سی‌ان‌ان: اختلافات ترامپ و رایان چه پایانی خواهد داشت؟

سی‌ان‌ان در مطلبی به بیان تاریخچه اختلافات میان نامزد جمهوری‌خواهان و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی‌ان‌ان در مطلبی نوشت: اگر «دونالد ترامپ» – نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان – در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر به پیروزی برسد، قدرتمندترین متحد جمهوری‌خواه او در واشینگتن، «پال رایان» – رئیس مجلس نمایندگان آمریکا – خواهد بود.

این تصوری بود که تا روز گذشته وجود داشت؛ اما ترامپ دیروز با بیان اینکه در رقابت‌های مقدماتی مجلس نمایندگان آمریکا از «پال رایان» و «جان مک‌کین» – سناتور آریزونا - حمایت نخواهد کرد، آتش‌بس شکننده‌ای که طی یکی دو ماه گذشته بین او و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برقرار شده بود را دوباره به یک خصومت تازه تبدیل کرد. 

نامزد جمهوری‌خواهان روز گذشته در گفتگو با واشینگتن پست گفت: "من پال [رایان] را دوست دارم اما کشور ما در حال حاضر با شرایط سختی رو به روست. ما به رهبری خیلی قدرتمندی نیازمندیم و من هنوز به جمع‌بندی لازم نرسیده‌ام."

برای آنهایی که روابط این دو را طی ماه‌های اخیر دنبال کرده باشند، جمله آخر ترامپ، جمله آشنایی است. پال رایان نیز در ماه مه وقتی از او درباره حمایت رسمی از ترامپ سوال شد، گفت: "هنوز به جمع‌بندی لازم نرسیده‌ام!"

اکنون در فاصله حدود 3 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری،‌ ترامپ و رایان در یک تقاطع دیگر به یکدیگر برخورد کرده‌اند. 

نقطه آغاز اختلاف ترامپ و رایان به ابتدای رقابت‌های انتخاباتی امسال باز می‌گردد. رایان در ابتدای رقابتهای انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه از «اسکات واکر» – فرماندار ویسکانسین - یعنی همان ایالتی که خودش نمایندگی آن را در کنگره برعهده دارد، برای نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات حمایت کرد؛ اما قطار رویاهای او مانند بسیاری دیگر از نامزدهای انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه خیلی زود به دست ترامپ از ریل خارج شد.

واکر پس از اعلام کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه، از سایر نامزدها خواست برای جلوگیری از تشتت آرا و مقابله با ترامپ برروی یک نامزد انتخاباتی مشخص به توافق برسند. 

در ادامه این اختلافات، ترامپ در دسامبر گذشته در اظهارنظری جنجالی خواستار جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا شد. اما رایان در کمتر از 24 ساعت، با تشکیل یک کنفرانس خبری در ساختمان کنگره آمریکا، اظهارات او را به شدت محکوم کرد. 

3 هفته پس از پیروزی چشمگیر ترامپ در آریزونا نیز رایان مجدداً خود را در مقابل ترامپ قرار داد. وی در یک سخنرانی مبسوط درباره "وضع سیاست در آمریکا" اظهارات کنایه‌آمیزی به زبان آورد که بسیاری از مردم عادی و کارشناسان انتخاباتی آنها را به انتقاد تلویحی از ترامپ تعبیر کردند. البته ترامپ نیز انتقادات او را بدون پاسخ نگذاشت و رئیس مجلس نمایندگان را به دشمنی با خود و حمایت از رقبای انتخاباتی‌اش متهم کرد. 

در چنین شرایطی بود که رایان یک ماه بعد در ماه مه با وجود شکست‌ناپذیر بودن ترامپ در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد آمادگی حمایت از او را ندارد و در این خصوص هنوز به جمع‌بندی لازم نرسیده است و ترامپ نیز در حساب توییتر خود نوشت: "پال رایان گمان می‌کند من آرای میلیونی خود را به ارث برده‌ام. او نمی‌داند که این آرا را مردم آمریکا به من داده‌اند."

با این حال، موفقیت ترامپ در اخذ آرای انتخاباتی لازم برای کسب عنوان نامزدی نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث شد که رایان بواسطه رایزنی‌های گسترده مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه ابتدا در گفتگو با رسانه‌ها خود را متعهد به همکاری با ترامپ برای شکست هیلاری کلینتون – نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها – دانسته و در نهایت طی بیانیه‌ای رسماً از نامزدی او در انتخابات حمایت کند.

ترامپ نیز با ابراز خرسندی آشکار از این مسئله، در حساب توییتر خود نوشت که با همکاری و حمایت رایان، آمریکا را دوباره به روزهای اوج باز خواهد گرداند.

اما حدود 2 ماه پس از اعلام حمایت رسمی رایان از ترامپ، این دو به دلیل واکنش تند ترامپ به اظهارات پدر یک سرباز مسلمان آمریکایی کشته شده در عراق که در گردهمایی ملی اخیر حزب دموکرات مواضع نژادپرستانه نامزد جمهوری‌خواهان را مورد انتقاد قرار داد، مجدداً رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. رایان معتقد است که نامزد انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه نباید در مواجهه با انتقادات خانواده سربازان کشته‌شده آمریکایی به آنها و فداکاری‌های‌شان بی‌احترامی کند.

هرچند انتقاد مجدد ترامپ از مسلمانان پس از حادثه تیراندازی اخیر در یک باشگاه شبانه همجنس‌گرایان در فلوریدای آمریکا نیز با واکنش تند رایان مواجه شد، به نظر می‌رسد این بار اختلاف آنها بر سر نحوه برخورد با خانواده سرباز مسلمان آمریکایی به سادگی قابل فراموش شدن نباشد.

در حال حاضر، ترامپ با حمایت از رقبای انتخاباتی رایان در ایالت ویسکانسین و اعلام اینکه برای حمایت از رایان در انتخابات مقدماتی کنگره به جمع‌بندی لازم نرسیده است، زورآزمایی سیاسی سختی را با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آغاز کرده است. شاید اکنون برای ترامپ بهترین فرصتِ انتقام فراهم شده باشد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار