سرخو مطرح کرد:

LRT جایگزین برخی خطوط BRT می‌شود

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: LRT یکی از مدهای حمل و نقل است که قرار شده در بخشی از نقاط شهر تهران جایگزین BRT شود.

مترو بهترین مدل حمل و نقلی در شهر تهران استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری که امروز(شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: یک سند بالا دستی مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل ترافیک در شهر تهران تا سال 1404 وجود دارد که مصوبه شورای عالی ترافیک است.

وی افزود: طبق برنامه حمل و نقل شهر تهران از سال 93 تا 95 محدودیت هایی وجود داشت که باید از آنها عبور می کردیم، لذا، بندی در برنامه پنج ساله شهر تهران گنجانده شد و قرار است مجددا برنامه حمل و نقل ترافیک مورد بررسی قرار گیرد و دوباره به شورای عالی ترافیک ارسال شود تا کم و کاستی های موجود برطرف شود.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران بیان داشت: این برنامه 2 مرتبه در کمیته حمل و نقل بررسی شده و پیشنهادات جدیدی به آن اضافه شده است و نیازمند بررسی های بیشتر است که روز سه شنبه هفته آینده این طرح در صحن شورا بررسی می شود.

سرخو گفت: چند مدل حمل و نقل ترافیکی در شورای شهر برای شهر تهران وجود دارد که یکی از آنها مرتبط با مترو است که آلایندگی آن تقریبا صفر است اما هزینه بر و زمان بر است.

وی تاکید کرد: در مجموع می توان گفت، بهترین مدل حمل و نقلی در شهر تهران مترو است.

رئیس کمیته حمل و نقل ترافیک شهر تهران گفت: اگر هزینه حمل ونقل، ریل گذاری یک ران قطار به ازای هر کلیومتر و تاسیسات برق مترو را محاسبه کنیم ، هزینه احداث هر کیلومتر مترو حدود 170 تا 180 میلیارد می رسد.

LRT جایگزین برخی خطوط BRT می‌شود

محسن سرخو از افزوده شدن مد جدید به حمل و نقل شهر تهران خبر داد، اظهار داشت: LRT یکی از مدهای حمل و نقل است که قرار شده در بخشی از نقاط شهر تهران جایگزین BRT شود.

وی افزود: با تحقق این امر اتوبوس‌های BRT به مناطق دیگر مانند غرب تهران اختصاص داده می‌شود. البته این طرح در مرحله کارشناسی قرار دارد و دو مسیر از جمله خیابان ولی‌عصر حدفاصل میدان تجریش تا میدان راه‌آهن و میدان آزادی تا میدان امام حسین برای آن در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: ظرفیت LRT دو‌ نیم برابر BRT بوده و آلایندگی آن در حد صفر است. حتی با راه‌اندازی این خطوط می‌توان حفاظهای خطوط BRT را از مسیرهای مذکور حذف کرد. هر قطار LRT سه واگن دارد که واگن وسط برق آن را تأمین می‌کند.

سرخو با بیان اینکه این پروژه باید در قالب قراردادهای BOT انجام شود، گفت: برداشت ما این است که اگر این خطوط در مناطق مرکزی شهر راه‌اندازی شود علاوه بر کاهش آلایندگی شاهد افزایش رغبت مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی خواهیم بود.

به گفته رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران LRT مانند مترو قابلیت تعیین جدول زمان‌بندی دارد.

سرخو با بیان اینکه امروزه با حداقل امکانات خطوط مترو به بهره برداری می‌رسد،  یادآور شد: مدیریت شهری به دنبال آن است که هر چه سریعتر حمل و نقل پاک را در اختیار شهروندان قرار دهند. 
 
وی با تاکید بر اینکه خط 7 مترو تهران  قرار بود سال گذشته و همچنین خط 6 امسال به بهره برداری برسد، بیان داشت: به دلیل کمبود اعتبارات  شهرداری تهران این پروژه عقب مانده و قرار است با همکاری بانک شهر تا پایان امسال خط 7 و اوایل سال آینده خط 6 به بهره برداری برسد. 
 
رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر از روش بی او سی برای تامین کری ناوگان اتوبوسرانی در بودجه سال 95 استفاده می‌شود، تصریح کرد: در اوایل سال 93، 155 کیلومتر خط مترو احداث شد و به همین دلیل قرار شد بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان برنامه 5 ساله دوم یعنی سال 97 آن را به 300 کیلومتر برساند. 
 
سرخو با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل بی ار تی در سال 93، 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس داشته‌ایم که بیش از 2 هزار دستگاه آن فرسوده بوده است، گفت: مدیریت شهری بنا دارد تا پایان برنامه 5 دوم تعداد اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی را به 9 هزار دستگاه برساند. 
 
وی با تاکید بر اینکه برای جبران عقب ماندگی از در حوزه حمل و نقل مترو و اتوبوس بنا داریم که از بخش خصوصی استفاده کنیم، یادآور شد: به دنبال راهکاری هستیم تا اتوبوس‌های نو با آلایندگی کمتر و همچنین اتوبوس‌های برقی بدون آلایندگی را وارد خطوط حمل و نقل اتوبوسرنی کنیم. 
 
رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروزه در بحث حمل و نقل عمومی تقسیم بندی درستی انجام نشده است، افزود: در برخی از نقاط غربی و شرقی تهران به دلیل محدودیت با کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه هستیم. 
 
سرخو اضافه کرد: در زمان‌های گذشته به دلیل عدم رعایت پیوست در ساخت و ساز است در برخی از مناطق با کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه هستیم چرا که در برخی از پیوست‌ها حمل و نقل عمومی برای پروژه‌های تجاری دیده نشده است. 
 
وی با تاکید بر اینکه در جلسه کمیته حمل و نقل شورای شهر به این موضوع توجه جدی شده است، بیان داشت: مدیریت شهری باید به دنبال رفع کمبود خطوط مترو و اتوبوسرانی باشد چرا که خطوط مترو و اتوبوسرانی در غرب تهران بسیار محدود بوده و بزرگراه‌های غرب مانند شهید همت، شهید خرازئی با ترافیک‌های سنگین مواجه بوده و همچنین آلودگی هوای شهر را افزایش می‌دهد. 
 
رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه شورای شهر در دوره چهارم خود در خصوص بحث آلودگی هوا طرح‌های به فوریتی زیادی را به تصویب رسانده است، گفت: فیلترگذاری بر روی سیستم‌های دیزلی باید تامین و تمامی خودروها با آلایندگی بالا که در سطح شهر تردد می‌کنند برای کاهش آلودگی از این سیستم بهره مند شوند. 
 
سرخو در ادامه به بحث درختان و توسعه‌های مقام معظم رهبری در خصوص حفظ باغات اشاره کرد و گفت: شورا در این خصوص اهتمام جدی داشته است. 
 
وی با بیان اینکه در برنامه 5 ساله دوم کاهش آلودگی هوای تهران در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: در این راستا کشتی‌های نوع باید جایگزین تاکسی‌های فرسوده شهر شوند چرا که تاکسی‌های فرسوده به دلیل استفاده از بنزین آلودگی هوای شهر را افزایش می‌دهند. 
 
رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه بر اساس آمارهای به دست آمده از شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران روزهای آلودگی هوا داشتیم که در محدوده طرح ترافیک خودروهای شخصی کمتر و موتور سیکلت‌ها تردد بیشتری داشتند چرا که بر اساس اطلاعات به دست آمده هر موتور سیکلت به اندازه 8 خودرو آلودگی در شهر ایجاد می‌کند. 
 
وی با بیان اینکه بنا داریم که موتور سیکلت‌های برقی را جایگزین موتور سیکلت‌های دیزلی کنیم، یادآور شد: باید در خصوص این موضوع تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شود به همین دلیل پیشنهاد داده‌ایم که اگر شخصی موتور سیکلت برقی خریداری کند معادل 50 در صد قیمت آن از سوی شهرداری به وی وام تعلق گیرد. 
 
سرخو در ادامه با تاکید بر اینکه خودروهای شخصی و تاکسی‌های عمومی سهم جا به جایی 11 میلیون از 22 میلیون مسافر را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: امیدواریم تا پایان برنامه 5 ساله دوم سهم حمل و نقل عمومی از 50 درصد به 75 درصد افزایش پیدا کند. 
 
وی با تاکید بر اینکه بنا داریم در برنامه 5 ساله دوم از ال ار تی برای شهر تهران استفاده کنیم، اذعان داشت: در حال حاضر در طرح جامعه ال ار تی پیش بینی نشده به همین بنا داریم در خصوص  این موضوع پیشنهاد‌های مختلفی را مطرح کنیم. 
 
رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه امروزه کارشناسان در حال بررسی دو مسیر برای استفاده از ال ار تی هستند، گفت: در سال 96 خیابان انقلاب حد فاصل مسدان آزادی تا میدان امام حسین و همچنین حد فاصل میدان راه آهن تا میدان تجریش از سیستم ال ار تی استفاده شود چرا که آلایندگی سیستم صفر بوده و همچنین دو نیم برابر بی ار تی ظرفیت جا به جایی و حمل مسافر را دارد. 
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.