت اینه که جرات خرید وسیله ایرانی و التماس و هزینه گارانتی و تعمیر کارهای بی انصاف و کلی مشکل دیگه رو ندارم....
-
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
اینکه مردم تمایل به کالا داخلی ندارند و کالای بی کیفیت چینی رو ترجیح می دهند (البته به گفته شما) به عملکرد سابق تولید کنندگان داخلی بر میگرده که اینقدر جنس بد دست مردم دادند که کسی حاضر نیست دیگه به اونها اعتماد کنه
آخرین اخبار