میراث‌ بانه در «پیشمرگان»؛ مردی که در مقابل رضاخان ایستاد

«پیشمرگان» مجموعه ای است درباره فعالیت پیشمرگان كرد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی كه منجر به درگیری های شدیدی در مرزهای غربی كشور شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه افق؛ «پیشمرگه» اصطلاحی برای اشاره به نیروهای مسلح كرد است و «پیشمرگان» مجموعه ای است درباره تاریخ اقوام در ایران خصوصاً فعالیت پیشمرگان كرد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی كه منجر به درگیری های شدیدی در مرزهای غربی كشور شد.

در این قسمت از برنامه، برخی فعالیت های مردم بانه در دفاع از كشور و انقلاب، طی مصاحبه با شاهدان عینی ماجراهای آن دوره حساس تاریخی به تصویر كشیده می شود.

این قسمت از برنامه، درباره یکی از معروف ترین اهالی بانه است كه برای مبارزه با ظلم رضاخان با قاضی محمد و دموكرات ها متحد شد اما پس از اتحاد این دو با هم، سرنوشتی جز تبعید به عراق در انتظارش نبود؛ فرزندان وی سال ها بعد به ایران بازگشته و با همكاری پاسداران در دفاع از ایران و جمهوری اسلامی ایران در مقابل دموكرات ها و حزب بعث ایستادگی كردند كه ثمره آن تقدیم چندین شهید بود.

این مستند، تركیبی از تصاویر مستند و آرشیوی و همچنین مصاحبه با پیشمرگان مسلمان بانه است.

«پیشمرگان» كاری است از محسن هادی در مقام كارگردان و وحید فرجی و امیر كیانی هم تصویربرداری و تدوین آن را بر عهده داشته‌اند.

سومین قسمت از این مجموعه دوشنبه 11 مرداد ساعت 20 و تكرار آن روز بعد ساعت 12:30 به روی آنتن شبكه افق می رود.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار