مدتی بحث قاچاق میوه نقل محافل بوده و در این زمینه بازدیدهایی در دستور کار دستگاه‌های نظارتی قرار گرفت و البته با وجود همان نظارت‌ها همچنان شاهد واردات میوه‌های قاچاق هستیم.

به گزارش   گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، با گشت و گذاری در بازارهای میوه و تره‌بار میوه‌هایی توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند که ظاهری بسیاری جالب و جذاب دارند و همان یک نگاه کافی است تا افراد آن را خریداری کنند.

مدتی بحث قاچاق میوه نقل محافل بوده و در این زمینه بازدیدهایی در دستور کار دستگاه‌های نظارتی قرار گرفت و البته با وجود همان نظارت‌ها همچنان شاهد واردات میوه‌های قاچاق هستیم که حتی برخی کیفیت این میوه‌ها را بر میوه‌های داخلی ارجح می‌دانند.

* از محصولات وارداتی حمایت بی‌مورد نشود

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بحث سلامت محصولات کشور به‌ویژه محصولات باغی در برخی موارد شیطنت کرده که محصولات باغی کشور و مازندران از سلامت خوبی برخوردار نیست؛ این‌ها به نظر فتنه و شایعه‌ای است که از سوی برخی واردکنندگان به جامعه دارد القا می‌شود.

محمدرضا شعبانی با طرح این سؤال که چه تضمینی وجود دارد محصولات خارجی که استفاده می‌کنیم از هر نظر سالم باشد، کدام ارگان و دستگاه نظارت دارند، اضافه کرد: هیچ دستگاهی نظارت مطلوبی ندارد؛ اگر قصد داریم پشتیبانی و بهانه‌جویی کنیم از اینکه محصولات کشور مشکل یا باقیمانده سموم یا مواد شیمیایی دارد خیانت به تولید کشور و مازندران است.

وی با اشاره به اینکه مازندران با دارا بودن 50 درصد تولید مرکبات، 90 درصد تولید کیوی با قابلیت صادرات 50 هزار تن در دنیا زبان زد است، افزود: باغداران به لحاظ شرایط آب و هوایی در مصرف سموم همت به خرج می‌دهند و با دقت آن را مصرف می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه درخواست ما این است نباید از محصولات وارداتی حمایت بی‌مورد شود، تصریح کرد: محصولات باغی بسیاری وارد کشور می‌شود و ما اصلاً نمی‌دانیم دستگاه متولی برخورد با این موضوع چه دستگاهی است و به هر دستگاهی مراجعه می‌کنیم توپ را در زمین همدیگر پرت می‌کنند تا مقصر مشخص نشود.

شعبانی با تأکید بر حمایت از محصولات داخلی، خاطرنشان کرد: محصولات داخلی از هر نظر سالم هستند و هیچ‌گونه نگرانی در زمینه مصرف آن وجود ندارد.

* میوه‌های قاچاق غیرقابل مصرف است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: میوه‌های قاچاق را به هیچ وجه قابل مصرف نمی‌دانیم.

حسن مکرمی رستمی با بیان اینکه حتی اگر کسی مدعی شود این محصولات را مورد آزمایش قرار داده از نظر ما قابل قبول نیست، اضافه کرد: دلیل این است که در آزمایش ویژگی‌های محدودی مورد تست قرار می‌گیرد در صورتی‌که خارج از محدوده‌ای که ویژگی‌ها بررسی می‌شوند ترکیباتی ازجمله باقی‌مانده سموم باشند نمی‌توان متصور شد.

وی با تأکید بر اینکه با صراحت اعلام می‌کنیم میوه‌های قاچاق غیرقابل مصرف بوده و باید معدوم شوند، خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند مدعی شود سلامت این میوه‌ها بیشتر است چرا که از مبادی قانونی وارد نشده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: روال عادی برای واردات میوه این است که کشور مبدأ ویژگی میوه را اعلام کرده و کشور مقصد مجدد برای اطمینان موضوع میوه‌ها را نمونه‌برداری و براساس استانداردها مورد آزمایش قرار می‌دهد.

مکرمی رستمی یادآور شد: در حال حاضر نمی‌توان براساس استانداردهایی که میوه‌ها مورد آزمایش قرار گرفته اظهارنظر کرد؛ به این دلیل که ممکن است خارج از محدوده استاندارد ترکیباتی باشد که اصلاً متصور نشویم، به همین دلیل با صراحت اعلام می‌کنیم این میوه‌ها غیرقابل مصرف هستند.

 با توجه به این وضعیت این سؤال برای ما به‌وجود می‌آید که چرا محصولات باغ‌داران مازندران روی دست‌شان باد می‌کند و بازار ندارند و از طرف دیگر محصولات خارجی که مشخص نیست از کجا وارد می‌شود با قیمت مناسب به فروش می‌رسند.

منبع:فارس

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.