زنجان؛

ثبت غار دست کند دژمنده در فهرست میراث ملی کشور

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: غار دست کند دژمنده در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، یحیی رحمتی بیان کرد: در جلسه ثبت آثار تاریخی کشور در فهرست میراث ملی، غار دست کند "دژمنده" مربوط به قرون میانی و متاخراسلامی واقع در روستای تاریخی خویین از توابع شهرستان ایجرود در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

وی افزود: این غار دست کند و کم نظیر جهت تامین امنیت و پناه گاهی در مقابل تهدیدات و خطرهای موجود در زیر روستا احداث شده است.

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: یافته های موجود در این غار "دست کند" مبین این موضوع هست که مردم محلی مایحتاج و اقلام ضروری،‌آب و غذا برای سپری کردن مدتی را در این پناهگاه به سر می برده اند.

رحمتی تصریح کرد: پیش از این نیز، شناسايي و ثبت گويش خويين دلي در فهرست آثار ناملموس (معنوي) ملی ، ثبت حمام خويين در فهرست آثار ملي و ثبت ميل يا برج خويين در فهرست آثار ملي انجام شده است.

گفتنی است روستاي تاريخي خويين در 65 كيلومتري غرب زنجان قرار گرفته و با جاده زنجان بيجار6 كيلومتر فاصله دارد از سال 1375 اين روستاي تاريخي مورد توجه سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته است و امروزه بعنوان روستاي هدف گردشگري در برنامه هاي سازمان ثبت گرديده است. از نظر تاريخي بناهاي ارزشمندي همچون بافت روستايي ، حمام ، ميل و مسجد روستا را از دوره هاي گذشته در خود به يادگار داشته و كليه آثار فوق در حفاظت قانوني سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري قرار دارد.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.