به نوشته سی‌ان‌بی‌سی، بانک ایتالیایی بی‌ام‌پی‌اس، در مقابله با بحران‌های اقتصادی، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان بانک‌های اتحادیه اروپا دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سی‌ان‌بی‌سی؛ طبق ارزیابی‌های مقامات بانکی اروپا درباره آمادگی بانک‌ها در رویارویی با بحران‌های اقتصادی، بانک ایتالیایی "مونته دی پاسکی دی سیه‌نا" (بی‌ام‌پی‌اس) – قدیمی‌ترین بانک فعال در جهان – ضعیف‌ترین عملکرد را دارد. این بانک میان 51 بانک برتر اتحادیه اروپا، رتبه آخر را کسب کرد.

طبق گزارشی که موسسه بانکی اروپا منتشر کرده است، بانک بی‌ام‌پی‌اس در مولفه‌هایی که نشان می‌دهد بانک‌ها تا چه حدی می‌توانند بحران‌های اقتصادی را تحمل کنند، بسیار ضعیف عمل کرده است. طبق گزارش این نهاد، نمره‌های کسب شده به وسیله این بانک، در محدوده منفی قرار دارد.

این موسسه به منظور ارزیابی عملکرد بی‌ام‌پی‌اس، صورت وضع مالی این بانک را در شرایط وخیم اقتصادی – مانند 7.1 درصد کاهش تولید ناخالص داخلی، کاهش درآمد حاصل از بهره بانکی و نیز فروپاشی بازار املاک و مستغلات – در نظر گرفت. این در حالی است که تاثیرات اقتصادی برکسیت – خروج انگلیس از اتحادیه اروپا – و یا طولانی شدن مدت نرخ منفی بهره در این آزمایش در نظر گرفته نشده اند.

روز جمعه، بانک بی‌ام‌پی‌اس طی اطلاعیه ای اعلام کرد موفق شده است سرمایه‌گذاران را متقاعد کند تا از برنامه احیای مالی حمایت کنند. این برنامه، واگذاری 9.2 میلیارد یورو (10.3 میلیارد دلار) از وام‌های با بهره بالا و نیز افزایش سرمایه 5 میلیارد یورویی را شامل می‌شود.

این بانک ایتالیایی که سومین بانک وام‌دهنده ایتالیا است، در سال‌های اخیر کمک‌های مالی بسیاری دریافت کرده است. سهام این بانک نیز در چند ماه اخیر فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. طبق گزارش‌ها، ارزش سهام این بانک نسبت به سال گذشته میلادی، 77 درصد کاهش یافته است.

وام های سمی – وام‌های که نقدشوندگی آن‌ها از دست رفته است – به بانک‌های ایتالیایی خسارات زیادی وارد کرده اند. این وام‌ها برای استفاده در بخش مسکن اعطا نشده اند. بلکه وام‌هایی بوده اند که شرکت‌ها در آستانه ورشکستگی دریافت کرده اند. این شرکت‌ها بخش عمده‌ای از اقتصاد ایتالیا را تشکیل می‌دهند.

به گفته برخی اقتصاددانان، کاهش توانایی مقابله با بحران اقتصادی بانک‌ها در تمام کشورهای اروپایی مشاهده شده است. به عنوان مثال، در پی رای آوردن برکسیت، ارزش سهام "دویچه بانک" آلمان، از ابتدای سال جاری میلادی 46 درصد کاهش داشته است. گزارش‌های سه ماهه دوم سال جاری میلادی نشان می‌دهند درآمد این بانک از 2.7 میلیارد یورو در نیمه نخست سال 2016، به 987 میلیون یورو سقوط کرده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار