کرمان؛

گل گهر سیرجان پیشتاز تولید گندله وآهن اسفنجی

مدیرعامل شرکت بزرگ گل گهر سیرجان گفت: شرکت صنعتی ومعدنی گل گهر امسال رقمی نزدیک 1هزار و200میلیاردتومان در پروژه ها از انتقال آب و نیروگاه سازی هزینه کردیم.

بهره برداری ازنیروگاه وگندله سازی 5میلیون تنی در سیرجانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ناصر تقی زاده در همایش گرامی داشت روز صنعت ومعدن که در اتاق بازرگانی استان کرمان برگزارشد، با اشاره به اینکه واحدتولید آهن اسفنجی این مجتمع به ظرفیت 1.6میلیون تن در سال از امروز وارد مدار شد، افزود:گندله سازی ما ظرفیت 5میلیون تن در پایان مردادماه به بهره برداری می رسد ،دو واحد نیروگاه 160مگاواتی هم دراین چند روز آینده در مدار وارد می شود.


وی از حضور این مجتمع صنعتی در بخش حمل ونقل خبرداد وگفت:باتوجه به گران بودن حمل ونقل برای صنعت، یک شرکت ایجاد کردیم ده لوکوموتیو و 200تا300واگن خریداری کردیم و1هزار واگن نیز در برنامه خرید است.

تقی زاده با اشاره به اینکه گل گهر از واحدهایی است که حرف اساسی در اقتصاداستان کرمان دارد، اظهار کرد:با توجه به اهمیت معدن بعد از کشاورزی وهمرده با صنعت اما هنوز معادن ما با تکنولوژی 30سال قبل کار می کنند که ضربه بزرگی به این بخش است.

مدیرعامل گل گهر سیرجان با بیان اینکه کمبود نقدینگی از دیگر مشکلات حوزه صنایع ومعادن است گفت: بهره های بانکی 28و30درصد یکی از معضلات استفاده از تسهیلات بانکی است وحتی دراین بخش ما بهره 46درصدی نیز به بانکها پرداختیم.

تقی زاده بیان کرد:این نرخ های بانکی ما را زمین می زند.

وی با تاکید براینکه هنوز از کم شدن نرخ سود بانکی خیری ندیدیم ،اظهار کرد: باید نرخ ارز متعادل با تورم برای صنعت ومعدن در نظر گرفته شود تا صادرکننده اجازه نفس کشیدن داشته باشد.

وی تصریح کرد:دربحث آموزش نیروی انسانی سیستم آموزشگاهی باید تجدید نظر کند برای آموزش های بخش صنعت ومعدن، متاسفانه در سی تا 40سال گذشته تا کنون تغییری درسیستم آموزش نیروی انسانی برای حوزه صنعت ومعدن در بخش های دانشگاهی ندیدیم.

تقی زاده خاطرنشان کرد:دراین بحث آشناکردن دانشجو با تکنولوژی جدید دنیا است که اتفاق نیفتاده است .

وی به موضوع نگاه به داخل در بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد وگفت: بحث بجایی است نگاهی به داخل و افزایش تولید که می تواند به کاهش هزینه ها بیانجامد، البته در اینجا ما کمبود سرمایه داریم وواحدی مانندگل گهر نه تنها افزایش قیمت تمام شده نداشتیم این قیمت را ده درصد کاهش دادیم.

وی از صادرات2.5میلیون تن کنسانتره توسط این مجتمع خبرداد وافزود: پروژه های متعدد در دست ساخت داریم اما مسئله ای که صنعت ومعدن وصنایع وابسته به معدن را آزار می دهد کمبود سرمایه است.
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار