زنجان؛

گیاهانی با ارزش دارویی

گیاهان دارویی نعمتهای خدادادی هستند که طبیعت به ارزونی در اختیارما قرار داده ؛می شود با فراوری و تجارسازی آنها را به ثروت ملی تبدیل کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ده هزار گیاه دارویی در کشور شناسایی شده بدیهی است اگر کشت و کار این نوع گیاهان به مزارع کشیده  نشود به مرور از صحنه طبیعت حذف خواهند شد.

گیاهان درمانگر
وزیر کشوردرسفر اخیر خود به  زنجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در حدود هزار و 450 گیاه دارویی  شناخته شده در کشور به ثبت رسیده است می گوید:بدنبال جذب سرمایه گذار خارجی به خصوص از کشورهای اروپایی هستیم تا ما را در فراوری و اخذ مواد ارزشمند این ثروت ملی یاری کنند.
گیاهان درمانگر
نیمی از وسعت استان زنجان هم مراتع مستعدی است که مملو از گیاهان دارویی است با این حال این استان جایگاه نوزدهم را در تولید این گیاهان دارد.
آقای محمدی کشاورزی است که درمزرعه خود اقدام به کاشت صیفی جات به خصوص هندوانه کرده است او تقریبا هیچ آشنایی با  مزایایی کاشت گیاهان دارویی ندارد  
محمدی در این باره می گوید  اگر کارشناسان ذیربط اقدام به شناسایی این گیاهان کنند ودر این زمینه دولت نیز تسهیلاتی و یژه همچون خرید تضمینی داشته باشد مشخص است که ماهم به جای کاشت محصولاتی همچون خیارو هندوانه که هم مصرف ابی بالای دارند و هم به هنگام فروش سودی زیادی عاید کشاورز نمی شوداقدام به کشت این گیاهان می کنیم.
مرادی معاون مرکز تحقیقات وکشاورزی استان  دلیل این که استان از لحاظ کاشت گیاهان دارویی جایگاه مناسبی ندارد به خاطر عدم شناخت کشاورزان نسبت به تولید این نوع گیاهان و ارزش افزوده ای که به دنبال کاشت خود دارند می داند و دلیل دیگر را کوتاهی مسئولان ذیربط عنوان می کند.

گیاهان درمانگر
وی همچنین با اشاره به اینکه ماهنشان زنجان بستر رشد گونه ای نادر و منحصر به فرد از اویشن به نام تیموس پرسیکوس است  .
می گوید این گیاه با خواص درمانی بالا می تواند در کشت جایگزین در استان مورد توجه قرار گیرد
مرادی همچنین گل محمدی و زعفران و انواع آویشن را بهترین جایگزین برای محصولاتی با نیاز آبی بالا عنوان کرد. 
گقتنی است مرکز تحقیقات کشاورزی هم در سالهای اخیر دست به کارهای چشمگیر ی در زمینه رشد و تکثیر گیاهان دارویی در استان زده است به طوریکه موسوی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و کشاورزی استان می گوید  در  این مرکز درحدود 120 ژنوتیپ از آویشن از کل کشور جمع آوری شده تا نحوه کشت و کار  و سازگاری آنها مورد بررسی قرار گیرد.
موسوی اضافه می کند در مرحله دوم نیز اقدام به شناسایی گونه های که دارای بیشترین مواد موثره هستند و معرفی این گونه ها به کشاورزان به عنوان کشت جایگزین  خواهیم کرد.  
به هر حال  امید است با همت مسئولین و اقدامات کارشناسان ذیربط این ثروت ملی تبدیل به فرصتی در جهت اشتغالزایی و ارز آوری برای کشور قرار گیرد.





انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.