به نوشته میدل ایست آی، کودتای نافرجام اخیر ترکیه نقشی اساسی در از سرگیری روابط آنکارا-مسکو داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت "میدل ایست آی" در مطلبی نوشت: ماه گذشته، سفر رئیس جمهور ترکیه به روسیه بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسید. اما کودتای نافرجام در ترکیه شرایط را تغییر داد.

محکوم کردن صریح و سریع کودتا از جانب مسکو، و نیز تردیدها درباره آینده روابط ترکیه و غرب، سبب شد رابطه روسیه و ترکیه باری دیگر گرم شود. اکنون ترکیه اعلام کرده است رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – ماه آینده میلادی به روسیه سفر خواهد کرد.

در نوامبر سال گذشته میلادی (30 روز منتهی به 10 آذر 1394)، در پی هدف قرار دادن یک جنگنده روسی به وسیله جنگنده‌های ترکیه‌ای در نزدیکی مرز سوریه، روابط آنکارا و مسکو به سردی گرایید. همچنین، جنگ لفظی میان سران دو کشور بالا گرفت. روسیه برای جبران این حادثه، از راه تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه اقدام کرد.

با اینکه در ماه‌های گذشته، عذرخواهی سران ترکیه از روسیه را شاهد بوده ایم، برخی تحلیلگران معتقدند کودتای نافرجام اخیر ترکیه شرایط را برای بازگشت روابط بین این دو کشور محیا کرد.

به عقیده تحلیلگران، عکس العمل روسیه درباره کودتای نافرجام ترکیه نوعی همدردی را به مقامات ترکیه نشان داد. این امر سبب شد تا اقدامات برای عادی سازی روابط بین دو کشور آغاز شود. پاسخ روسیه به کودتای نافرجام ترکیه، در شرایطی که متحدان غربی آنکارا برای مدتی سکوت اختیار کرده بودند و پس از آن برای حمایت از دولت ترکیه شرط اجرای قوانین را تعیین کردند، اهمیت بیشتری می‌یابد.

همچنین، با اینکه در ابتدا اردوغان از 2 خلبان نظامی ارتش ترکیه که جنگنده روس را هدف قرار دادند تحسین کرد، اکنون به این 2 خلبان اتهام همدستی با فتح‌الله گولن – فردی که متهم به طرح‌ریزی این کودتا شده است – زده می‌شود.

یکی از تحلیلگران در این‌باره گفت: "بسیار راحت می‌توان به انگیزه مقامات ترکیه درباره این تغییرات گسترده پی برد. دولت ترکیه این خلبانان را طرفدار گولن معرفی کرده است تا به این صورت، هدف قرار دادن جنگنده روس، اقدامی از جانب گولن برای تخریب روابط ترکیه و روسیه قلمداد شود."

در ادامه این مطلب آمده است: شرایط اقتصادی این دو کشور نیز در خطر است. پس از وضع تحریم‌های اقتصادی از جانب روسیه، بخش کشاورزی و گردشگری ترکیه با مشکلات عمده‌ای روبرو شد. علاوه بر این، ترکیه جایگاه خود را در جنگ سوریه از دست داد. زیرا پس از حمله به جنگنده روس، آسمان سوریه عملا تبدیل به منطقه‌ای ممنوعه برای جنگنده‌های ترکیه شد.

همچنین، به دلیل وجود خط لوله‌های انتقال گاز به اروپا در خاک ترکیه، این کشور برای صادرات گاز روسیه بسیار مناسب به نظر می‌رسد. مسیر دیگر برای صادرات گاز به اروپا برای روسیه، از اوکراین می‌گذرد. اما به دلیل تنش‌ها با این کشور، روسیه تمایل دارد با ترکیه وارد معامله شود.

مسئله دیگر درباره جایگاه روسیه در ترکیه، این است که مسکو در برابر گولن کارنامه سفیدی دارد. روس‌ها همواره جنبش گولن را مشکوک توصیف کرده اند. این سبب می‌شود طرف ترکیه‌ای احساس کند روسیه دوست ترکیه است. در این صورت، ترکیه در مقابل این کشور سازش بیشتری نشان خواهد داد. همچنین، هنگامی که فرد متهم به طرح‌ریزی کودتا در آمریکا زندگی می‌کند، ساده‌انگارانه است که این امر از رادار مقامات اطلاعاتی آمریکا پنهان شده باشد. به همین دلیل، رابطه ترکیه و آمریکا با تنش‌های زیادی روبرو شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
به نظر من کوتا در ترکیه (turkey)ساختگی بود. به مدد این حقه سیاسی اردوغان تمام مخلفانش را در ارتش و ادارات و مطبوعات و تلویزیون قلع و قمع کرد و ملت را به بهانه حمایت از دولت به خیابانها کشید. اقداماتی که در شرایط عادی نمی شد انجامش داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
زنده باد پوتین
آخرین اخبار