زنجان؛

آرامگاه امامزاده سید ابراهیم جاذبه ی گردشگری مذهبی در دل شهر زنجان

بقعه ی امامزاده سيد ابراهيم ، يكي از بقاع معتبر شهر زنجان است و این آرامگاه مباركه در داخل شهر زنجان قرار گرفته است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ علمای فن درشجره نامه آن حضرت اختلاف نظردارند.جمعي ايشان را ابراهيم بن موسی بن جعفر(ع ) دانسته اند و جمعي ديگر همانند ابوالفرج اصفهانی و ابونصر بخاری در سر الانساب ايشان را ابراهيم بن محمد بن عبداله بن الحسن بن العباس بن علي ( ع ) ذكر نموده اند .

بنای امامزاده ابتدا به سبك چهار طاقی بوده كه گنبد زيبايي آن را پوشش می داده است . در سال 1340 ه . ش اين مجموعه تخريب و مجددا منطبق بر بناي قديمی نو سازی گرديده است .

گنبد ،از نوع تك پوششی بوده كه با واسطه ی چهار گوشواره بر جرزها استوار گشته و حد فاصل گوشواره ها و گنبد ، هشت نورگير تعبيه شده است .

تزيينات گنبد از داخل مقرنس و گره سازي بوده و سوره ی جمعه به خط زيباي ثلث و به قلم استاد جواد مير محمد رضايی زنجانی بر آن نوشته شده است .

در نمای بيرونی نيز آيات قرآنی به خط ثلث زنجيری نوشته شده است .

ضريح حرم كه در اصفهان ساخته شده در سال 1358 ه . ق نصب گرديده است . قديمي ترين قسمت اين بقعه ، سر در ورودي سمت شمالي و مناره های واقع در طرفين آن است .

اين سر در به سال 1341 ه . ش توسط معمار ابراهيم سلطانی ساخته شده و بالای مناره ها ، آيه ي 55 سوره ی احزاب به خط زيباي ثلث به قلم استاد اخيرالذكر رقم گرديده است.


انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.