اصفهان؛

افزایش نرخ بیکاری در اصفهان

نرخ بیکاری استان اصفهان فراتر از میانگین نرخ کشوری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آمارهای بیکاری اصفهان به شکل وسیعی درحال گسترش است افزایشی که نشان از رکود اقتصادی دارد.

ماجرایی که سالهاست رسانه ای شده ، موضوعی که به گفته برخی صنعتگران کوچک و بزرگ، سیاست های راهبردی آن به طور کامل عملیاتی نشده و بازار کار استان را با سیل انبوهی از متقاضیان کار مواجه کرده است. آمارها نشان می دهد که دست کم نیمی از آنان فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند،جوانانی که روزی به امید یافتن شغل بهتر و مناسبتر راهی دانشگاهها شدند و چند سالی از بهترین دوران عمر خود را پشت میزهای دانشگاه گذراندند و حالا توقع دارند شغلی متناسب با میزان تحصیلاتشان داشته باشند.

برخی از آنان حتی حاضرند شغلی غیرمرتبط با تحصیلاتشان داشته باشند اما بیکار نباشند. این معضل در دهه های اخیر خسارت های زیادی را در هدر رفت سرمایه های انسانی داشته است و استان اصفهان هم نه تنها از این موضوع جدا نیست بطوریکه نرخ بیکاری در این استان 2 درصد فراتر از میانگین نرخ کشوری است.

افزایش نرخ بیکاری در اصفهان

روی دیگر این حکایت را یکی از کارفرمایان مالباخته ای روایت می کند که تا حدود 3 سال پیش دست کم 100 کارگر داشت اما مشکلات شدید اقتصادی او را مجبور به تعدیل نیرو از کارگاه خیاطی خود کرد.

به سراغ چند جوان بیکار رفتم تا از حال آنان جویا شوم.

وقتی پای درد و دل مسلم فتحی نشستم اینگونه زبان به سخن گشود: "8 سالیست که طعم بیکاری را چشیده ام تاکنون فرم های زیادی در ادارات مختلف پرکردم اما هنوز استخدام نشده ام."

این جوان 28 ساله ادامه داد:" مدتی هم به کار آزاد با 10 ساعت فعالیت مشغول بودم اما دستمزدی دریافت نمی کردم و هم اکنون از بیکاری کلافه شده ام."

زهرا قنبری "دختر 26 ساله فارغ التحصیل دانشگاه اصفهان نیزگفت: تا وقتی سازمان های دولتی با بکارگیری مجدد بازنشستگان به علت بی نیازی به پرداخت حق بیمه و دریافت حقوق کمتر موافق هستند اوضاع از این بهتر نمی شود.

افزایش نرخ بیکاری در اصفهان

به گفته این دختر جوان درست است که هزینه های سنگین زندگی سبب می شود تا بازنشستگان پس از بازنشستگی دوباره دغدغه اشتغال داشته باشند اما بدنیست میدان کار را برای جوانان جویای کار خالی بگذارند.

محسن ترکی" تازه داماد جمع بود که در تکمیل سخنان همدردان خود گفت: یکی از شرکت های استان اصفهان با من و چند نفر از همکارانم قرارداد 5 ساله بسته بود اما پس از 3 سال به بهانه های مختلف، ما را از کار بیکار و اشخاص دیگری را جایگزین مان کرد."

به عقیده وی سابقه کاری کارگران برای شرکت ها مهم نیست ومنفعتی ندارد پس به همین خاطر نیروهای جدید را جایگزین کارگران سابق می کنند.

روز از نیمه گذشت. چشمم به کارگران روزمزدی افتاد که در کنار خیابان روز را به شب گره می زنند و نمی دانند چگونه به همسر و فرزندانشان وعده فردایی را بدهند که انگار خیال آمدن ندارد.

یکی از آنان محتویات جیبش را روی زمین می ریزد. آه در بساط ندارد و می گوید: ما از تمام مزایای قانون کار شامل: بیمه، حقوق ثابت، اضافه کاری و عیدی بی بهره ایم.

این کارگر فصلی، مزد روزانه خود را 60 هزار تومان آن هم یکی دو روز در هفته بیان کرد و افزود: نه تنها کم آبی از رونق مشاغل کشاورزی در فصل بهار و تابستان کاسته بلکه نابودی برخی مشاغل متقاضیان کار در این بخش را افزایش داده است.

چرا ما تنها شاهد ارائه آمار و گزارش از طرح های متعدد اشتغالزایی هستیم و همواره می شنویم به زودی این مشکل در کشور ریشه کن و پرونده آن بسته می شود، اتفاقی که اگر در شرف تحقق بود یکی پس از دیگری خبر زمینگیر شدن صنعت نساجی، تولید کفش و یا برخی از صنایع دیگر استان به گوش نمی رسید اینها گلایه برخی از اهالی استان اصفهان بودکه مرا در تکمیل این گزارش همراهی کردند.

اما برای اینکه به قول معروف یک تنه به قاضی نرفته باشیم با آقای سیف الله علیخانی که مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی است به گفتگو نشستیم.

علیخانی به نقل از استانداری، پرداخت وام های ارزی با بهره های متعارف بین المللی، کمک به صنایع کوچک و متوسط، تشکیل خوشه های صنعتی پیمانکاری، تکمیل زیرساخت های صنعتی، تکنولوژی، ایجاد بازار جدید و در پی آن ورود سرمایه گذاران خارجی به داخل کشور و استان اصفهان را از زمینه های ضروری برای رفع موانع دست و پاگیر تولید دانست.

وی به گره اشتغال با بخش تولید اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی یکی از اهداف کلان توسعه استان است به همین منظور تا پایان سال جاری ایجاد 90 هزار شغل در استان پیش بینی شده است که با اجرای 2 طرح حرکت و تکاپو حدود دو سوم این پیش بینی محقق خواهد شد.

به گفته مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی یکی از ظرفیت هایی که در مقایسه با دیگر زمینه ها سرعت 2.5 برابری در اشتغالزایی دارد، طرح هایی با محوریت گردشگری است که خوشبختانه اصفهان در تمام فصول سال از پتانسیل بالایی برخوردار بوده است.

علیخانی با بیان اینکه اصفهان با وجود 10 هزار کارگر، 9 تا 10 درصد سهم کارگری کشور را به خود اختصاص داده است افزود: در اواخر سال 93، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی 14 پارامتر به استان ابلاغ کرد که براساس آن اصفهان پس از تهران به عنوان صنعتی ترین استان کشور شناخته شد در این میان شرکت های فولاد مبارکه و ذوب آهن با بیشترین حجم کارگر مشغول کارند.

در این میان وی هشداری هم به کارفرمایان داد و گفت: کارفرمایانی که تنها برای پرداخت حقوق کمتر اتباع خارجی غیرمجاز را به کار می گیرند به ازای هر روز اشتغال برای هر کدام از این افراد، موظف به پرداخت 1 میلیون و 360 هزار ریال جریمه می باشند که در صورت تکرار مجدد به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی به کاهش 1.8 درصدی نرخ اشتغال در اصفهان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر از حدود 41 هزار جوینده کار در استان، 70 درصد آنان مرد هستند با این حال نرخ مشارکت اقتصادی زنان در زمستان سال گذشته نسبت به پاییز همان سال حدود 8 درصد افزایش داشته است.

علیخانی نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط روستایی را 4.2 درصد بیشتر از نقاط شهری اعلام کرد و گفت: سهم بخش کشاورزی در میزان اشتغال 10.8 درصد، صنعت 4.3 درصد و خدمات 46 درصد بوده است.

افزایش نرخ بیکاری در اصفهان

به گفته وی 2 درصد نرخ بیکاری در اصفهان به خاطر مهاجرت هاست بطوریکه پس از تهران 14.3 درصد مهاجرت های کشور متعلق به اصفهان است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین نرخ بیکاری دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی اصفهان را حدود 1.5 درصد فراتر از میانگین نرخ کشوری عنوان کرد و افزود: ایامی که استان از بحران بیکاری رنج می برد به جای رد و بدل کردن پایان نامه های دانشگاهی، مهارت آموزی می تواند اقدامی راهگشا باشد.

علیخانی گفت: درحال حاضر بیش از 90 درصد صنایع کوچک و متوسط اصفهان منابع مالی کافی برای حل مشکلات و سر و پا نگه داشتن خود ندارند بطوریکه حرکت منابع بانکی به سمت بنگاه های زود بازده نیز نتوانسته از شمار بیکاران بکاهد.

وی ادامه داد: به عقیده کارشناسان اقتصادی برای کنترل بیکاری سالانه باید بیش از هزار شغل ایجاد کرد موضوعی که در هیچ سالی تحقق نیافته است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی رکود فزاینده اقتصادی را عامل اصلی بیکاری در استان عنوان کرد و افزود: روند رو به رشدی در توقف فعالیت های اقتصادی و تولیدی به وجود آمده و همین امر آمار بیکاری استان را افزایش داده است.

علیخانی با بیان اینکه بیشتر بزهکارهای اجتماعی ریشه در بیکاری دارد گفت: جولان کالاهای وارداتی قاچاق، مشکلات شدید نقدینگی، سوء مدیریت ها، فرسوده و قدیمی بودن فناوری کارخانه ها و در پی آن افزایش هزینه های ناشی از مصرف انرژی بخش دیگری از موانع اشتغال و سرمایه گذاری در اصفهان است.

وی در خصوص مشکلات کارفرمایان اظهار داشت: از یک سو سیاست هدفمند کردن یارانه ها هزینه های تولید را به شدت افزایش داده و از سوی دیگر دریافت مالیات و ارزش افزوده از تولید به جای توزیع که استرداد آن پس از گذشت یک سال انجام می شود مشکلات نقدینگی این واحدها را افزایش داده است.

به گفته مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی به ازای هر یک میلیارد دلار واردات رسمی کالاهایی که توان ساخت آن در داخل کشور وجود داشته باشد حدود 100 هزار شغل از بین می رود.

گزارش از محدثه فتحی


انتهای پیام/م



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
با سلام من خودم لیسانس فنی مهندسی ساختمان دارم 6 ماه بیکارم
آخرین اخبار