تشدید رقابت نفتی ریاض با تهران/ کاهش کم‌سابقه بهای نفت سبک عربستان برای مشتریان آسیایی

عربستان در رقابت با ایران، بهای نفت سبک خود برای فروش در بازارهای آسیایی را به پایین‌ترین میزان در 10 ماه اخیر می‌رساند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، «سعودی آرامکو،» شرکت ملی نفت عربستان، بهای نفت خام سبک را برای فروش به مشتریان آسیایی به پایین‌ترین میزان در ده ماه اخیر می‌رساند. این تصمیم عربستان نشان می‌دهد ریاض هرگز قصد ندارد در مقابل ایران که پس از لغو تحریم‌ها در حال بازپسگیری سهم خود از بازار نفت است، پا پس بکشد.

آرامکو روز یک‌شنبه اعلام کرد هر بشکه نفت خام سبک خود را در ماه سپتامبر (31 روز منتهی به 11 مهر) یک دلار و 10 سنت زیر بهای معیار در بازارهای آسیا به فروش می‌رساند. 

ایران تولید نفت خام خود را 25 درصد افزایش داده است. این کشور قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی تولید روزانه خود را به 4 میلیون بشکه برساند. 

پس از اعمال تحریم‌های جهانی علیه ایران در سال 2012، این کشور به جایگاه چهارم بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک تنزل یافت. از زمان اجرایی شدن برجام، ایران با یک رده صعود در جایگاه سوم بزرگترین تولیدکنندگان اوپک قرار گرفته است. عربستان نیز از آن زمان در رقابت با ایران، بر میزان تولید نفت خام و صادرات محصولات پالایش‌شده خود افزوده است.

 «جان کیلداف،» تحلیلگر مؤسسه «اگین کپیتال ال‌ال‌سی،» در همین خصوص گفت: ایران هم‌اکنون در رقابت برای کسب سهم بیشتر از بازار از عربستان عقب است؛ اما اطمینان دارم از پس این رقابت برخواهد آمد.

به دنبال مشکلاتی که در روند تولید نفت نیجریه و کانادا ایجاد شد، بهای نفت خام برنت 17 درصد از آغاز سال جاری میلادی افزایش یافت. عربستان در جلسه ماه نوامبر (31 روز منتهی به 12 آذر 94) اوپک اعلام کرد برای از دور خارج کردن تولیدکنندگان دیگر، سطح تولید خود را حفظ خواهد کرد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار