آلیا در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

بهتر است عارف به جایگاه علمی و نمایندگی مجلس‌ بسنده کند/ اصلاح‌طلبان از عارف استفاده ابزاری می‌کنند

عضو جبهه پایداری گفت: بهتر است عارف به جایگاه علمی و نمایندگی مجلس بسنده کند.

فاطمه آلیا در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون احتمال حضور محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری 96 گفت: شرکت یا عدم شرکت افراد در انتخابات، به اراده آنان باز می‌گردد.

شانس عارف

عضو جبهه پایداری با بیان اینکه شاید عارف با حضور در انتخابات 96 به دنبال آن باشد تا باری دیگر شانسش را امتحان کند، اظهار داشت: ظاهرا در برابر این تمایل یکسری موانع وجود دارد. 

وی با اشاره به ایجاد اختلاف سلیقه در میان اصلاح‌طلبان به ویژه در زمان انتخاب رئیس مجلس دهم تصریح کرد: علت عدم موفقیت عارف در کسب کرسی ریاست مجلس بر اساس تحلیل‌هایی که در اردوگاه اصلاح‌طلبی شکل گرفته است، آن است که وی انتظارات اصلاح‌طلبان را برآورده نکرد.

از بهارستان تا پاستور

آلیا با بیان اینکه عارف با کسب ریاست مجلس قصد داشت جایگاهی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده پیدا کند، گفت: در میان اصلاح‌طلبان به ویژه اعضای لیست امید مجلس تعارض وجود دارد.

وی در ادامه افزود: در جریان انتخاب رئیس مجلس برخی ها شانس لاریجانی و عارف را برابر می‌دانستند، اما اصلاح‌طلبان در مجلس با واقعیات دیگری روبرو شدند و دریافتند که در آنجا توجهات بیشتر معطوف به همگرایی و توانمندی‌های افراد است و ممکن است اگر عارف رئیس مجلس شود، وضع نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس به ویژه از حیث انسجام‌، آن طور که باید و شاید قوام و دوام نیابد، به نظر می‌رسد این مسئله میان اصلاح‌طلبان تشتت ایجاد کرده است.

تشتت در اصلاحات

عضو جبهه پایداری گفت: یکی از اختیارات نمایندگان مجلس، طرح سوال و یا استیضاح وزرا است اما اعضای فراکسیون امید نشان دادند که در این قضیه نیز وحدت نظر ندارند و قطعا چنین مسائلی در انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذار است.

وی افزود: انصراف عارف در انتخابات ریاست جمهوری 92 به نفع روحانی و عدم موفقیت وی در کسب صندلی ریاست مجلس دهم می‌تواند میزان تمایل وی برای حضور در انتخابات 96 را پررنگ‌تر کند.

تجربه سپیدموی اصلاحات

آلیا با بیان اینکه عارف باید قبول کند که شاید یک شخصیت برجسته دانشگاهی باشد اما کارهای اجرایی تجارب خاصی را می‌طلبد، اظهار داشت: واقعیت ریاست جمهوری بسیار جدی‌تر از مجلس است. 

عضو جبهه پایداری با تأکید بر اینکه ریاست جمهوری میدان عملیات و کارهای اجرایی است، افزود: به نظر می‌آید که عارف نیز این تردید را در خودش دارد، چرا که علی رغم دارا بودن تجربه دانشگاهی و سمت معاون اولی رئیس جمهور، ریاست جمهوری مسئولیت به مراتب سنگین‌تری است.

تردید عارف 

وی با اشاره به اینکه مشورت پیاپی عارف با دیگر اعضای اصلاح‌طلبی درباره حضور یا عدم حضور در انتخابات حاکی از مردد بودن وی در تصمیماتش است، گفت: هدف عارف از چنین مشورت‌هایی این است که مطمئن شود که آیا مورد حمایت اصلاح‌طلبان است یا خیر، چرا که اتفاقات گذشته نشان داده که از وی بیشتر استفاده ابزاری می‌شود. 

سر بی‌کلاه

آلیا با اشاره به این مسئله که عارف فردی است که در بزنگاه‌های سیاسی مانند انتخابات سرش بی‌کلاه ‌مانده است، تصریح کرد: عارف فردی منفعل است و در تصمیم‌گیری‌هایش تزلزل دارد، چرا که اگر کسی برای ارائه خدمت و پذیرش مسئولیتی عزم جدی داشته باشد، در آن میدان قدم می‌گذارد و منتظر نتیجه آن می‌ماند. 

عضو جبهه پایداری با بیان اینکه تصمیمات عارف متکی بر حمایت و آرای دیگران است، گفت: وقتی که وی این حمایت آرا را جدی نمی‌بیند، رویکرد انفعالی پیدا می‌کند. 

بده‌بستان سیاسی

وی با اشاره به اینکه ورود عارف در انتخابات سال 92 یک بده‌بستان سیاسی بود، اظهار داشت: وی در آن مقطع به نفع روحانی کنار رفت و آرای‌ خود را به سبد رأی روحانی اضافه کرد تا متقابلا و در راستای این بده بستان، ریاست مجلس دهم را بدست آورد.

آلیا با بیان به اینکه ما شاهد بده بستان دیگری میان روحانی و مجلسی‌ها بودیم، تصریح کرد: حسن روحانی بده بستان با مجلسی‌ها را نسبت به بده بستان با عارف، بیشتر به نفع خودش می‌دانست.

قناعت عارف

عضو جبهه پایداری با بیان اینکه عارف در این برهه زمانی خیلی به حمایت جدی دولتی‌ها و همچنین اصلاح طلبان مطمئن نیست، گفت: بر همین اساس عارف مشغول رایزنی است.

وی ادامه داد: ماجرای عارف در این زمینه، عدم اطمینان به یارانش و همچنین تشتتی است که هم در فراکسیون امید مجلس و هم در میان اصلاح‌طلبان بیرون از مجلس وجود دارد. 

آلیا با اشاره به یکی از تحلیل‌های اخیر و درون گروهی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه بهتر از روحانی گزینه‌ای برای انتخابات 96 نمی‌بینند، گفت: مطابق با چنین مواضعی، بهتر است عارف به جایگاه علمی و نمایندگی مجلس بسنده کند.

ظرفیت ابزاری!

عضو جبهه پایداری خاطر نشان کرد: البته ناگفته نماند که ممکن است اصلاح‌طلبان مانند سال 92 تا یک مقطعی برای ظرفیت‌سازی از عارف استفاده ابزاری کنند اما سپس از وی عبور کرده و آرا و ظرفیت‌هایش را در اختیار روحانی قرار دهند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار