اشرف‌غنی تدریس اساتید دانشگاه‌های دولتی در دانشگاه‌ خصوصی را ممنوع کرد

رئیس‌جمهور افغانستان دستور داد: هیچ یک از اساتید دانشگاه‌های دولتی حق تدریس در دانشگاه‌های خصوصی را ندارند.

رئیس جمهور: اساتید دانشگاه‌های دولتی حق تدریس در دانشگاه‌ خصوصی ندارندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اشرف غنی به وزارت تحصیلات عالی این کشور دستور داد که از این به بعد هیچ یک از اساتید دانشگاه‌های دولتی حق تدریس در دانشگاه‌های خصوصی را ندارند.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان با فرستادن نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های خصوصی دستور داد که اساتید دانشگاه‌های دولتی نمی‌توانند در وقت رسمی در دانشگاه‌های خصوصی تدریس کنند.

اما شماری از اساتید دانشگاه کابل در واکنش به این دستور رئیس جمهوری می‌گویند که اشرف‌غنی حق ندارد بگوید استادان دانشگاه‌ها حق مطالعه، سخنرانی، تحقیق و تدریس در بخش خصوصی را ندارند.

اعتراض استادان دانشگاه‌های افغانستان

آنها تأکید کردند که این اقدام دولت برای ما هیچ اهمیتی ندارد و استادان آزادانه و آگاهانه به تدریس خود درهر دانشگاه خصوصی که خواسته باشند، ادامه می‌دهند.

«سیف‌الدین سیحون» استاد دانشگاه کابل، این اقدام دولت را یک خیانت بزرگ خوانده و آن را غیر عملی می‌داند.

سیحون می‌گوید: دولت اشرف‌غنی برای خدمت به مردم ایجاد نشده بلکه ایجاد شده تا برای مردم محدویت خلق کنند و بی‌خردی‌های‌شان را برمردم تحمیل کنند.

اقدام دولت افغانستان برای ما هیچ اهمیتی ندارد

وی تأکید کرد: این اقدام دولت افغانستان برای ما هیچ اهمیتی ندارد و باوجود مخالفت اشرف غنی و سایر افراد تیم‌اش استادان آزادانه و آگاهانه به تدریس خود درهر دانشگاه خصوصی که خواسته باشند، تدریس می‌کنند.

وی با انتقاد از این اقدام گفت: از یک سو استادان دانشگاه را در سن 65 سالگی که اوج قدرت و توانایی فکری‌شان است، بازنشست می‌کنند و از سوی دیگر مانع  تدریس آنها در دانشگاه‌های خصوصی می ‌شوند.

این استاد دانشگاه، این فرمان را غیرعملی دانست و تأکید کرد: این فرمان به هیچ عنوان عملی نخواهد شد و استادان در اوقات فراغت شان به تدریس خود در بخش خصوصی ادامه خواهند داد.

 تدریس در بخش خصوصی زمان فراغت ندارد

وی تأکید کرد: رئیس‌جمهور حق ندارد، بگوید استادان حق مطالعه، سخنرانی، تحقیق و تدریس در بخش خصوصی ندارند چرا که تدریس در بخش خصوصی زمان فراغت ندارد.

 سیحون، تدریس استادان بازنشسته در دانشگاه کابل به طور حق‌الزحمه‌ را نهایت بی‌خردی دولت دانسته گفت: همین اکنون استادان بازنشسته به طور حق‌الزحمه‌ در دانشگاه کابل تدریس می‌کنند.

وی افزود: استادان بازنشسته هم حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند و هم حق‌الزحمه‌ در دانشگاه‌های دولتی تدریس می‌کنند و این نهایت حماقت دولت را نشان می‌دهد که به یک استاد دو حقوق می‌هد.

عملی شدن دستور اشرف غنی غیر ممکن است

«موسی فریور» استاد دیگر دانشگاه کابل خاطرنشان کرد: عملی شدن این دستور یا فرمان غیر ممکن است و بدون هیچ شک و شبه‌ای عملی نخواهد شد.

این استاد دانشگاه دلیل عملی نشدن این فرمان را تدریس اکثریت استادان دانشگاه کابل در موسسات و دانشگاه‌های خصوصی که فاقد استادان با تجربه هستند را عنوان کرد.

 فریور خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های خصوصی یک تجربه تازه در افغانستان است و بدون شک به کادرهای دانشگاه کابل نیاز دارد.

اجرای فرمان اشرف غنی رکود دانشگاه‌های خصوصی

وی عملی شدن این فرمان را مصادف با رکود دانشگاه‌های خصوصی دانست و افزود: اگر این فرمان عملی شود، قریب به اکثریت دانشگاه‌های خصوصی با رکود مواجه خواهند شد.

فریور تأکید کرد: چون اکثریت استادان دانشگاه کابل در بخش خصوصی مشغول تدریس اند و اگر این استادان اجازه تدریس نداشته باشند، سرنوشت اکثریت جوانان که به دلایل نتوانستند به دانشگاه‌های دولتی راه پیدا کنند؛ نامعلوم خواهد شد.

منع تدریس استادان دانشگاه‌ دولتی در دانشگاه‌خصوصی

وزارت تحصیلات عالی اعلام کرد که رئیس‌جمهور در نشستی که با وزیر تحصیلات عالی داشته، دستور داده که پس از این نباید استادان دانشگاه‌های دولتی در موسسات و دانشگاه‌های خصوصی تدریس کنند.

«فیصل امین» سخنگوی وزارت تحصیلات عالی هدف رئیس‌جمهور از این اقدام را ظرفیت‌سازی در دانشگاه‌های خصوصی عنوان می‌کند.

وی تأکید کرد: مقصود رئیس‌جمهور افغانستان افزایش ظرفیت در دانشگاه‌های خصوصی است و از جانبی هم طبق مقررات دانشگاه‌های خصوصی، باید این دانشگاه‌ها استادان دایمی داشته و ظرفیت‌سازی کنند.

دانشگاه‌های خصوصی در پی ظرفیت‌سازی

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی گفت: باید دانشگاه‌های خصوصی در پی ظرفیت‌سازی و داشتن استادان دایمی باشند، زیرا یکی از شرایط دانشگاه‌های خصوصی داشتن استادان دایمی است.

وی گفت: زمانی که استادان دانشگاه‌های دولتی در زمان رسمی در دانشگاه‌ خصوصی تدریس می‌کند، هردو طرف هم بخش خصوصی و هم دولتی، آسیب می‌بیند؛ بنابراین رئیس‌جمهور از این بابت نگران است.

 امین، نگرانی رئیس‌جمهور در این خصوص را برجا دانست افزود: زمانیکه استادان در سایر دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند، وقت کافی برای تدریس در دانشگاه‌های دولتی را از دست می‌دهند؛ به همین دلیل رئیس‌جمهور دستور داد که استادان دانشگاه‌های دولتی نمی‌توانند در دانشگاه‌های خصوصی تدریس کنند.

ارسال نامه مکتوب به دانشگاه‌های خصوصی

وی افزود: ما هم به تمام دانشگاه‌های خصوصی مکتوب فرستادیم که اساتید نمی‌تواند در وقت رسمی در دانشگاه‌های خصوصی تدریس کنند.

روزنامه ماندگار نوشت، این درحالی‌است که بیش از صدها دانشگاه و موسسه تحصیلات عالی خصوصی در کل کشور و بیش از ده‌ها دانشگاه در کابل فعال هستند و تعداد زیادی از جوانان در بخش‌های مخلتف مشغول فراگیری تحصیل در این دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار