در مراسمی با حضور رئیس قوه قضاییه ایران؛

حقوقدان افغانستانی برای کسب رتبه دوم پایان‌نامه‌های حقوق بشری تقدیر شد

مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با حضور دبیر ستاد حقوق بشر و رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

تقدیر از حقوقدان افغانستانی برای کسب رتبه دوم پایان‌نامه‌های حقوق بشریبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و اعطای سومین جایزه حقوق بشر اسلامی با حضور محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و حجت الاسلام آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه درمرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم جایزه حقوق بشر اسلامی با بررسی 15 کاندیدا از کشورهای مختلف توسط محمد غریب آبادی معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر و رئیس کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی به صورت مشترک به آیت الله شیخ عیسی قاسم، رییس مجلس علمای شیعی بحرین بدلیل نقش موثر وی در دفاع از حقوق مسلمانان بصورت مسالمت آمیز و تلاش برای پیشبرد اصول مردم سالاری دینی و خانم آرزو مرالی دبیر کل تحقیقات کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن به دلیل نقش موثرش در دفاع از حقوق مسلمانان و مبارزه با اسلام هراسی اعطا شد.

براساس این خبر بدلیل عدم حضور ایت الله شیخ عیسی قاسم حجت الاسلام دقایق به نمایندگی از وی جایزه را دریافت کرد.

همچنین از دکتر محمدصالح محسنی از جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان رتبه دوم پایان نامه‌های حوزه حقوق بشر تقدیر شد.

محمدصالح محسنی در گفتگویی با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، گفت: تحصیلاتم را در جامعه‌المصطفی قم گذراندم و سال گذشته از رساله‌ دکترای خود با موضوع «مبانی انسان شناختی حقوق بشر در فلسفه اسلامی» دفاع کردم.

وی اضافه کرد: رساله‌ام را به جشنواره کتب و پایان‌نامه‌های حقوق بشر که از سوی قوه قضاییه برگزار شده بود، ارسال کردم و توانستم رتبه دوم برترین‌های این جشنواره را دریافت کنم.

این حقوقدان افغانستانی درباره رساله خود گفت: سعی کردم در رساله‌ام به حقوق بشر بر اساس اصول و مبانی فلسفه اسلامی بنگرم و آن را مورد تحلیل قرار دهم که در نتیجه چند مبنای اسلامی را از فلسفه اسلامی استنباط کردیم.

محسنی با بیان اینکه در این تحلیل‌ها حقوقی مانند حق حیات، حق آزادی بیان و اندیشه و حق ازدواج را براساس دیدگاه اسلامی بررسی کردیم، تصریح کرد: مغایرت در حقوق بشر ذاتی نیست، یعنی بین حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غربی تفاوت ماهیتی وجودندارد، بلکه تفاوت تنها در مبانی تدوین شده است. 

وی با تاکید بر اینکه حقوق بشر در هر نظام حقوقی با هر دین و مذهبی یکسان تعریف شده است، خاطرنشان کرد: حقوق بشری که از آن به عنوان حقوق بشر غربی یاد می‌شود تنها در قلمرو اجرا با حقوق بشر اسلامی متفاوت است که این تفاوت‌ها بسیار جزئی هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.